Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

3 Likes

"Når president Joe Biden nå har bedt olje- og gasselskaper drille mer som følge av krigen i Ukraina – og truet med bøter hvis de lar være – hersker det stor usikkerhet om de får dekket kostnadene på lang sikt…

2 Likes

Er spent på hvordan dette vil påvirke oljeprisen i morgen

2 Likes

Den pris reduksjon tror jeg må ses i sammenheng med at opec sier dem øker produksjon, mens i realiteten ikke har kapasitet til det.

1 Like

See the podcast!

Bloomberg:

Commodity firms will find it much harder to buy and sell Russian oil from the middle of this month, according to the world’s biggest independent crude trader, as Europe tightens sanctions on Moscow for invading Ukraine.

Russia’s exports of crude and oil products have probably dropped by around 1 million barrels a day from 7.5 million before the attack in late February, Mike Muller, head of Asia at Vitol Group, said Sunday on a podcast produced by Dubai-based Gulf Intelligence. They could fall further after May 15, he said.

2 Likes

Hadde de økt prisen, så hadde det du sa gitt mening. Når de setter ned prisen? Det er da noe man gjør hvis man har for mye?

Ikke om man tenker strategisk og politisk kløkt - altså ikke eskalere uenigheten med deres oljepolitiske rival USA/vesten.

Det var uansett bare en tanke som slo meg sånn umiddelbart. Tatt situasjonen med Russland og Ukraina i betraktning. Finnes mange måter å rasjonalisere og/eller årsaksforklare opecs handlinger på.

4 Likes

Q2 blir giga for oljesektor. Siste 30 dager har både Olje og USD økt med resp. prosenter.
Screenshot 2022-05-09 at 09.22.29



2 Likes

Jeg gjetter gjenåpning snart… de kineserer trenger sikkert noe olje til for å feire det. :partying_face: :partying_face:

3 Likes

1 Like
3 Likes

Husker du hva som ble skrevet om Kina i april 2021? Jeg tror det var mye av det samme…
F.eks denne fra slutten av mars ifjor

"Chinese independent refiners, which account for a fifth of the country’s imports, have slowed imports in the second quarter because of refinery maintenance, strong Brent prices and a large influx of supplies, including Iranian oil, in first quarter.

These buyers and others in Asia are lapping up cheap oil offered by traders under pressure to clear storage after Brent crude flipped into backwardation, with prices for prompt delivery higher than those for future months, traders said.

As a result traders were forced to sharply reduce prices for spot cargoes loading in April and May from Europe, Africa and the United States for delivery to Asia.

Lockdowns in Europe have also reduced demand, they said."

Hvor gikk oljeprisen resten av 2021? :slight_smile:

3 Likes

Mye usikkerhet over alt nå. Spent på hva som skjer i USA når markedet åpner der.

Vel verdt et kvarter å høre denne. Underholdende og tankevekkende presentasjon av Trøim!

3 Likes

genial humor :sweat_smile:

får håpe dem har en plan for “ryddig” overgang…

1 Like

Tar meg friheten til å dele denne igjen om noen ikke har fått sett den enda.

2 Likes

Det kan gjerne bli for mye av det gode… :face_with_hand_over_mouth:

2 Likes