Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

1 Like

Det stemmer. Han er en av ganske få som er bearish. Jeg er ikke enig med han, men jeg syns det er bra å høre alternative meninger for å tenke gjennom argumentene deres

3 Likes


Ser det gikk unna for energi i usa i går. Energisegmentet ved både sp500&dj tangerer tidligere topper.

1 Like

Det er vel det første signaler for en back out.

2 Likes

Før Ukraina invasjonen så såg de flest for seg overskudd av olje i Q2/Q3. Er også en av grunnene til at opec holder igjen. Nå har vi Ukraina som er bull for olje, Kina lock-downs som er bear olje, samt farer for en slowdown i verden som også er bear. Pluss en hel Haug med andre momenter….

Tror det kan lønne seg å ha mer enn 1 tanke i hode :crazy_face:

Edit: må jo også ta med at jeg har tro på langsiktig høye oljepris ( med høy så mener jeg rundt dagens nivå) og med stor risiko til oppsiden. Det skal ikke mye til før oljeprisen skyter til oversiden

3 Likes

Og krigen i Ukraina kan plutselig ta slutt og da tviler jeg på at olje/gass sanksjonene blir liggende spesielt lenge.

1 Like

Sanksjonene kan stå til putin ligger i grava

1 Like

Selv om krigen er over så vil det ta lang tid før russisk olje kommer til markedet i stort volum

2 Likes

Helt enig her. Krigen har riktig nok “blåst opp” oljeprisen noe, men det er en rekke fundamentale faktorer som ligger til grunn for høyere pris enn det vi har sett de siste årene. Enkelt forklart er tilbud vs etterspørsel

2 Likes

Noen av dere som har gjort dere noen tanker om frakt av olje framover, og konsolideringen som holder på å utspille seg i tankmarkedet?

Skip som skal frakte olje fra Russland til India vil de få lenger rute enn i dag, og det er vel naturlig at de skal ha et påslag i dagraten.

Kan det tenkes Putin vil bruke VLCC til å lagre olje til havs i en periode mens prisdiskusjoner med eventuelle kjøpere pågår, istedenfor å stoppe produksjon?

De strategiske lagrene som nå tappes ned skal fylles opp igjen så det vil bli bra med slutninger utover høsten og vinteren også.

Beklager på forhånd til de som får nåija av innlegg som er litt utenom, men det er jo oljerelatert, og nedtapping av strategiske lagre med påfølgende fylling er jo absolutt relevant for olje-tråden så vel som tanksektoren.

3 Likes

Hva gjør energi olje/gass index i USA , like rødt?

Nei.
image
Begge opplevde ganske betydelig oppgang i går også, hvilket gjør konsolidering naturlig.

1 Like

Begge indekser viser nå isch -2,2%

Olje opp 0,56% = 110,72
Gas opp TTF opp 7% = 111,20

Også kommer denne USDNOK. + 2,75% = 9,5020

IEA som ikke nådd sine mål
Ingen Iran enighet
USA trengs på full av lageret i Q3
China trengs å stimulere pga for mye covid nedstengning i måneder som kommer
USA´s ledighet har aldre vært lavere
Europa skriker etter RU firhet løsning

Jeg kan se at sektoren som har snart gjeldsfrie aktører skal tjene penger som … §§§§§

3 Likes

Hentet seg litt inn og oljen er i det minste i pluss. Kraftig nedgang i usa :massage_man:t2:

1 Like



The forteller seg selv.

1 Like

Øker nok hastigheten til overgang mot hydrogen :thinking: