Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Russlands “avspenning” som ligger til grunn for droppet montro?

Skulle jeg tippe pÄ en enkelt sak sÄ blir det profit takning fra sist uke. Noe som ogsÄ kan vÊre fornuftig. i det korte bildet. Selv har jeg begynt Ä kjÞpe litt i selskaper som i hovedsak er eksponert mot olje.

1 Like

AkerBP?

1 Like

Kom over denne.

Oljeprisen faller - atom-samtaler med Iran kan vĂŠre Ă„rsaken
Oljeprisen faller pÄ bÞrsen. Fatprisen for nordsjÞolje (brent spot) ligger rett over 90 dollar fatet tirsdag formiddag.

Sikkert summen av flere faktorer.

1 Like

Kanskje ned Ä teste 85, fÞr videre opp til 95 er vel trenden. Om ikke Iran fÄr begynne Ä selge store volum.

2 Likes

Les denne og la det synke inn. The world needs Iranian crude to temper the oil price rally and cater to increasing demand, and the only questions will be when, which is likely to be in the second half of this year, and by how much, which is likely to start with floating oil and condensate storage, he added.

“Without exception every investment banker, every advisory consultant, every oil major they all have a view that Iranian oil will be back this year,” said Muller.

SÄ overraskelsen nÄr det gjelder Iran ligger nok til oppsiden om ting ikke skulle gÄ som planlagt. Er vel flere som har store interesser av at Iran i lykkes ogsÄ.

1 Like

Oljen til Iran blir nok solgt i store mengder allerede. Det er fordelen med Ä ha tankbÄter organisk. Igjen, jeg blir veldig overrasket om USA slipper sanksjonene, men man skal aldri si aldri.

1 Like

11:47:30

Marie MelgÄrd

Oljeprisen faller - atom-samtaler med Iran kan vĂŠre Ă„rsaken

Oljeprisen faller pÄ bÞrsen. Fatprisen for nordsjÞolje (brent spot) ligger rett over 90 dollar fatet tirsdag formiddag.

IfĂžlge Bloomberg kan nedgangen skyldes utsiktene for nye atomsamtaler med Iran. En ny atomavtale kan Ăžke Irans oljeforsyning.

Forhandlingene om en revidertatomavtale med Iran blir i dag gjenopptatt i Wien, opplyste EU mandag.

Prisen karrer seg rolig oppover, snart 91 igjen. Et utgangspunkt som jeg tror styrker pÄstanden til @Krieghoff om at det var gevinstsikring.

Blir spennende Ä se hva som skjer nÄr usa Äpner. Sitter nesten med fingeren pÄ salgsknappen pÄ noe av det jeg holder av oljeselskaper.

Ganske flink, ikke enig i alle vurderingene hennes (erke amerikansk) men mye bra. Har egen podcast og greier

2 Likes
1 Like

EIA (wk ending 4 Feb)
Crude: -4.756M
Cushing: -2.801M
Gasoline: -1.644M
Distillates: -0.929M

I helvete! Det var mer enn forventet. Spent pÄ hva api sier i morgen.

1 Like

API er vel tirsdager?

Sikkert jeg som roter

Oslo (TDN Direkt): Opec ser en global oljeetterspÞrsel pÄ 100,80 millioner fat pr dag i 2022, sammenlignet med 100,79 fat i forrige mÄnedsrapport.

Det fremgÄr av Opecs mÄnedsrapport for februar.

Anslaget for 2021 er pÄ 96,65 millioner fat pr dag, opp fra 96,63 millioner fat pr dag i forrige rapport.

Opec anslÄr med det en Þkning i oljeetterspÞrselsveksten i 2021 pÄ 5,67 millioner fat pr dag mot 2020, fra det tidligere estimatet pÄ en Þkning pÄ 5,66 millioner fat pr dag. For 2022 anslÄs det en vekst pÄ 4,15 millioner fat pr dag mot 2021, uendret fra tidligere estimat.

=============================================================
OPEC-ESTIMATER FOR VERDENS OLJEETTERSPØRSEL
(Tall i millioner fat pr dag, forrige mÄneds anslag i parentes)

2021

1.kv 2.kv 3.kv 4.kv
93,83 (93,83) 95,43 (95,43) 97,44 (97,41) 99,77 (99,75)

2022

1.kv 2.kv 3.kv 4.kv
99,13 (99,13) 99,75 (99,75) 101,32 (101,28) 102,92(102,90)

2 Likes

Disse kan ogsÄ vÊre av interesse.


1 Like

Da begynner oljeprisen Ä rÞre litt pÄ seg til oppsiden. Har vert ett spennende dÞgn med attentat pÄ statsministeren i Libya, samt Biden som har slÄtt av en prat med MBS. Som ikke det er nok sÄ kjÞrer Putin i gang stor Þvelse i hviterussland. Dagens opdatere talll fra US tyder vel fort pÄ at FED kan finne pÄ Ä smelle til med en 0,5% renteoppgang.

Skulle det bli mer uro i Libya sÄ er det i overkant av 1 mill fat/dag i spill


1 Like
1 Like

En fin oversikt over free cash flow :slight_smile:

2 Likes