Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Er ikke denne bjeffingen om tømming av strategiske lagre, superbullish på medium sikt?

Strategiske lagre SKAL fylles igjen, og nå ønsker man å tappe dem nettopp pga høye priser?

Snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm.

3 Likes

Det tenker jeg. Ser man det du gir uttrykk for @Kaisovski i sammenheng med at flere OPEC medlemmer ikke er i stand til å oppfylle produksjonskrav så understrekes “superbull” scenarioet ytterligere, tenker jeg.

image

1 Like

Kan dette skylles at tapping av SPR ikke er “så enkelt” som gitt uttrykk for - som i Japans tilfelle, hvor lover må endres for å gjennomføre tapping?

Om POTUS iverksetter tapping er det rimelig å forvente “tit for tat” fra OPEC?!

jeg tipper en nøye koordinering og “mistolkning” fra Media :wink:

selvfølgelig litt “oppstyr” blandt byrokratene,men de har nok en felles enighet om å holde balansen i oljeprisen der de er idag,-men det viser seg i etterkant at OPEC nå ser hvor ødeleggende prosessen om å gjenerobre andelen sin i oljemarkedet er,og at de nå ser seg fornøyd og ikke ønsker mer “disruptive” hendelser som kan skikkelig skape et kaos i oljeprisen…

…slik jeg ser det :man_shrugging:

1 Like

Gode vurderinger og innspill @pleximus83.

Når vi snakker om olje på dette nivået så fremstår det hele som «grand strategy», noe jeg personlig syntes er meget vanskelig å få grepet om. Særlig forsøk på prediksjon av 2. og 3. ordens effektene. Gøy er det likevel.

Er selv usikker på OPEC og hvorvidt det fra dem kan forventes en respons på spr intensjonen. Rent logisk kan jeg ikke se dem tjent med for høy oljepris grunnet shale. Men har dem noe å frykte fra den kanten tatt i betraktning Bidens politikk?!

Det er også noen sikkerhetspolitiske aspekter som krydrer situasjonen med ytterligere kompleksitet:

  • Russland Ukraina
  • Hviterussland (Russland?) - Polen
  • Gass krise EU.
  • The Quad (USA, Australia, India, Japan) og Kina.

shale ligger med “brukket” rygg og med 2016/oljekrisen ferskt i minne så er de pr. dags dato avventende pga at det gikk store bevegelser i konkursbølgen der borte i USA,så investorer er litt sånn “brendt bar skyr ilden” der borte :sweat_smile:

1 Like

Det du nevner her er vel også en forklaring, av sikkert flere, til hvorfor så få av de store shale aktørene i USA ikke har trappet opp produksjon. At Biden ønsker en etterforsking av Energi selskapene i USA for prismanipulering fjerner vel også deres insentiver for å spille POTUS god…

1 Like
2 Likes
1 Like

Its on.

Dette er en kamp US ikke kan vinne. (på lovlig vis) Og hva er vel 50 m fat? En halvdag av verdens forbruk…

4 Likes

Tror jeg slenger meg inn i “buy the dip” gjengen på denne i oljerelatert :slight_smile:

5 Likes

2 Likes

Ser kurven for fremtidskontrakter stiger fint oppover.

Altså, om det ikke følges opp med noe mer informasjon/tiltak som vil være med på å øke tilbudet av olje så vil dette mest sannsynlig bare gå en vei.

Kortsiktig så kan man jo få fart på egen olje industri ( sitter nok langt inne).

For litt lengre tidshorisont så er det jo klart at en avklaring på Iran og eller Venuzuela vil kunne slå krafit ut. Sistnevnte her er nok litt lengre frem i tid, men det skulle ikke forundre meg mye om flere amerikanske selskaper vel villig stiller opp for å hjelpe til her.

Uansett så blir det vertfall viktig å sjekke denne i itden som kommer, Drilling Productivity Report - U.S. Energy Information Administration (EIA)

3 Likes

Dette er jo problemet til Biden og demokratene. De har utpekt kull, olje og gass industriene som fiende av staten og de “skal” avvikles over de neste 10-20 årene.

Det gir jo enorme incentiver når det kommer til å investere milliarder i de industriene :slight_smile: Hvis du ikke får tilbakebetalt investeringene i løpet av få år så er det potensielt helt bortkastet. Kan ikke snakke om P/E 25 her.

3 Likes

Uk hiver seg på også spr 1,5mb.

Brent opp nesten 2 %, priser markedet inn tit for tat reaksjon fra opec?

1 Like

Blir jo fort moro når OPEC+ trekker tilbake sin økning på 400 000 fat økning pr mnd. Kanskje de til og med reverser tidligere økninger.

Tipper dette ikke er det siste stuntet vi kommer til å se.

Så er du glad i vol så er det bare å kjøpe giret olje derivater :smiley:

4 Likes