Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Mitt hovedargument for at Iran vil slite med Ä fÄ usa til Ä lette sanksjoner. Oljefatene fra Iran finner nok en vei til Kina uansett og hvorfor gjÞre dette lettere for Kina.

Normalt er oljeetterspÞrselen hÞyere i andre halvÄr enn fÞrste. Det har sammenheng i ferietid som gir Þkt mengde fly, mer bilkjÞring osv

3 Likes

SĂ„ januar - juni har mindre oljeforbruk enn juli - desember?

Bull for oljeaksjer dette.

Ta et pott i DNO og BWE da.

Det er normalen, ja.

Dette er ikke hva som spÄs iÄr. Og historisk skal man ha oljeaksjene frem til sommeren og sÄ selge. Hvor har du hentet dine data ifra?

Normalen hentes naturligvis fra statistikken.

I Ă„r, med covidrestriksjoner og endring i disse, trenger naturligvis ikke Ă„ representere normalen da pandemi ikke er normalt.

2 Likes

Vi kan jo sitere hva TorbjÞrn Kjus sa i 2017. Husk pÄ at han ble kÄret til Norges beste analytiker for det Äret

“Prisen blir ogsĂ„ pĂ„virket av en sesongeffekt, hvor det er en stĂžrre etterspĂžrsel i andre halvĂ„r enn i fĂžrste. Det virker det som mange har glemt Ă„ tenke pĂ„ det, ifĂžlge Kjus.”

2 Likes

Tok en rask sjekk tilbake fra 1988, TÞr pÄstÄ at prisen iallefall ikke historisk er lavere pÄ sommeren enn ved nyttÄr. Uansett snakker vi ikke om store forskjeller. Og ofte er det jo hendelser som styrer prisen.

1 Like

OPEC and its OPEC+ partners have been struggling to produce as much as it has agreed to under its production control agreement that came in response to the devastation that the pandemic wrought on the oil market in 2020. Only a few members of the extended cartel have the capacity to boost production in line with quotas while the rest are finding it hard, prompting worry about future oil supply in a strong demand situation.

Russia is a notable example of a producer that is nearing the limit of its available production capacity, the fund’s management also noted in the letter.

What this means for prices is further upward potential, especially if demand continues as strong as it is currently.

Lurer nÄ pÄ hva utlÞsende Ärsak for siste prisstigning pÄ oljen. Var selv overbevist om at det vi ser nÄ ville inntreffe, men ikke sÄ hurtig.

Mitt tips er pga Russland-Ukraina. Stigningen kom vel etter uttalelsene fra USA i ettermiddag/kveld.

2 Likes

BrÞt til oppsiden pÄ energi indeksen idag.

2 Likes

image

2 Likes

Pris? Jeg har snakket om etterspÞrsel som altsÄ er hÞyere H2 enn H1.

Jeg er uansett mest spent pÄ omikronfrykten vil gi en runde til med bÞrsuro i lÞpet av neste 2-4 ukene

1 Like

Ser storby stenger ned i Kina. Syntes selv Omkring har passert relativt smertefritt. Virker pÄ meg som om at man allerede er forbi Omi.

2 Likes

Du tok da opp prisen i dette innlegget:
"Vi kan jo sitere hva TorbjÞrn Kjus sa i 2017. Husk pÄ at han ble kÄret til Norges beste analytiker for det Äret

“Prisen blir ogsĂ„ pĂ„virket av en sesongeffekt, hvor det er en stĂžrre etterspĂžrsel i andre halvĂ„r enn i fĂžrste. Det virker det som mange har glemt Ă„ tenke pĂ„ det, ifĂžlge Kjus.”"

Jeg tok opp etterspÞrselen og viste til hva han sa om den og mengde pr halvÄr

1 Like
2 Likes