Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Mer om mulig Iran avtale.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-23/iran-moves-more-oil-onto-ships-in-preparation-for-a-nuclear-deal

4 Likes

Fuck me



2 Likes

KjĂžpte litt Aker bp i dag jeg. Er allerede inni dno, men bp har begrenset risiko

1 Like

Jeg begynte for ett par uker siden men har tatt litt pause nÄ. Greit Ä ha cash tilgjengelig. Gassprisene gÄr bananas nÄ, sÄ Equinor og kanskje litt VAR.

I mitt hode sÄ er det ikke umulig at Russland starter dataangrep pÄ viktig infrastruktur om sanksjonene blir for harde. Eller kan det jo tenkes at noen vil ramme Russland ekstra hardt Þkonimisk og kutt (les sprenger) rÞrledninger


Edit: Gass futures passerer straks 60% opp intradag.

Dette er ogsÄ mitt rasjonale for Ä styrke eksponering -

Glad jeg har mine VĂ„r energi aksjer, stĂžrste posisjonen min og dro hele portefĂžljen godt i pluss i dag. Blir vell saftig utbytte i q2

1 Like

Vanskelig Ä vÊre uenig med Cramer. Tror det fortsatt er litt Ä hente i «big oil», vel og merke pÄ Oslo bÞrs. Jeg avventer sanksjoner mot Russland og Russlands gjengjeldelse til pÄ disse fÞr jeg vekter om til andre sektorer.

Crude +4.514MM, Exp. 0.442MM
Gasoline -582K
Distillates -584K
Cushing -2.019MM
Production 11.6mmb/d, Unch

1 Like

Etter Biden’s tale er en ting klart, energisikkerhet er igjen fĂžrsteprioritet. Alle grĂžnne drĂžmmer er off the table. Det er helt sikkert at alle land assosiert med USA /NATO vil gjĂžre alt som er nĂždvendig for Ă„ Ăžke oljeleting og tilrettelegge for selforsyning i energi. Med dette fĂžlger skatteinsentiver og fast-tracking av sĂžknadsprosesser for gangen fra seismikk til boring og produksjon.
Sitt tight pÄ alle aksjer innen olje og gass downstream og upstream fremover! 2x, 5x 10x i de neste mÄnedene?

6 Likes

HÞy oljepris vil ogsÄ sÞrge for at investeringene i grÞnn energi blir trapper opp. Det blir jo relativt sett billigere.

Godt skrevet!

GrĂžnn energi gir ikke energi-“sikkerhet”. Den er volatil i mengde, pris og tilgjengelighet. Det “energiewende” har lĂŠrt tyskere er det vi ser i dag, med teoretisk tilgjengelig grĂžnn energi kapabel til Ă„ teoretisk levere 35% av energibehovet. Hvis det blĂ„ser friskt i hele BRD, solen skinner og rapsĂ„kerene bugner med avling fra mekanisert jordbruk og oljebaseete gjĂždningsmidler. Alle de andre dagene mĂ„ det fylles pĂ„ med gass/kull/atom (fra Frankerike) - og desverre hydroelektrisk fra Norge. Og enda mer desverre, gass fra Putin, ca 30% av gjennomsnittsforbruket


4 Likes

Leker med tanken av den fasttrack lÞsningen du beskriver og hvordan en sÄnn politikk vil manifestere seg blant mdg, sv og rÞdt pÄ Stortinget.

God natt - spent pÄ nattens hendelser. Sjekker oljeprisen umiddelbart nÄr jeg stÄr opp for Ä ta pulsen pÄ situasjon pÄ en enkel mÄte.

(Edit)
Oslo (Infront TDN Direkt): De amerikanske rÄoljelagrene var opp 4,5 millioner fat i forrige uke til 416,0 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre opp 0,4 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.

Tallene fra API onsdag kveld viste en oppgang i rÄoljelagrene pÄ 6,0 millioner fat forrige uke.

#Iraq: West Qurna 2 offline for maintenance until mid-March
The 400,000 bpd field is entirely shut down for scheduled upgrade work, likely causing a short-term dip in Iraqi output at a sensitive time for oil markets.
#oott

Japan skal ogsÄ frigjÞre spr, syntes Ä lese at USA samarbeider med partnere om Ä frigjÞre ytterligere spr.

Fra en DNB megler, Europa har aldri vÊrt mer fragilt enn nÄ.

2 Likes

Er ikke det bear for oljeprisen i sÄ fall? Mer tilbud

Det er ikke akkurat veeeeldig kjapt Ä fÄ ny produksjon pÄ plass


3 Likes

Nei, men kan vel pÄvirke prisforventninger