Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Polen, har lett for å kritisere TY når dem har forhandlet frem avtale om leveranse fra Norge.

Nå kjøper vel Polen gass fra Tyskland som Tyskland har kjøpt fra Russland, så teoretisk kjøper ikke Polen gass fra Russland. Men de kjøper russisk gass og slipper å betale i rubler.

1 Like

Polen får/eller skal gass fra Norge også. Denmark resumes construction of Norway-Poland gas link | Reuters

Shanghai stenger ned igjen – VG Nå: Nyhetsdøgnet

1 Like
2 Likes

Så om olja skal til 150-250 dollar. Hvor lenge vil syklusen vare. 6 mnd, 1 år, 2 år, 3 år eller lengre? Høye priser over tid vil jo gi økte investeringer i kapasitet og vi har jo allerede lagt bak oss en vinter med høye priser. Nye investeringer i sektoren vil nok komme men, vil vel anta at mange av disse har 10 år eller kortere perspektiv, på grunn av omleggingen til andre energiformer som nok vil aksellerere. Jeg er usikker på hvor lenge denne syklusen vil vare men tipper selv at vi snakker om opptil 5 år (2027-2028). Hva tror dere?

Tenker den største utfordringen er hvorfor oljeselskapene skal investere i mer utbygging for å øke tilbudet. Risikoen er betydelig tatt i betraktning prosessen fra konsesjon til produksjon er ganske lang - opp mot ti år, om ikke enda lengre. På dette tidspunktet vil fornybar ressursene også begynne å bli ferdig. Samtidig som klimaet ikke bli bedre.
Jeg mener oljeprisene kommer til å holde seg relativt høy lenge.

2 Likes

Dette tror jeg er det dummeste jeg har lest på lenge.

6 Likes

image

…Allerede? :face_with_raised_eyebrow:





Saudi Aramco chief says supply crunch shows need to rethink energy transition | Upstream Online

RIGG: BAKER HUGHES USA-RIGGTELLING +14 PR 20. MAI

Oslo (Infront TDN Direkt): Baker Hughes’ riggtelling for USA var opp 14 på ukesbasis til 728 rigger pr 20. mai og var opp 273 rigger på årsbasis, meldte Baker Hughes fredag kveld.

Antallet oljerigger i USA var 576, opp 13 fra foregående uke, og opp 220 på årsbasis.

Antallet gassrigger i USA var 150, opp 1 på ukebasis og opp 51 på årsbasis.

Offshore USA var det 18 rigger, uendret fra foregående uke, og opp 4 på årsbasis.

Det var 664 horisontale rigger i USA, opp 13 på ukesbasis og opp 252 på årsbasis. Det var 25 vertikale rigger, uendret fra forrige uke og opp 10 på årsbasis.

Baker Hughes’ riggtelling for Canada var 88 rigger, uendret fra foregående uke, og opp 30 på årsbasis.

1 Like

Hva mener de egentlig med når det står “Antallet oljerigger i USA var 576” ? Er det 576 borrerigger som leter etter olje eller er det 576 rigger som ekstraherer olje? Eller gjør de begge deler?

Jeg har trodd dem produserte når dem inngikk i tellingen. @Krieghoff ?


(figur = Rigcount)

1 Like

Lurer på hvordan man regner ut hva Norge tjener på krigen… Oljeprisen har falt tilbake til kurven den var på før krigen startet, gassprisen derimot er nok litt spiket.

Oljeprisen er omtrent 15 prosent høyere enn hva den var før 24 februar, men som du påpeker så er ikke Ukraina premiumen på oljen like voldsom som den var. Er ganske sikker på at Oljen ville lagt ikke sålangt unna dagens nivåer uten Krigen.

5 Likes

Dere finner mye mer info her, Drilling Productivity Report - U.S. Energy Information Administration (EIA)

Det skilles ikke på hva riggene gjør. Bare at de er i aktivitet. Det som er intressant å følge med på er jo DUC. Dette er brønner som er fedig borret og det kun gjennstår kompletering. Altså siste aktivitet før de settes i produksjon. Jeg liker å kalle det lager tall for brønner som lett og billig kan settes i produksjon. Dette tallet har aldri vært lavere siden an begynte å loggføre dette i 2013.

Jeg skal se om jeg kan dele litt mer intressant data litt senere på hvordan de største vestlige selskapene sin “lagerbeholding” er. For å gi ett hint. Det begynner å bli tomt.

Det hjelper nok lite på at for ett par uker siden så var Saudi ute i markedet og tok 25-28 rigger i ett jaffs. På passe lange kontrakter…

Edit: På de siden jeg delte link til så kan du se litt mer detaljer på hva riggene gjør :slight_smile:

6 Likes

Tusen takk…

Interessant likevel om rigg count går opp og DOC ned.

Det er det som er intressant :slight_smile:

Det er ikke lenge før det er tomt på lager. Hva som skjer etterpå kan fort bli spennende.

Om ikke verden går inn i en grusom resesjon så blir det nok bilfri dager og hjemmekontor…

1 Like

Område av her rundt 115$ er interessant.

Tror Polen vil tjene masse ekstra på kålhoder og turnips når matvareprisene dobles. Kanskje de vil dele overskuddet med sine naboer?

1 Like