Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Jeg trodde det var igang. Usikker pÄ kilden, men sikkert hÞrt dette i wsj podcast. Reliabiliten der er ikke alltid hÞy - altsÄ jeg er usikker.

Yep, det var allerede i gang de bare forlenger det. Men som tidligere meldt er forventet effektivitet maks. 60% av efforten
 dvs 600.000 fat. Det er ett politisk USA greie, men teknisk ikke mulig.

2 Likes

Ahh, det tenkte jeg ikke pÄ - altsÄ spr fra forrige runde.

Edit:
Fra en ting til en helt annen

3 Likes
4 Likes

Er ikke problemet for EU fÞrst og fremst mangel pÄ mottaksterminaler og annen infrastruktur for LNG?

2 Likes

Samt har vi en etter covid tid, hvor forbruk av olje i produksjon og reising (fly/bil) skulle gis den Þkte etterspÞrsel. Det er ikke bra at vi fÄr en USD 140 per fat
 men over USD 110 per fat virker som fleste land tÄler.

1 Like

galskap men sant
 RT USD 110

https://tenor.com/es/ver/essential-oils-you-will-get-an-oil-get-an-oil-oprah-point-gif-22069050

1 Like

Gassen er fredet inntil videre

EU planlegger forbud mot russisk olje – jobber med utkast

Det skriver The New York Times torsdag ettermiddag. IfÞlge avisen har en fraksjon i EU lenge vÊrt mot et slikt forbud, pÄ grunn av de enorme kostnadene det vil ha for blant annet Tyskland.

Kilder sier til avisen at forbudsutkastet er formet slik at land som er avhengig av russisk olje skal fÄ tid til Ä fÄ pÄ plass alternative lÞsninger fÞr forbudet trer i kraft.

Videre heter det at flere har fryktet at et russisk olje-forbud vil fĂžre til Ăžkte energipriser, som igjen vil forstyrre politikken i flere land i Europa.

SpÞrsmÄlet om oljeembargo vil fÞrst bli gjenstand for forhandlinger i EU etter andre runde av presidentvalget i Frankrike, som er 24. april. Dette av frykt for Þkte priser, noe som kan koste president Emmanuel Macron gjenvalg, ifÞlge EU-kilder.

Utkastet det nÄ arbeides med i EU, omfatter ikke russisk gass. Russland stÄr for 40 prosent av Europas gassforsyning.

4 Likes

Takk for gode informasjonsoppdateringer og betraktninger:)

Jungeltv/ildmÞrja med noen lys fra enten West Mira eller West Bollstad svakt i bakgrunnen - god pÄske!!

10 Likes

Macron said he would put his next prime minister directly in charge of what he called “green planning”, appealing to left-wing voters’ nostalgia for post-war Communist-inspired central planning while tapping into 21st century worries about climate change.

“I have heard the anxiety amongst our young people,” Macron told flag-waving supporters at a park overlooking the Old Port in Marseille, France’s second city.

“This prime minister’s mission will be to make France the first great nation to exit gas, oil and coal. It’s possible, and we’ll do it,” Macron said. “Between coal and gas on one hand, and nuclear on the other, I choose nuclear.”

The president wants to build six new nuclear reactors and launch studies for another eight, increase solar energy capacity tenfold and build 50 wind farms at sea by mid-century. He also wants to insulate 700,000 homes per year to save energy.

Interessant vinkling :slight_smile:

4 Likes

Frankrike fremstÄr litt kontrÊr med Ä satse pÄ nukleÊreenergikilder, vel og merke i EU? MisforstÄ meg rett, jeg ser ikke noe galt i satsningen, vanskelig Ä forstÄ hvorfor ikke flere andre stater gjÞr det samme som FRA. TY har vel et uttalt mÄl om Ä gÄ bort fra NukleÊr. Syntes Ä huske det samme med GBR.

1 Like

Er det nÄ en bÞr minne om at da Macron i sin tid ble valgt til president sÄ var et av valglÞftene at Frankrike skulle redusere atomkraftproduksjonen? :smiley:

“French President Emmanuel Macron’s election campaign included a promise to cut nuclear power generation from 72% to 50% by 2025.”

SĂ„ sent som i november 2018 kunne man lese fĂžlgende:
“France to close 14 nuclear reactors by 2035 - Macron”

2 Likes

Det du pĂ„peker @den12mann er hva jeg vil kalle “the conundrum of realpolitik”.

3 Likes

Ja og Nei, applaus for de som jobber i politikk og kan si: Jeg tok feil, Jeg ser endring bĂžr komme; Jeg skal endres meg fordi verden endres eller har behov for midler tidlig nye tanker. :slight_smile:

3 Likes

Hvem vet hva skjer imorgen?. Ingen vet :slight_smile: 
 men noe kloke hoder her som har formening hvor vinden blÄser oljeprisen?

PĂ„ Aljazeere at Shanghai China hever covid lockdown fra onsdag.

Nu kl 05:20. RT 112

1 Like

Jeg fant denne pÄ HO. Bra skevet synes jeg.

Mikkol

I gÄr kl 23:40231

Tror du bommer litt med antagelsene her;) At India nÄ kjÞper store deler av oljen sin av Russland betyr ikke nÞdvendigvis at Russland tjener fett. India bruker nesten ikke olje pÄ oppvarming og bruker generelt mye mindre olje enn vestlige land. At opec skal Þke produksjonen er ogsÄ en feil antagelse. OPEC har nemlig fÄ reserver Ä Þke pÄ. De ligger tett opp mot 1 mil fat daglig BAK produksjonsmÄlet sitt den siste tiden. De har ogsÄ uttalt at de ikke makter Ä Þke mer enn planlagt da ressursene ikke er til stedet. Og pÄ verdensbasis produseres det for mer eller mindre full maskin. Det grÞnne skiftet tar fryktelig mye lenger tid Ä fÄ I gang enn mange tror. Og for Ä fÄ det igang, trengs komisk nok mengder av olje til produksjon. Mitt tips: det vil blir verre, fÞr det blir bedre. Om du ikke sitter lastet i olje da;)

Og som du ser her: ikke mye ledig riggkapasitet Ä hente pÄ verdensbasis.

Bare for Ä ha litt vann pÄ mÞlla;)

Redigert i gÄr kl 23:48

1 Like

Hvis dette holder blir det party imorgen i oljerelaterte selskaper


2 Likes

HÞrer ogsÄ Biden har signert en «bill» som tillater mer EP pÄ «public land»

1 Like

Det blitt ikke verre de siste timene.

Veldig relevant synes jeg at Buffet kjÞpte seg inn pÄ OXY, 7 mars melding
god idikator for bransjen, jeg fÞlger litt med pÄ den. Buffet begynt Ä kjÞpe pÄ isch 38 antar jeg.
Den er nesten 6% opp etter onsdagens. 13 april bĂžrslutt.

1 Like