Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Mesteparten av oljen finner nok veien til markedet, så enig i at regnestykket ditt ikke stemmer. Men lagrene må jo fylles opp igjen, så jeg forventer en høy oljepris i lang tid fremover.

Som jeg også skrev, så tror jeg ikke på demand destruction på den tidshorisonten.

Det kommer an på hvordan det blir fred. Hvis det er en fredsavtale mellom Russland og Ukrainas sittende regjering, så ser jeg for meg at det ordner seg relativt raskt. I hvert fall for oljen sin del. Da blir risk/reward ved å kjøpe russisk olje 20$ under “normal pris” fort veldig attraktivt.

Så er jo spørsmålet hva slags utfall invasjonen får…

Stol på TASS (russisk offisiell propaganda) om du vil, eller ikke. Men dette er hva de sender ut som offisiell propaganda i dag.

3 Likes

TASS skriver ikke at Russland vil trekke seg ut av Ukraina hvis det ikke er tilfellet. Ikke faen. :stuck_out_tongue:

De skriver at en amerikaner tror at samtaler vil lede til … og at sanksjoner vil stoppe hvis… bra med forbehold der kan man vel si.

1 Like

Ah :smiley:

Det måtte jo være en GOTCHA :stuck_out_tongue:

Ikke bra.

Fin propaganda om ikke mindre. :v:

1 Like

Capture

5 Likes

SM og GS har vært bull lenge. Ukraina var rikig nok ikke en del av kalkylen

Synes du strømprisen er høy? Om du ikke vil miste nattesøvnen så bla videre.

Under a scenario where, for whatever reason, Russian flows to Central and Western Europe are
curtailed from April 1 2022 for a whole year, it might be possible to get through the summer by drawing down on any remaining storage, but that simply postpones the problem by leaving storage empty. With no gas in storage to withdraw and no Russian gas, there is a strong likelihood of a 40 percent reduction in gas demand (around 125 bcm) next winter, without any mitigation measures. Additional supply from diverting LNG to Europe, possibly higher Groningen output and additional pipeline imports, could alleviate the shortfall by some 40 bcm. On the demand side, the IEA suggested that a combination of more nuclear production and bioenergy, bringing forward some renewable projects as well as demand side measures, could replace the equivalent of 30 to 35 bcm of gas demand. However, that would still leave a shortfall of at least 50 bcm or more, in the peak winter months of December through March, with power cuts and industrial closures highly likely.

If a curtailment actually occurred, gas prices would almost certainly spike even higher. That, in turn, would mean that end-consumers of gas and electricity could face the prospect of significantly higher bills than they are already facing this summer. This would even apply to customers in Europe who may not be directly impacted by any shortfall in gas flows from Russia, such as the UK. Furthermore, even if flows from Russia continued at recent levels, the market is still finely balanced and any real easing of this tightness of the market would likely require a return to the higher levels seen in the first nine months of 2021.

2 Likes

Med et 6mnd+ vindu å planlegge for et underskudd på 50 bcm gass kan Europa greit øke forbruk av kull for å kompensere. Om det øker utslipp av co2 en periode er innafor det akseptable når alternativet er sammenbrudd i engeriforsyning, blackouts og runaway inflasjon i energipriser.
Den pågående nedstengingen av atomkraft tar nok lenger tid å reversere. Økte gassleveranser fra Nord-Afrika, Nordsjøen og diverse felt rundt i Europa tar nok også 12+ mnd å få på plass.

Tror man kan sove rimelig godt i Europa - i alle fall mtp energi - og heller tenke mer på strategier for å øke matproduksjon og minske sløsingen. De grønne (dvs gule) rapsåkerene som dekker halve kontinentet for å lage biodiesel bør konverteres til matproduksjon, så får vi heller kjøre på med fossil diesel noen år til.

2 Likes



Slenger flere seg på sanksjoner av råvarer vil det svi - vet ikke om data er reliabel

2 Likes
1 Like

Har fastpris som går ut i november :fearful:

1 Like

Hadde ikke sett denne komme med det første

8 Likes

Oljeprisen steg kraftig etter stengetid på oslo børs på fredag og forholdene ligger nå til rette for gap opp på OSE på mandag morgen.

De som håpet på snarlig olje fra Iran fikk iløpet av fredagen tømt litt kald olje i blodet når Russland nå forlanger en skriftlig garanti at Ukraina sanksjoner vil påvirke handel mellom Ukraina og Russland. Link til mer om det her. Videre så er det økt snakk om å legge sanksjoner på Russisk olje fra politisk hold. Uavhengig av dette så ser vi allerede resultater i form av selv pålagte sanksjoner som en konsekvens av at svært få vil handle Russisk olje. Mange raffinerier rundt om i Verden, men spesielt EU er konfigurert for å prosessere en stor andel an Russisk olje. Disse vil nå få problemer med å tilpasse seg produksjon uten Russisk olje. Dette er en av grunnene til at Shell nå nylig kjøpe oljelast fra Russland og gav rabatten de tjente på handelen til veldedig formål.

Når det gjelder olje fra Iran så er det ikke slik at den kommer på markedet i morgen om en avtale signeres i kveld. Siste utspille fra Russland har i tillegg satt kjepper i hjulene for en snarlig løsning her. Link til mer om det her.

De som har fulgt med i denne tråden over tid har sikkert få med seg at olje markedet har hatt klare forventninger om at olje fra Iran skulle komme på markedet iløpet av 2H22. Igjen må jeg minne om at dette var før invasjonen i Ukraina.

Som forventet så øker også Saudi OSP for April laster til Asia, EU og US, Link til mer om det her.

Jeg vil tro vi fortsatt vil se en sterk oljepris i tiden som kommer, kombinert med høy volatilitet.

5 Likes

@Krieghoff, utmerket gjennomgang!
For dem som er interessert i Iran dealen og betraktningene til USA for/imot så anbefaler jeg denne (obs: en mnd gammel): ‎The Intelligence from The Economist: Fission creep: Iran nuclear talks resume on Apple Podcasts

2 Likes

…eller kanskje ikke :man_shrugging::sweat_smile:

1 Like