Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-17/pioneer-ceo-sheffield-warns-u-s-shale-unable-to-grow-much-more

Jeg nekter Ă„ tro det blir noe avtale.

fĂ„r ikke hĂ„pe USA inngĂ„r en “indirekte” sanksjon" mot Russland for Ă„ ytterligere svekke Ăžkonomien ved Ă„ gjĂžre avtale med fienden,-dette for Ă„ ogsĂ„ Ă„ tilfredsstille EU
kompleks greie dette nĂ„ altsĂ„ :sweat_smile:

Da blir det enten ekstremt dyrt eller kaldt i Europa uten alternative gass og oljer fra Russland. Her er det ogsÄ et potensiale for en tvist mellom Europa og USA.

nei,jeg tenkte at hvis denne avtalen blir iverksatt,sÄ er det muligt for Iran Ä endelig(for dem) Ä begynne Ä eksportere og da er det ca 2 millioner fat som kommer inn i markedet
sÄnn som jeg har sÄnn smÄtt fÄtt med meg :thinking:

Dette vil ta oljeprisen til et lavere nivĂ„,- derav ogsĂ„ gassprisene og dette vil nok vĂŠre tyngende for en stor olje&Gassnasjon som Russland,dette mente jeg med “indirekte” :wink:

ForstÄr. Jeg tror imidlertid ikke pÄ noen avtale og kommer ikke til Ä tro pÄ dette fÞr avtalen blir underskrevet av US state department.

Biden vil nok ha billigere drivstoff priser, men vil han at en potensielt alliert av Kina skal fÄ gronker til konvensjonell opprustning, samtidig som de konservative og den Amerikansk-jÞdiske makt eliten stÄr Ä ser pÄ?

I denne Iran saken sÄ har enda ingen amerikanske myndigheter uttalt seg, etter det jeg kjenner til.

1 Like


hehe,godt spÞrsmÄl,-komplekse greier :man_shrugging:

Utenriks/sikkerhets- og forsvars-politikk har hĂžyere prioritet enn olje/gass, fordi dette hegner om USAs suverenitet og rett til selvbestemmelse - hele mitt rasjonale NO-IRAN DEAL

2 Likes

Er ikke uenig med innholdet/budskapet til Oilprice.com, men hverken dem eller noen andre nyhetsbyrÄ har mottatt uttalelser fra State Department eller Commander In cheif

1 Like

En Iranavtale vil naturligvis sende oljeprisen ned, men sÄ blir det spennende Ä se hvor mye ekstra olje som faktisk kommer pÄ markedet. Jeg tror det kan vise seg lavere enn forventet og da bÊrer det gjerne nordover igjen med oljÄ.

3 Likes


image
image
image

Hmm. Den gikk litt imot det Javier Blas tweetet, skjÞnt han pekte mest pÄ europeiske raffineri


image
image
image
image
image

1 Like
2 Likes

Blir nok enda en uke med galematias nÄr det gjelder oljeprisen - Ukraina presser opp og nyheter om Iran presser ned.

1 Like
2 Likes

Det fysiske oljemarkedet fortsetter Ä vÊre thight og i en oppover gÄende trend.

2 Likes

Hva er greia med at troll ligger hĂžyest i pris? Er vel bare gjĂža som er nĂŠrmere land?

Etterspurt kvalitet. MÄ huske pÄ at raffinerier bestiller inn forskjellige laster og mixer og trikser. Det er store penger Ä tjene ved Ä lever sluttprodukt pÄ spesifikasjon , men sÄ liten margin dom mulig. Veldig enkelt forklart.

Under covid krasjet sÄ ble norsk olje i mange tilfeller ekstremt billig for mye brukes for Ä lage jet fuel. Noe som det ikke var sÊrlig etterspÞrsel etter.

5 Likes

StÄr Brent $$ hetl stille fra fredag ettermiddag slutt av dagen 23:59, eller finnes det en ŽŽoff bÞrs tradeŽŽsome where place? Hvis ja, har den beveget seg? Link?

Thx