Absolutt en faktor som styrker hypotesen til Hegnar (nevnt ovenfor). Edit: samtidig skal en ikke glemme konsekvensene av mangeÄrige underinvesteringer (olje) og at flere produsenter allerede er pÄ grensen til hva dem er i stand til Ä ta ut. Med hensynet til oljen og om Russland begynner med fri flyt sÄ vil dette slik jeg forstÄr det bli et brudd med Opec. Situasjonen som fant sted i 2020 vil jeg tro til og med Russland ikke Þnsker en reprise av.
Jeg sÄ en intervju pÄ TV . Han sa at rÞrsystem i USA har bare begrenset kapasitet og at 1 mio fat olje egentlig blir bare 600k pga det. Han mente at Iran-dialog gikk ingen vei og at derfor prisen skal holde seg i dagens range langtid frem over.
Det tror jeg ogsÄ de fleste analytikere er enig om. Likevel er Shanghai/covid i Kina en kortsiktig usikkert.
HĂžrte nettopp wsj podcast som nevnte at amerikanske myndigheter har tillatt Ă„ Ăžke andelen etanol i bensin(15%) som et tiltak for Ă„ redusere oljenprisen - noen som har hĂžrt om tilsvarende?
SÄ noe om det pÄ twitter
«Is banned», regner det et bilde av desperasjon?
HĂžres ut som at du har lest litt fort.
Vanligvis er E15 bannlyst om sommeren pÄ grunn av luft forurensning.
HĂžres jo ikke spesielt âgrĂžnt & miljĂžâ ut, ihvertfall. Hvis det plutselig skal bli innafor, sĂ„ hĂžres det vel noe stressa utâŠ
Tenkte i samme bane - . Friske pust fra den amerikanske regjeringen som gjÞr dette gÞy Ä overvÄke.
Ganske grei pod cast om gass, olje og andre energi relaterte rÄvarer/mineraler.
Episoden har ikke sÄ mye Ä fortelle om olje, men gir en god oppsummering av utfordringer med energisikkerheten i Europa. Den ligger frem meget interessante perspektiv /oversikt over Russland/Ukraina i lys av skjeldne mineraler og diverse tiltak USA iverksetter/problematiserer for Ä Þke «mineralsikkerheten/uavhengigheten fra Russland/Kina som er relativt dominant innenfor mange mineraler avgjÞrende for vÄr «livsstil».
Overraskende hÞye crude tall fra API. Spent pÄ hva EIA rapporterer
Oljelagrene Þkte med 9,4 millioner fat i uken som sluttet 8. april, fremgÄr det av tall fra Energy Information Administration. Oppgangen kom etter et trekk pÄ 3,9 millioner fat fra de strategiske lagrene - Strategic Petroleum Reserve.
I snitt var det ifÞlge S&P Global Commodity Insights ventet en Þkning pÄ 300.000 fat, melder Marketwatch.
EIA (wk ending 8 April)
Crude: 9.382M
Cushing: 0.450M
Gasoline: -3.649M
Distillates: -2.902M
Er vel noen som forstÄr at oljen mÄ kjÞpes tilbake om noen og 170 dager. Om dette fortsetter/holder seg kan det bli fint med oljeeksponering pÄ tirsdag.
170 dager er ingentingâŠ
Er SPR-release allerede igang? Leste et sted for en tid tilbake at det ikke skulle trekkes fĂžr i mai, men det kan jo ha endret seg eller ha vĂŠrt feil.