Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Fyttikatta…

3 Likes

Må sende olje på jernbane og tankbiler da. Er vel ikke så mange båter etter hvert som kan ta veien pga sanksjoner…

Oljen går opp nesten likt som under GFE. Hvor langt skal den mon tro…

Det blir gap opp ser det ut som.

Det handles kontrakter på 200$ i mai…….

Nok valuta henger ikke helt med?

Har ikke så altfor mye FX erfaring, men nå er det flykt til råvarer og sikkerhet. Vil tro det fleste foretrekker USD vs NOK i den sammenhengen. Tror det eller ei, men det kan fort bli for lite USD…

3 Likes

DXY lå på 94 rundt november, 96 dagen før invasjonen av ukraina og nå 98,5 pdd.

Selv om den har vært lav etter massiv pengetrykking tenker jeg at dette symboliserer det Krieghoff nevner ganske godt. At det fort kan bli for lite dollar selv etter 30% økning i pengemengde er nokså unikt. DXY nærmer seg 100 igjen med så mye ny dollar i omløp er vel ikke annet enn et tegn på massiv etterspørsel.

Gamle prinsipper vinner igjen, enn så lenge.

Her kan det bli en lang shipping opptur også i tank og VLCC. Flere år med underinvesteringer. Og nu må det skipes fra US og flere andre områder (Asia, Midtøsten) et stykke fra konsumentene. Det blir totalt endret energi sikkerhets vurderinger for markedet.

Rigg og offshore markedet likeså.

2 Likes

Nå har ikke jeg noe særs pondus her, men vil ikke tegn til politisk enighet senke oljeprisen før demand-destruction, sånn egentlig.

Eller har vi nå, gitt forbrytelsene som foregår, sanksjoner som vil stå over lang tid?

Ikke jeg heller. Men en ting synes sikkert. Uansett. Det vil bli behov for mindre avhengighet fra et land…Det betyr andre fraktrater og investeringer osv.

Utfordringen nå er at USA vil boikotte Russisk olje, mens Tyskland har kunngjort sagt at Russisk olje ikke skal “touches”, fordi om noen uke vil EU måtte trygle Russland om å åpne oljekranen igjen.

Jeg poster den likevel, ser det handler mer om bunkers enn andre produkter men regner jo med at høy shipping aktivitet gjenspeiler høy aktivitet i verden generelt, mtp etterspørsel o.l

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=51298

Tilbake til over pre-covid nivå der - så prisoppgangen underholder ikke akkurat covid demand bottom.

1 Like

Som jeg var inne på i en tidligere tråd. Problemet med at man ikke får tak i russisk olje er at mange anlegg er satt opp for å prosesserere nettopp denne typen olje. Når man ikke får den så vil man også miste mange andre produkter . Noe som igjen vil slå ut på mange forskjellige plasser. Det vil bli enda større underskudd på enkelte olje og gass produkter i regioner som igjen vil bidra til økt pris på disse produktene og det vil være stor pågang på skiping.

8 Likes

Det er et nullsumspill, hvis Kina tar den ekstra oljen og gassen, så trenger de mindre av annen ikke og gass. Det som mangler er logistikk for å få fraktet det til Kina

Gassprisene er i dag også opp rundt 40%.

Konvertert til pris pr fat så tilsvarer dette på 470$ for gass mot 130$ for olje…

2 Likes

Demand destruction, også kalt resesjon er vel sannsynlig på de nivåene…

1 Like

Jeg koser meg når jeg ser på gevinsten, men innerst inne vet jeg at dette ikke blir bra på noen som helst annen måte…

1 Like

Glem det, noen og 50% skal det nå stå…

1 Like

Jeg forstår. Vedvarende var kanskje å ta i men tror på en topp over 200$. Inflasjonen er jo høy og inflasjonsjustert så var vel forrige topp 170-180$?

Men jeg har altså tro på en høy oljepris fremover altså et over snittet høyt nivå.

Må skje flere investeringer i olje men ESG legger en hindring på det så da… og oljelagrene er rekordlave. Og OPEC har ikke mye ekstra kapasitet til produksjon.

Det er vel oljeservice som er tingen? EP selskaper blir vel nå beskyldt for å være greedy og slemme fordi det koster konsumenter mye med oljeprodukter om dagen :wink:. Altså de kan risikere økte skatter.

Men oljeservice er litt mer uskyldige og har ikke den samme risikoen for straffeskatt?