Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Absolutt en faktor som styrker hypotesen til Hegnar (nevnt ovenfor). Edit: samtidig skal en ikke glemme konsekvensene av mangeÄrige underinvesteringer (olje) og at flere produsenter allerede er pÄ grensen til hva dem er i stand til Ä ta ut. Med hensynet til oljen og om Russland begynner med fri flyt sÄ vil dette slik jeg forstÄr det bli et brudd med Opec. Situasjonen som fant sted i 2020 vil jeg tro til og med Russland ikke Þnsker en reprise av.

1 Like

https://www.aa.com.tr/en/economy/opec-does-not-have-capacity-to-boost-production-nigerian-minister/2558693

2 Likes
2 Likes

Jeg sÄ en intervju pÄ TV . Han sa at rÞrsystem i USA har bare begrenset kapasitet og at 1 mio fat olje egentlig blir bare 600k pga det. Han mente at Iran-dialog gikk ingen vei og at derfor prisen skal holde seg i dagens range langtid frem over.

4 Likes

Det tror jeg ogsÄ de fleste analytikere er enig om. Likevel er Shanghai/covid i Kina en kortsiktig usikkert.

1 Like

HĂžrte nettopp wsj podcast som nevnte at amerikanske myndigheter har tillatt Ă„ Ăžke andelen etanol i bensin(15%) som et tiltak for Ă„ redusere oljenprisen - noen som har hĂžrt om tilsvarende?

SÄ noe om det pÄ twitter

3 Likes

«Is banned», regner det et bilde av desperasjon?

HĂžres ut som at du har lest litt fort.

Vanligvis er E15 bannlyst om sommeren pÄ grunn av luft forurensning.

1 Like

HĂžres jo ikke spesielt “grĂžnt & miljþ” ut, ihvertfall. Hvis det plutselig skal bli innafor, sĂ„ hĂžres det vel noe stressa ut


Tenkte i samme bane - . Friske pust fra den amerikanske regjeringen som gjÞr dette gÞy Ä overvÄke.

Ganske grei pod cast om gass, olje og andre energi relaterte rÄvarer/mineraler.

Episoden har ikke sÄ mye Ä fortelle om olje, men gir en god oppsummering av utfordringer med energisikkerheten i Europa. Den ligger frem meget interessante perspektiv /oversikt over Russland/Ukraina i lys av skjeldne mineraler og diverse tiltak USA iverksetter/problematiserer for Ä Þke «mineralsikkerheten/uavhengigheten fra Russland/Kina som er relativt dominant innenfor mange mineraler avgjÞrende for vÄr «livsstil».

Overraskende hÞye crude tall fra API. Spent pÄ hva EIA rapporterer

Oljelagrene Þkte med 9,4 millioner fat i uken som sluttet 8. april, fremgÄr det av tall fra Energy Information Administration. Oppgangen kom etter et trekk pÄ 3,9 millioner fat fra de strategiske lagrene - Strategic Petroleum Reserve.

I snitt var det ifÞlge S&P Global Commodity Insights ventet en Þkning pÄ 300.000 fat, melder Marketwatch.

EIA (wk ending 8 April)
Crude: 9.382M
Cushing: 0.450M
Gasoline: -3.649M
Distillates: -2.902M

1 Like

Noen som vil Olje? Up USD 2.00 etter stenging kl.13:15.

Er vel noen som forstÄr at oljen mÄ kjÞpes tilbake om noen og 170 dager. Om dette fortsetter/holder seg kan det bli fint med oljeeksponering pÄ tirsdag.

1 Like

170 dager er ingenting


1 Like

Er SPR-release allerede igang? Leste et sted for en tid tilbake at det ikke skulle trekkes fĂžr i mai, men det kan jo ha endret seg eller ha vĂŠrt feil.