Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Slike prosesser tar tid, selv ved fast track. Konsesjon, seismikk, drilling, etc


Det vil ogsÄ kreve en politisk vilje som vil gÄ i et klart brudd med rasjonale for fornybarsatsningen. Biden er jo godt klar over energi skvisen, likevel Äpner han ikke akkurat opp for en politikk som fremmer produksjon. Dette er og blir en hengemyr inntil videre.

2 Likes

Ikke kjapt nok til at man gÄr bear per dags dato.

Fra man har funn til det blir bygd ut og man har produksjon snakker vi Ă„r.

Equinor har noe man kaller fast track prosjekter. Men det er allerede drivverdige funn som kan settes i gang med relative lave kostnader. Allerede infrastruktur pÄ plass som kan benyttes, eller man kan installere bunnrammer og koble seg til eksisterende plattformer og rÞrsystemer. Men vi snakker fremdeles opp mot 1 Är, minimum.

1 Like

Ja, hvem skulle gÄ for denne satsingen her i Norge? SV/SP/AP? :see_no_evil:

Og dette er jo prosjekter som vel samme hva kjÞres i gang nÄ. Det USA/NATO nÄ Þnsker er Ä Þke olje- og gassproduksjonen signifikant. Det fÄr man ikke til med de ferdige fast-track prosjektene.

Bull Valaris.

Dette var innlegget jeg svarte som la frem det som en bull nyhet for olje. Isolert sett er det bear selv om jeg totalt sett ikke er bear olje.

Det kommer til Ä bli utfordrende tilstander pÄ stortinget, nettopp av den grunn. Dem er i mindretall om ikke annet.

Ha i mente at @oddone kommentar er en meget plausibel hypotese om hva som er forestÄende. Den politiske ekjennelsen av det som @oddone kommenterer er vi milevis unna, men Ukraina fÄr det enda tydeligere frem.

AkerBP er ikke i sync med BRT i de siste 30dgn. Gir det en kjĂžpsmulighet?

1 Like

Vi har underinvesteringer i olje - og gassproduksjon de siste 7 Ärene eller sÄ. LeverandÞrindustrien har blitt kraftig marginalisert i denne perioden - ansatte har sluttet og tildels skiftet bransje i sin helhet, og mye utstyr er utrangert. Kommer til Ä vÊre mange flaskehalser framover i E&P og relatert oilservices. BÞr kunne bli 7 fete etter 7 magre Är.

6 Likes

Tok litt bp i gÄr og lurer pÄ om jeg skal kjÞpe mer. Det er tatt situasjonen i betraktning alt for rolig, oljeprisen er ned, har ikke hÞrt noe fra Putin. Dette er merksnodig.

Narrativet om Ä ikke pÄfÞre Russland sanksjoner mot energi er effektivt for Ä redusere oljeprisen. Putins jokerkort (gass/olje) er ikke satt i spill. Trenger ikke bruke det, men nÄ strammes nettet rundt Russland kraftig inn. Tror ikke selv Putin skal skrin legges helt enda.

Det er to store sanksjoner igjen, en fra hver side. Fra vesten er det Ä stenge Russland ute fra Swift. Fra Russland er det Ä minimalisere/stenge all eksport av olje og gass til EU og USA. SÄ lenge de ikke er satt inn sÄ vil nok olja svinge rundt 95-105usdpbl

1 Like

Steng swift, slutt med overfĂžring av ca. USD 700M /d per dag for betaling av gass til Russland.
EU importerer ca 175 Bn m3 russisk gass pr Ă„r til 700M USD/d.
Dvs EU overfĂžrer 6 milliard kr til Russland hver dag. Gjennom swift. TĂ„ler vi Ă„ stenge ned overfĂžring av kapital til Putin?
SpĂžrsmĂ„let bĂžr vĂŠre om vi aksepterer Ă„ finansiere en brutal angrepskrig av en “mĂžrkets fyrste-figur” mot et Ukraina som kun Ăžnsker Ă„ vĂŠre en moderne stat. Å akseptere dette vil si at vi ikke vil gi slipp pĂ„ vĂ„re komfortable og sytalause liv for Ă„ stĂžtte et folk under angrep i Europa.
Jeg tar gjerne en for Ukraina. Slava Ukraina!

2 Likes

Russland mÄ utestenges fra bruken av SWIFT, USA er avventende, Tyskland er mot.
Tyskland har vist en feig, ynkelig og krypende holdning ovenfor Putin.
FÞrst nekter de Ä sende vÄpen til Ukraina , sender hjelmer som plaster pÄ sÄret.
SÄ nekter de engelske fly som frakter vÄpen til Ukraina Ä fly over tysk luftrom.
Videre mÄtte president Biden tvinge forbundskansler Olaf scholz til Ä stoppe nord Stream 2.
For en patetisk gjeng.

3 Likes

Slettes det RU swift, alt stoppes opp i verden. Ringvirkninger av Ă„ ikke ha nok oil skal ramme verdensĂžkonmi som vi aldri har sett maken til. 1970 krise blir da barnemat.

WOIII er i sÄ fall bare et spÞrsmÄl av tid er jeg redd for.

Det er tunge valg mÄ tas i valget av metode for Ä oppnÄ mÄlsetningen om Ä hindre Putin i fra Ä gjÞre det han gjÞr.

Hvorvidt utestenging fra Swift eller Ä hindre Russland fra Ä eksportere olje og gass til Europa vil bli effektivt hersker ingen tvil. SpÞrsmÄlet man mÄ stille seg er hvilken «pris man er villig til Ä betale» eller hvor lang man er villig til Ä gÄ.

En slik handling kan utlÞse en serie med uÞnskede/tilsiktede hendelser som gjÞr vondt til verre. FÞrste ordens effekten med bÄde Swift og olje/gass alternativet er klar. Putins evne til Ä utÞve innflytelse vil med tiden begrenses.
Andre ordens effekten kan tenkes Ä slÄ i tryne pÄ en hver nordmann og resten av Europa pÄgrunn av strÞm og temporÊre mangler innenfor industri, etc. Putin vil bli presset til Ä irrasjonelle valg, med sine effekter.
Tredjeorden, stopper her, dere forstÄr bilde jeg forsÞker Ä male med tÞffe valg og utilsiktede konsekvenser.

2 Likes

Det burde vel komme en helomvending fra regjeringen nÄr det gjelder konsesjonsrunde 26 nÄ i 2022. Troll varer jo ikke forevig. Videre utsettelser gjÞr jo at KÄrstÞ gÄr for halv maskin om fÄ Är pga nedadgÄende produksjon. Norge har rÞrledninger som kan levere 125 milliarder kubikkmeter gass. PÄ tide Ä begynne Ä lete. Solenergi Ä vindkraft som erstatning er jo Ä tru pÄ nissen.

3 Likes

Ser ut som jeg mÄ erkjenne nederlag her. Men jeg forstÄr det sÄnn at Iran vil etterleve kravene som dem er blitt stilt.