Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Naturlig. Jeg kan ha tatt feil i min vurderinger når det gjelder tro på at USA ikke ville lette sanksjonene mot Iran. På det tidspunktet avtalen er formalisert og kunngjort erkjenner jeg nederlag. Frem til dette er jeg sterk i troen.
Kan anbefale denne artikkelen for dem som er interessert i avskrekkingsteori: Knopf, J. W. (2010) - “The fourth wave on Deterrence research”

2 Likes

Russland oljeproduksjon er ca 11m bpd, Iran ca 2,5 m bpd når de får alt opp å gå.
Russisk olje i mengder vil nå få store problemer med å komme frem til mottakere, ingen reder tør den ombord i sine skip, og bare enkelte land kan kjøpe den uten konsekvenser. Noen fat finner nok mottagere, men produksjonen kommer til å stupe. Også mtp at alt som trengs av spesialkompetanse og vestlig produseret produksjonsutstyr som nå er off limit.
Irans oljeproduksjon kan øke fra ca 2m bpd (nåværende offisiell produksjon) til 2.5m bpd men “ingen” vet hvor mye de egentlig har produsert gjennom sanksjonsperioden. “Offisielt” eksoprterer de nå ca 1m bpd. På strekningen fra Persiabukta til Nord-Korea er det mange kjøpere som ikke bryr seg nevnelig om hvor råoljen kommer fra :slightly_smiling_face: Iran kan øke produksjonen til ca 5m bpd, men det vil ta 5+år hvis noen er villig til å investere. Tror nok heller slike investeringer finner veien til mer stabile og pålitelige prospekter, særlig nå som energisikkerhet har blitt viktigere enn det grønne skiftet. Tror nok ikke vi ser oljen under 100$ pb på en stund.

3 Likes

Godt oppsummert @oddone! Det er viktig å ha i mente at energimarkedet er “uber” sensitiv. Bare på uvaliderte rykter påvirkes prising vesentlig.

1 Like

Russisk råolje tilbys nå med ca 20$ pb rabatt uten å finne kjøpere. Vet ikke hvor de kan levere uten å møte sanksjoner. Bare til røverstater med betaling i cash$ i kofferter? CNY? Vel, tror tom Kineserene steiler over galskapen til Putin, og tar en “stoic detachment” til det som skjer, holder avstand og velger å vente slik de kan ta de smarte valgene de vanligvis tar.

1 Like

Sikter til? Tank?

Nei, tror de velger å distansere seg fra Russland fremover, kanskje litt symbolsk støtte til Putins regime. Tror de lar være å åpenlyst handle med Russland. De er nok like rystet av galskapen i Ukraina som vi er.

Takk. Det er helt åpenbart ikke i Kinas interesse å “velsigne” Russlands aggressive fremferd, dog Kina helt klart vil beskytte prinsippet om at andre stater ikke skal blande seg inn i interne anliggender. Dem forholder seg relativt nøytral til Russland slik jeg oppfatter dem og har uttalt “business as usuall” handelsmessig.

Forskjell på å bli overkjørt og få livet revet i filler av barbarer, og bli fortalt at du er under New Management med strengere og andre regler, men med business as usual, slik grunleggende Kina gjorde i HK ca. 15-20 år etter 1997.

1 Like

Absolutt alle, (ok, kanskje untatt noen nettaviser) har lagt inn Iransk olje på markedet i 2H22. Så her skal det kun være oppside igjen om det ikke blir noen avtale. Merk at dette var før invasjonen.

Det er jo klart at Iran nå har fått betydelig bedre kort på hånd. Noe som også de er fullstendig klar over. Så selv om det sies at avtalen er 98% ferdig så er den ikke signert. Hva endelig resultat blir er ikke godt å vite. Det som er viktig å ha i bakhode er hvilke volum vi snakker om. Spesielt nå som vi potensielt kan få langvarige problemer med Russisk olje.

Mest sannsynlig så vil vi se “mye” iransk olje på markedet rett etter avtale pga olje som befinner seg på lager i Iran. Så snart lagrene er redusert så er det på an igjen… Iran vil aldri kunne erstatte bortfall av Russiske volumer.

Her har dere prising på Russisk olje 03.03. Legg merke til spread ute til høyre.

Edit: Legger med litt data som kan være av interesse. Legg spesielt merke til notatene under det siste bildet. Selv om vi ikke har skader på infrastruktur så er det ingen som ønsker å handlerussisk olje.



4 Likes

At ingen vil røre russisk olje var neppe scenarioet, så jeg synes anslaget virker lavt. Det må jo bli seriøs manko på olje nå hvis ikke alt av kinesiske tankere fyller russisk olje nå?

1 Like

Derfor jeg tok med kommentaren slik at det ikke skulle være noen tvil. I mitt hode så har vi nå fysisk disrupsjoner. Så anslagene som viser risiko premie er dermed for lave.

Noen vil nok kjøpe oljen til slutt. Gjerne allerede i dag. Men når de som trader olje ikke får kredittlinjer og er usikkre på om de plutselig ikke får solgt så går det bare en vei med russisk olje.

Jeg frykter at oljeprisen dessverre kommer til å overskyte de fleste fornuftige anslag og vi får se oljepriser vi ikke har sett før. Til slutt så vil vi få demand destruction og alle har vel en formening om hva som da skjer…

Det viktige oppi all denne elendigeheten er å se hva som skjer i Europa. Hele bildet når det gjelder energi er nå endret. Uavhengig om det skulle komme en fredsavtale i det jeg trykker svar på denne tråden.

1 Like

$175, $250 eller $500 hvis det ikke er noen slutt på krigen eller sanksjoner om 3 måneder ?

Hvis det ikke blir slutt på krigen i Ukraina rimelig fort, så ja.

Russia exports about 5 million barrels a day of crude, plus nearly 3 million barrels of refined products

Global demand for crude oil (including biofuels) in 2020 fell to 91 million barrels per day and is projected to increase to 96.5 million barrels per day in 2021

Så ca 8% av verdens olje er nå “offline”.

‘We find that the world currently has around 7.2 billion barrels of crude and products in storage, including 1.3 billion to 1.4 billion barrels currently onboard oil tankers at sea. We estimate that, on average, 76% of the world’s oil storage capacity is already full,’ the firm said

Hvis vi ser bort fra det som er til sjøs, så er det 5800 millioner fat olje på lager, med 8m i minus pr dag, så blir det et par år før det går tomt? Hmm, jeg synes lagertallene virket veldig høye?

Det har jeg ikke noe tro på, i all fall ikke på den tidshorisonten, det er 1,2 milliarder fat i strategiske reserver man kan trekke av.


Ahhh, så hvis man bare ser på onshore, så er kapasiteten 1700 millioner fat, som vil vare 200ish dager. Og siden de neppe er fulle nå 100-150 dager?

Det varer da whopping 150 dager før det er helt tomt. Hvis Ukrainakrisen varer i nærheten så lenge og ingen fortsatt rører russisk olje, så er vi oppe på 200$+, må få ned forbruket med 8%…

Så det forventes at det skal trekkes fra strategiske lagre, for å holde oljeprisen lav ?

Men hva forhindrer en nasjon for å bruke dette til å bygge opp sine strategiske lagre fordi man frykter konsekvensene på lengre sikt ?

1 Like

… jeg er jo der at Kina kommer til å kjøpe russisk olje framover. Så tror egentlig ikke på regnestykkene over. Hvorfor skulle de ikke kjøpe russisk olje, hvis alternativet er 200$+ pr fat?

1 Like

Hvor det stopper er vondt å si noe om, men at vi blåser gjennom 200 er ikke usannsynlig.

Probelmet, slik jeg ser det er at spiller ingen rolle om invasjonen er over om 5 minutter. Svært få, om noen vil handle med Russland på lang lang tid. Det er nok en lang prosess med mye smerte før sanksjoner blir opphevet.

Man kan jo se litt på hvor opsjonmarkedet putter pengene sine. Har ikke sjekket tallene i det siste, men allerede for en god uke siden så var det begynt å komme bra volum på calls @150. Skal se om jeg får sjans til å se på det i nær fremtid.