Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Men vil ikke etterspørselen synke av seg selv, ved slik priser?

Joda, til slutt så vil du få demand destuction. Men slik ting ser ut nå så er vi ikke der enda. Siste nye jeg leste på den fronten var vel at man såg for seg 120+ nivå over lengre tid før vi for alvor får demand destruction.

Mange spør seg nok hvorfor ikke olje selskaper gir flat pedal med dagens priser så er det flere god grunner til det. Den viktigste er nok å sikre langsiktighet og det er er politikerene må bestemme seg. Vil de ha mer olje og gass så må næringen være sikker på at de ikke blir rævkjørt ved neste korsvei. Ikke utenkelig atolje og gass produsentene bruker anledningen til å rammer som er mer i deres fordel enn hva de ville være under andre forutsettninger.

Tenker at de fleste store selskapene går gjennom skuffer og skap på jakt etter prosjekter som lett lar seg sette i gang.

3 Likes

Tidsaspektet ved ytterligere capex er også en faktor. Les det tar tid fra funn til utvinning.

1 Like

Logistikk utfordringer i hopetall. VLCC rater vil plutselig kunne eksplodere. Likeså riggrater. Det fundamentale for VLCC og rigg ser plutselig ut til å kunne bli meget «bra»

1 Like

Dersom ytterligere sanksjoner mot Russisk olje stemmer så er det bare til å gjøre seg klar:

1 Like

“Vi skal sanksjonere oljen, men ikke gassen, vi må bare finne ut hvordan oljen ikke fjernes fra verdensmarkedet først.”

Eller noe sånt ?

1 Like

Spesielt det må jeg bare si. Om gassen blir as is betyr det at EU har noe innflytelse i samtalene som pågår og at det er en forståelse bak ringvirkningene.

2 Likes

Kan egentlig Europa sanksjonere russisk olje og gass? Prisene vil jo stige til Pluto og inflasjonen blir enorm. Europa vil lide.

Og hva med korn og hvete, blir vel sultproblemer om Russland bestemmer seg for å “ta hevn”

Spørs om Russland kommer Europa i forkjøpet, som ett lite spark tilbake for alle sanksjonene. Men de er vel avhengig av inntektene, siden mye annet er fryst ute.

1 Like

Det er mulig, men ikke uten å føre Europa inn i en form for tilbakegang på mange områder. Har selv fundert hvorfor Putin ikke har dratt dette kortet. Tenker selv at om gassen skrues av vil bidra til unødig eskalering. (Edit) Dette er dog joker nord kortet til Putin etter min mening, gjerne kombinert med omfattende cyberangrep av equinor installasjoner. Det kan også tenkes Putin venter på at EU ikke tar i mot gassen i håp om at konsekvensene vil bidra til intern uro i Europa.

2 Likes

Mitt bet er at vi skal se ATH på oljeprisen før det eventuelt snur nedover. Har vell knapt vært en mer perfekt storm enn dette, og når i tillegg atomavtalen med Iran begynner å visne litt, da må man bare takke gud for at vi alle er norske borgere. Tipper vi ser Brent oppe i 125usd ila morgendagen og 130+ innen fredag. Det eneste som kan motvirke dette er tegn til at sanksjoner løsner opp, og det tror jeg er langt frem i tid.

3 Likes

Folkens…dette vi ser nå,ligner mye på konflikten vi så i oljesektoren i 70-tallet da verden begyndte å rasjonere drivstoff…til og med kong Olav ble fotografert på trikken i Oslo…

Det var bl.a. da Araberene var sinte pga USA ga Israel våpen under “Yum Kippur” krigen

1 Like

Hmmm. Tror ikke det går den veien. “Ekspertene” ser demand destruction rundt +150$ pb, og USA jobber hardt for å finne alternativer til shortfalls i supply. Se f.eks. denne: Exclusive: U.S. weighs Chevron request to take Venezuela oil for debt payments | Reuters

Tenker 150$ ila uken, og stabilisering på det nivået, og at US blir første land som sanksjonerer russisk olje ganske snart.

Vi går heldigvis inn i den varme årstiden i Europa /US, og det kan komme sanksjoner fra EU på både gass og olje i ukene som kommer, hvis da ikke Russland kommer oss i forkjøpet.

Sitt tight på olje og gass aksjer fremover uansett, vi lever i en spennende tid.

1 Like

Vil vi se en kollektiv politisk u-sving i vesten når det kommer til energisikkerhet, så må det jo være en generasjonsmulighet i rigg og supply nå?

Russland kan vel bare sende olje og gassen sin til kina istedenfor Europa?
Han taper ikke mye på det men Europa vil knele?

Jeg tror oljeprisen kan gå til episke nivåer, fordi i tillegg til slike black swans så er det mange faktorer som underbygger en vedvarende høy oljepris. Jeg tror 200$+ innen 2-3 år.

Konsekvensene av alt dette tror jeg at Europa vil gjøre en storsatsing på kjernekraft.

Appropos olje. Ser for meg ut som oljeservice henger etter i prisutvikling vs oljepris og er nok det beste bettet på olje tror jeg. Se f.eks på mma offshore og cgg

@oddone + @Kaisovski, holder oljeaksjene selv. Forventer heftig konsesjonsrunder både i offshore wind og olje/gass. Er overvekt EP selv, men når jeg hører noe mer konkret om tildeling av konsesjoner, vel da faller premissene for resten av verdikjeden på plass. Venter derfor litt til før vesentlige kjøp av seismikk, rigg og supply.

Har vært heldig med SOFF, men vurderer etterhvert å gå inn i ODL eller MSEIS for full dekning i oljerelatert.

1 Like

En del av olje/gassproduksjonen til Russland finner nok veier til markedet, men infrastruktur er hovedsaklig rettet vestover, og kan ikke snus til Asia. Ingen seriøse eller vestlige befraktere vil ha russiak olje på sine skip.
Dvs at en stor del av de ca 10mbpd Russland produserer virkelig blir borte fra markedet.
Samme med gass, rørledninger er hovedsaklig mot vest.

1 Like

Oljen opp et par prosenter ikveld…

2 Likes

Sjukt - så det akkuratt selv

2 Likes

5 Likes