Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Tror ikke oljen gir seg med det første.

VIENNA, Feb 22 (Reuters) - Talks on restoring a deal to curb Iran’s nuclear programme and ease sanctions are near conclusion, a Russian envoy said on Tuesday, and sources close to the negotiations said a prisoner swap between Iran and the United States is expected soon.

Kl. 1900 norsk tid skal Biden uttale seg. Følger man med på oljeprisen i denne forbindelse får vi en grei indikasjon på styrken av det som måtte komme av sanksjoner.

Putin har fått medhold av Dumaen til å bruke ytterligere militærmakt i Ukraina. 100 usd i brent ila kvelden - tror jeg.

4 Likes

Ser ikke ut som at sanksjonene ble dirigert mot olje/gass. Slik sanksjoner vil nok bli for drøy tatt i betraktning avhengigheten.

Ikke like fett blant oljeselskapene i usa i kveld:

Iran har helt plutselig fått litt bedre kort på hånd. Det vet nok de også. Er neppe lette forhandlinger som pågår…

3 Likes

Sant, men Iran må nok gi opp sine kjerne fysiske ambisjoner.

Leste også tidligere i dag at Irak skal satse mer på gass.

Vel… Vesten forsøker å pense sanksjoner inn på områder som ikke skader oss selv, rimligvis. Da spørs det hvordan mottager reagerer, det sitter jo på energiressursene (+ en del viktige mineraler).
Kanskje Putin har en plan med gass og råoljeleveranser?
Det handler om energi, og vi /Tyskland har malt oss opp i et hjørne gjennom Merkels hodeløse “energiewende”

2 Likes

Ja det er dette med energi avhengigheten som setter Russland i en god posisjon. Dette er grand strategy på høyeste nivå. Alternativer til Russland vil ta noen år med investering og utbygging for å få gass gjennom rør til Europa fra andre destinasjoner.

kan energi/gassmarkedet bli stramt frem til 2027 tro? :thinking:

(vet det er større prosjekter innen utvikling av nye gassfelt de neste årene,der iblandt Saudi Arabia)

1 Like




1 Like

Nå regner jeg med det kommer flere sanksjoner rettet mot Russlands energi eksport. Alternativt skrur Russerne til gass kranen.

OLJE: RÅOLJELAGRE I USA +6,0M FAT FORRIGE UKE -API

Det fascinerende nå er vell at oljeselskapene skal falle selv om olja stiger. Eller?!

Vil tro det ja.

BRT er ticker til Brent.
Gas… hva er tickern til det… 40% opp?

32 til 35% opp på gass.

Edit: Du finner gass i flere av mine tidligere innlegg. Den store OLJE-tråden 🛢 - #3493 av Krieghoff