Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Litt senge lektyre om Russland’s betydning i oljemarkedet. Ligger ogsĂ„ inne en del forskjellige scenarioer som kan vĂŠre av intresse. Anbefales!

Edit: Ser at det ikke fremkommer av linken at det er The oxford institute for energy studies som har laget denne. Dere som er skeptiske til rare linker kan gÄ direkte inn pÄ nettsiden deres. Dokumentet ligger oppe til hÞyre.

3 Likes
2 Likes

Dette har nok pÄfÞrt mange mye smerte den siste uken


1 Like

Kommer nok en Squeeze om tiltak som dette fortsetter: USA: EKSPORTSANKSJONER MOT RUSSLANDS OLJERAFFINERINGSSEKTOR

Hvor lenge kan man forvente at tankratene holder seg denne gang? Ser suezmax ifĂžlge hannisdahl rykket rett i taket til 90k pr d.

Kraftig fall i gasstrĂžmmen fra Russland til Europa | Finansavisen

Russlands tilsvar pÄ sanksjonene under emning?

Hannis nevner ogsÄ at det, enn sÄ lenge, er lite substans bak Þkningen her, og at han ikke blir overrasket om dette er en dead cat bounce.

Selv forstÄr jeg ikke helt dynamikken som skal gjÞre dette veldig bull for tank, utenom eventuell krigspÄslag i noen omrÄder?

Mangler ikke det store oljevolum for at ratene skal gÄ opp?

Ikke hvis en stĂžrre andel Russiske tankere blir sanksjonert enn det forsvinner olje fra tankermarkedet?

Dette er first level thinking fra min side, dog. Det er jo mange flere variabler, men jeg forstÄr ikke helt hvordan det henger sammen. SÄ mÄ det jo vÊre en grunn til at ratene har skutt i vÊret pÄ direkten, tross alt.

SĂ„ tweeten rett etter jeg postet her, takk :blush:

1 Like

Nye ruter/endring i logistikk fordi folk ikke vil ta i russisk olje fĂžrer til at ratene stiger.

Det hÞres jo i utgangspunktet litt kortsiktig ut? En ryggmargsrefleks nÄr alt blir snudd pÄ hodet over natten?

Behovet ligger gjerne i omruting av oljeleveranser?

Åja, svart allerede

1 Like

Ja det er vel litt kortsiktig disse ratene med omleggingen av ruter.

Med det er jo ogsÄ underliggende gode fundamentale faktorer i tank som gjÞr at det sannsynligvis er et spÞrsmÄl om nÄr og ikke om.

-lav ordrebok
-vanskelig Ä fÄ nye skip fÞr 2024.

  • nye utslippsregler i 2023. Slow steaming
  • etterspĂžrselen etter olje er god. Et tidsspĂžrsmĂ„l fĂžr oljeproduksjonen Ăžker?
  • Ăžkning i scrapping nĂ„ nylig
  • stor del av flĂ„ten er meget gammel og kandidater for scrapping.

Og det gÄr vel mot en iran avtale som gjÞr at disse ulovlige tankerne gÄr ut av markedet.

1 Like

Hva er status rundt scrubbers? ForstÄr at det nesten gjÞr mer vondt enn godt i havner rundt omkring?

Er litt interessert i dette, for vÄr eget lands Hansson har gÄtt litt hÞylydt ut mot dette og lurer pÄ om konsekvensen har vÊrt at store eiere da skygger unna selskapet - som forÞvrig handles til noksÄ lave multipler i forhold til peers sÄvidt jeg kan se.

Det vet jeg ikke. Men mener at scrubbers sÄ ut til Ä vÊre ulÞnnsomt fa oljeprisen var lav, men nÄ er det stor fordel Ä ha scrubbers fordi prisdifferansen pÄ vlfso and hlfso? Har blitt mye stÞrre.

Rett meg om jeg tar feil

1 Like

Reza Zandi
@R_Zandi
·
2m
I have received definitive news that within the next 72hours the nuclear deal will be signed in Vienna.Even if it might take a couple of days more or so,what appears to be certain is that the deal will be reached.
#Iran’s #oil is returning to the market under golden circumstances

Tror ikke det har noe Ă„ si for Ă„ vĂŠre ĂŠrlig. Det er vel heller en lettelse, inntil videre.

Dette er bull tankers. For oljeprisen pÄ litt lengre sikt har det ikke sÄ mye Ä si tror jeg.

@aksjewonka :man_shrugging: