Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Min tese er at de fleste tenker som deg og allerede er forbi, men at vi bare er dager, evt få uker, unna å treffe ny uro rett og slett fordi så mye stopper opp da “alle” ansatte er syke eller i karantene.

Jeg tror at antall syke pr dag vil øke videre utover i januar og at man får problemer med å holde ting åpent pga for lite tilgjengelige arbeidere.

2 Likes

3 Likes

De statistikkene er ubrukelige nå. Da mangen som kommer på statistikk for innlagte med covid, er der av andre årsaker, men de havner i statistikk da alle som blir innlagt blir testet. Man kan komme inn for beinbrudd, men tester tilfeldigvis positiv. Tada, man er nå innlagt med covid i statistikken…

Er flere og flere plasser som går vekk ifra massetesting nå. Det har ingen hensikt da smitten er så utbredd og symptomene så milde i forhold til tidligere.

Ta en kikk på UK sin statistikk for innlagte på ventilatorhjelp sammen med tallene for antall positive tester, så ser du hva jeg mener.

Antall innlagte med covid stiger sammen med antall positive tester totalt i UK. Men man ser ingen oppgang av personer på ventilatorhjelp. Man har faktisk jevn nedgang under hele oppgangen. Er sanrt en måned siden oppgangen begynte, man skulle sett en økning nå sammen med innlagte.

Når flere og flere finner ut at det er bare å åpne opp så tror jeg man kan få et rally innen energi, fly, reise osv. UK har allerede besluttet å avskaffe “covid pass”.

3 Likes

5. januar 2022 kl. 17:50

Kraftig smittenedgang i Storbritannia

Det er meldt om 81.713 nye koronasmittede i Storbritannia siste døgn. Det innebærer en nedgang på 33 prosent de siste sju dager i forhold til forrige sjudagers-periode.

Storbritannia var det første landet i Europa som ble rammet av omikron-varianten.

Fint om dette fortsetter…

Edit - uten å sett så nøye på empirisk data så vil jeg tro trenden i grove trekk korrelerer med sør afrika

3 Likes

Jupp, går i samme mønster som man så i Sør-Afrika. Neste man kan ta en kikk på er Danmark, de er vel nær en topp også tror jeg.

Etterhvert som man ser erfaringer fra vestlige land blir det vanskeligere å kjøre samme strategi.

Kina må også på sikt gå vekk i fra 0 visjonen sin.

1 Like

Mener jeg leste en artikkel fra dk om stagnasjon. Er vel ikke mange ukene til det går ned over der også.

Det er jo ikke antall innlagte jeg har snakket om. Det er antall smittede. Hvis mange nok blir smittet samtidig vil det kunne bli vanskelig å ha nok folk til å holde hjulene igang

Sagt på en annen måte: “We can have an empty bed, but if there’s not a nurse to manage it or even a doctor to manage it, there’s no way to manage the patient. So we’re really in a crunch,” Moreno said. “We’re bursting right now at the seams” – and since hospitalizations lag by a week or two behind cases, the worst is still to come, he said.”

1 Like

Men dette er ganske enkelt. Enten får jeg rett eller så får jeg feil. Tiden vil gi fasit.

Enig med deg der ja. Men i Danmark mener jeg å ha lest at omikron positive (uten symptomer, svake symptomer) ble satt til å kunne jobbe med allerede omikronpositive pasienter.

Det er noe av dette jeg sikter til. Myndighetene blir tvunget til å tenke utenfor boksen. Vet om flere som tester positive men er uten eller nesten ingen symptomer.

Man kan ikke fortsette å sette folk i 10 dagers karantene over en lav sko pga. en test som er positiv når personene ellers føler seg frisk. Risikoen er ikke der lenger.

Man begynner å se tendenser allerede. Sør-Afrika har avsluttet smittesporing. Quebec har sluttet massetesting, UK ser på å avskaffe hele covid passet.

Vi ser det samme her. Smittetallene våre går oppover, men innlagte går ned.

Da spørs det om man skal fortsette å bruke ressurser på å holde ellers friske personer hjemme, bortsett fra en positiv test.

Jokeren her er jo Kina, de har jo kjørt 0-smitte holdning. Og kjørt ganske omfattende nedstigninger ved tegn til utbrudd. Man kan jo tenke hva slags effekt det vil ha på shipping og produksjon i Kina hvis de plutselig legger vekk 0-smitte holdningen sin.

1 Like

Legger de vekk 0-holdningen sin kan vel det være kortsiktig negativt for shipping? Shipping nyter vel godt av at havner i kina blir stengt. Port congestion

2 Likes

My bad, sent på kvelden og noen glass rødvin :joy:

Tenkte mer i banene på bedring i forsyningskjeder. Kanskje ikke så bull for shipping nei.

1 Like

Risikoen når det gjelder oljepris er nok til oppsiden og ikke nedsiden. Kan være at vi får en prøvesmak allerede til uka.

Fortell videre @Krieghoff;). Er ikke uenig i det at er risiko på nedsiden. Men liker gjerne å høre dine tanker rundt betraktningen.

Platts « “The market is… trading at levels where we will likely see further pressure on OPEC+ to increase output more aggressively. Noise around political intervention leaves the market at risk of further volatility,” ING’s Patterson and Yao said»

1 Like

Oljeprisen ventes å løfte Oslo Børs | DN

Markedet handles på nivåer der vi sannsynligvis vil se ytterligere press på OPEC+ for å øke produksjonen mer aggressivt. Støy rundt politisk intervensjon gjør imidlertid at markedet risikerer ytterligere volatilitet, skriver ING i et notat mandag morgen, ifølge S&P Platts, sitert av TDN Direkt.

Kommentar: Det politiske presset er nok stort, men det lusker flere farer ved å rampe opp produksjon. Særlig når man allerede, tilsynelatende, er på en smertegrense på hvor mye som kan produseres.

Har litt dårlig tid til en lengre forklaring, men som jeg har skrevet her før så er vi i en situasjon hvor både demand og supply drar oljeprisen oppover. Det har ikke skjedd på over 30 år… Mest sannsynlige utfallet er at demand vil overgå supply og det er det vi ser konturene av nå. At flere OPEC land sliter med å fylle kvotene viser at det ikke bare er å åpne kranen på 1-2-3.

Dette kombinert med mange år med lave investeringer i olje gjør at vi fort kan risikere en oljepris som går en legg og to videre oppover.

Edit: Vil nesten kalle det en perfekt storm, med uante konsekvenser. For Norge og oljeselskaper så er det jo gull :stuck_out_tongue:

1 Like

La oss si typisk sykdomsforløp er:
1/3 uten symptomer 6 dager borte
1/2 med symptomer 6 dager borte
1/6 med kraftigere symptomer 10 dager borte

La oss også si at 1% av arbeidsstyrken blir smittet pr dag, da når du 6% borte fra jobb også stiger tallet litt videre fram til dag 10, da er du kanskje på 7%. Dette holder seg til smitten går ned fordi det er for få igjen som ikke er immune.

7% sykefravær er høyt, men ikke akkurat umulig. Det vil nok treffe mer “klyngete”, alt etter hvordan arbeidsplassen er organisert.

For Norge, så er arbeidsstyrken på 2,7m, så 1% smittet pr dag vil si 27.000 pr dag + de som ikke er med i arbeidsstyrken. Nå er vi på 6-7k, som gir noe sånt som 1,5% fravær pga covid-19.

Takk @Krieghoff. Da misforstod jeg hva du skrev i din post - trodde du gav uttrykk for bearish. Men virker ikke sånn på meg nå…

Bear olje er det lenge siden jeg har vert. Jeg sa vel tidlig i 2021 at vikom til å treffe 80$ fatet innen sensommeren/tidlig høst. Traff ikke klokkerent, men var ikke skivebom heller :stuck_out_tongue:

3 Likes

Kan også føye til at det står stor fjell av penger på utsiden av olje og ser det samme som vi ser. Om de får troen på at oljen skal opp til 110-120 intervallet så spørs det om de klarer å stå på sidelinjen stort lengre. Om de da vil inn så er jo det store spørsmålet om de klarer å komme seg inn uten at oljerpsie overskyter (noe den mest sannsynligvis gjør).

Alle mine kommentarer vedrørende olje kan endres i det jeg trykker på svar knappen om det skulle komme nyheter/endringer som tilsier noe annet.

2 Likes

Oljeanalytiker Helge André Martinsen: Da kan oljeprisen dra ordentlig av gårde | Finansavisen