Enkelte tyskere begynner Ă„ bli utĂ„lmodige ser det ut somâŠ
SĂ„ Tyskland sier nei til russer olja?
âRedigertâ
dette kan bli komplekst fremoverâŠ
Alikavel hopper oljeprisen rett til vĂŠrs
Litt, men ikke mye, off-topic: det store spÞrsmÄlet er sanksjoner mot gass.
Hva gjĂžr du her? Er ikke olje dĂždt?
Olje tenker jeg er en no brainer med det politiske presset det er nĂ„. Gass, vel det tror jeg nok sitter lengre inne. Pest eller kolera valg, men ikke mange politikere som med viten og vilje fĂžrer sin egen stat i dyp resesjon - Stoltz i Ty feks. PĂ„ den andre siden er verden full av overraskelserâŠ
Viten og vilje akkurat det. Det er det dem vil for Ă„ mĂžte den nye tiden med. Bryt ned alt, build back betterâŠ
Storbritannias Statsminister Boris Johnson har ogsÄ varslet et kommende forbud mot import av russisk olje, men dette vil tidligst tre i kraft ved neste Ärsskifte.
hĂ„per denne overgangen gĂ„r ryddig for segâŠ
Det er vel i prinsippet bare Ä ha komplisert nok rÞrsystem, sÄ har ikke Russerne kontroll pÄ hvor de selger gass. (Men selvfÞlgelig ikke bare bare Ä rigge det i en fei). Uansett kommer nok Russerne til Ä kreve rubler for gassen fra alle sammen.
Men det er vel litt skumlere for dem selv om de mÄ kutte gassen til hele Europa samtidig, da forsvinner hele cash flowen pÄ 1 2 3. Da er det lettere Ä manipulere og true én og én.
" Earlier this week, German Economy Minister Robert Habeck said that a full embargo is now âmanageableâ for Germany and that the country hoped to find a replacement for Russian oil within days. According to Habeck, Germany is now âvery, very closeâ to making a full Russian oil embargo a reality."
De er dyktige!
Vet du hva det tviler jeg sterkt pÄ - pÄstandene til Tyskland og EU forÞvrig nÄr det den russiske oljen altsÄ.