Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Olje flyttes vel rundt slik at sanksjoner mot Russland har tilnærmet null effekt. Eneste resultat er vel at ratene til oljefrakt går opp. Gass derimot, som fraktes i rør, er mindre likvid i markedene.



Rimelig enkelt for Kina å kjøpe mer fra Russland, India gir også f### så lenge befolkningen ikke dør av sult pga inflasjon.

3 Likes

Tror du har nok rett i mye her. Jeg stiller derimot spørsmålstegn hvor lett omstillingen europeiske raffineri tar overgangen fra tung sur type til en olje type som ikke er det. Her har jeg imidlertid begrenset kompetanse, hvor det sikkert bare er å bytte noen dyser og o-ringer…

2 Likes

En mann som mange følger med…

5 Likes

all utbyttebetalinger går nå inn i VAR,så får vi håpe at ikke en skjeivslått strategi blir knust av en omfattende inflasjonsbølge i energisektoren der vi ramler fullstendig utav kontroll inn i en stagnering av økonomien med ny alvorlig oppblomstring av pandemien,der spesiellt i Kina…

akkurat nå kan allt skje…

2 Likes
1 Like












4 Likes

«Lederskap og prioriteringer» er løsningen på alle verdens problemer, fattigdom, sult, krig. Dessverre er realiteten noget mer nyansert og prioriteringer kommer ikke uten kostnad. Er fullstendig uenig i realitetsorienteringen av den Twitter uttalelsen - et flott ideal riktig nok.

Edit; ordvalg

Jeg må nesten spørre, leste du hele tråden. tror det er 25tweets. At headingen er en floskel betyr ikke at du MÅ skue hunden på hårene.

For her er det ganske detaljerte og gode ideer om å utnytte spansk LNG kapasitet med å hive opp 280km med pipeline. Tyne mer ut av “jordskjelv” gassfeltet i nederland/(belgia?) som er restricted flow ved politisk statutt. osv osv. Hensyn tul at Norge har økt prod med 6% siste året. osv osv.

Fra 35 til 12%…:+1:

2 Likes

Har nå lest alle sub tweets, hadde ikke lest alle på tidspunktet jeg svarte på din opprinnelige tråd.

Mange måter å angripe tweeten fra, derfor viktig med en kjapp innføring i ståsted først.

Slik som i de fleste saker så inneholder dem ulike sider/perspektiv/ol. I den pågående europeiske energisikkerhets diskusjonen er det etter mitt syn to diametralt ulike «skole»/synspunkter. Tysklands utenriks og finansminister illustrerer de ulike sidene godt:

  1. utenriksministeren er mer optimistisk orientert - det løser seg alltid tankegang, mens
  2. finansministeren er mer forsiktig og viser til at «ting vil ta tid».

Mitt syn er nokså likt finansministerens side. Jeg skal ikle komme med hermeneutisk redegjørelse, men må likevel påpeke at min forforståelse er farget av siden jeg er på;)

Når det gjelder tweeten så hevdes at uavhengigheten kan gå «raskere». Hva som ligger i dette er jeg usikker på. Å etablere nye gassfelt, som var et eksempel på løsningsforslag er tidkrevende prosesser - relativt tidkrevende. Det er snakk om år og derav ikke en hurtigere løsning. Igjen hurtigere enn hva.
Nye gassfelt er vrient fordi det er politisk betent, klimarapporter, fornybarforkjempere osv.

Skal gledelig erkjenne jeg var rask på avtrekkeren med å fornekte tweetens innhold. Det var mye bra der, men samtidig endel jeg reagerte på - at forfatteren refererte til sine egne tweter foreksempel;)

1 Like

Hva var slutt kurs på Brent?
Finner 3 forskellig… har ikke følgt med… :crazy_face: :crazy_face: :crazy_face:



Screenshot 2022-05-01 at 19.18.40

109,4, wti=104,130

1 Like

Er det ikk3 106,42 da?

Alltid mye rot i månedsskiftet. Er vel juni kontrakt som gjelder nå?

Bruker denne linken, tror det er riktig, men kan selvfølgelig ikke garantere det.

1 Like

Takk.

Noen andre som får opp en gif med og teksten «teach you I will» når oljetråden åpnes?

3 Likes

OPEC : 27th OPEC and non-OPEC Ministerial Meeting

“Hold the 28th OPEC and non-OPEC Ministerial Meeting on 5 May 2022”

Hva tenker dere?
Økning, i henhold til plan, reduksjon av out put?

image
( Monthly Oil Market Report - PDF download (opec.org))

Ja, hver eneste gang



1 Like

NTB

08 59 Baerbock: Tyskland støtter oljeboikott av Russland
Ungarn, Østerrike, Slovakia, Spania, Italia og Hellas er alle imot oljeboikott, i frykt for at dette vil føre til energimangel og alvorlige følger for egen økonomi.

10 35 Reuters: Ungarn og Slovakia kan få unntak for russisk oljestopp
EU-kommisjonen kan komme til å gi Ungarn og Slovakia unntak fra embargo mot russisk olje, blant annet fordi de to landene er svært avhengige av russisk råolje.

11 25 Ungarn vil legge ned veto mot oljeboikott av Russland
Spørsmålet om boikott av russisk olje skaper splid i EU. Tyskland støtter forslaget, mens Ungarn står klare til å bruke vetoretten.

Beslutningen om å innføre en slik oljeboikott krever støtte fra alle medlemslandene i EU.

Men Ungarn kommer ikke til å støtte forslaget, varsler statsminister Viktor Orbáns stabssjef, Gergely Gulyas – Siden det bare kan vedtas enstemmig er det ikke noe poeng for EU å foreslå sanksjoner som vil legge begrensninger på nåværende ungarsk import, sier Gulyas.

Han sier at ingen kan erstatte leveransene av russisk olje og gass på nåværende tidspunkt, og at det vil ta fem år og enorme summer å gjennomføre en slik overgang.sterk tekst

3 Likes

Ungarn skulle vært kastet på hode ut av EU og Nato.
Dette banditt regime til orban er ikke et hår bedre en det en ser i Russland under putin

3 Likes