Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Det er ganske mye som minner om 2008 nå, så veldig spent på hvordan dette ender. Problemet med å øke kapasitet kan jo resesjon og synkende etterspørsel ta seg av. Eller man kan få en 2011-2014 repeat.

2 Likes

Ett av det store problemmene for verdern slik jeg ser det er at oljeindustrien var vert altfor underinvestert i altfor lang tid. Selv med dagens priser så øker de ikke kapasiteten. Samtlige oljeselskaper som har kommet med Q4 tall har vel sagt at de holder igjen investeringer. Mye av US shale kapasitet er nå over på mer seriøse og langsiktige hender som har en helt annen tilnærming enn hva alle disse små shale slekapene hadde.

OPEC+ sliter med å nå egen produksjonskvoter og som en av sjefene i Vitol nylig sa. Vi er bare en liten disrupsjon unna for å få ville oljepriser. Det er under 48t siden atentatforsøk på statsminsiteren i Lybia, Russland/Ukraina og Iran samtaler er store saker som er kjent, men har uante utfall.

Uansett hvordan vi vri og vender på det så trenger verden mer energi og de fleste har nok fått oppleve hva energi mangel betyr… Jeg holder en knapp på mer aksept for atom og olje/gass, men begge disse er ikke klar neste uke for å si det sånn.

Helt enig! Det virker svært tight.

Atomkraft har vel leadtime på 10+ år? Olje/gass fra nye felt har vel også riiimelig lang leadtime?

2 Likes

Ja leadtime på atom er fort 10 år+.

For nye olje/gass felt så er det nok en del kjappere. Må huske på at de fleste selskapene har en grei oversikt over hva de skal drive med de neste årene og derfor kan (om de vil) dra igang nye felt kjappere enn hva de i dag plnalegger. Ulempen er jo selvsagt høyere leverandør kostander. Videre så kan man på eksisterende felt endre strategi som feks fokuserer på gassutvinning på bekostning av olje. Det er også mange mindre tie-ins som kan gjøres til eksisterende infrastruktur.

Men finner du en ny store elefant i dag så går det fort 5 år før den er i drift. Om myndighetene er veldig intressert i å få ting gjort vil jo også kunne ha betydning. Ser at feks EU ønsker å snakke med Norge om økt gass leveranser så da kan det jo være noen gulerøtter for oss der.

2 Likes

Dette har vi hørt lenge fra IEA. Blir spenne å se hvem som får rett.

1 Like

Veldig spennende tider. Har egentlig litt lyst å øke i reach subsea. Er mye som tyder på høy aktivitet i flere år for dem. Både olje, gass, havvind og merder. Samtidig, jeg synes makro ser ræva ut. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Da sletter jeg mitt siden det ikke lenger relevant

Beware the algorithms driving up oil prices

As veteran oil analyst Philip Verleger points out in a recent report, the amount of call contracts with strike prices above $100 a barrel (that is, bets that profit if the price moves above this level) has recently exploded. He calculates the volume of call options with strike prices above $100 for June and December 2022, say, is now about 714,000, according to Commodity Futures Trading Commission data. This is many times the “normal” level, creating an “unprecedented” level of “open interest” (ie bets).

https://www.ft.com/content/6e24689d-679f-4b45-ac73-dc1ace2ff69e

1 Like
1 Like
2 Likes

Den eneste cnbc kaller inn som faktisk har peiling er Tom Lee

1 Like

God helg!

1 Like

Fy faen for et helvetes hysteri. Biden er desperat

2 Likes

Langt flere rigger i drift – opp hele 160 prosent siden bunnen | Finansavisen

1 Like

hadde vært greit å ha visst hvor mye ca disse “riggene” produserer hver… :thinking:

@Krieghoff vet sikkert om gode kilder som svarer til ditt behov @pleximus83 .

Med referanse til tidligere poster fra i går undrer jeg på om Ed morse rett i sin analyse om oljeprisen?

1 Like

fant en nettside med god del info og geografisk innhold :nerd_face:
https://geology.com/oil-and-gas/

1 Like

Litt usikker på hva du mener når du sier du lurer på hva de produserer.

Disse riggene produserer brønner. Hver enkelt brønn er forskjellig. Noen av riggene kompleterer nye brønner mens andre har workover/fraking på eksisterende brønner.

En faktor jeg liker å følge med på er DUC. (Drilled, but Uncompleted Wells). For de som ikke er så kjent med begrepet så beskriver dette antall brønner som er ferdiog borret, men det gjenstår komplettering. Som er siste aktiviteten før brønnene settes i produksjon. Så når dette tallet synker og synker så sier det meg at man gjør ferdig mange flere brønner enn hva man borrer nye. Til slutt er man tom for brønner,

Edit: Du finner en god del data her, https://www.eia.gov/petroleum/drilling/pdf/dpr-full.pdf

4 Likes
1 Like