Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Disse oljepris anslagene begynner å bli surrealistiske.

…og bensin/Dieselpriser oppe i 48,- literen :weary:

1 Like

380 må være fullstendig urealistisk. Da antar man i så fall at oljeetterspørselen er helt uelastisk på pris, og det er det vel ingen som seriøst mener? Jeg kan ikke skjønne annet enn at mye forbruk forsvinner lenge før prisen når 380 og taket derfor realistisk sett er lavere uansett hvor mye Russland kutter.

4 Likes

4 Likes

Basert på faktorene som ligges til grunn i fa artikkelen kan oljeprisen fremstå veldig høy ja. Fint hadde det vært å lese orginal vurderingen til JP uten redadm.

I fremtiden tror jeg dog at oljen kan nå slike nivåer. Men det først når olje ikke skal utvinnes i særlig grad mer.

EV eksisterer for >60% av plastikk. (olje) … de vil ha en shift til EV med hjelp av alt av olje.
Digitalisering… produkter o.m. alt eksisterer for mer enn 60% av plastikk. (olje)

En venn av meg jobber med plastikk og forteller rett og slett at han tør ikke å fortelle oss hvormye vi lager med plastikk. (olje) Vi har langt langt fra å stream off olje… det er G7 land som kan streame seg til ´´grønt´´. Rest av verden blir rikere og skal konsumere mer og mer og mer… olje er langt fra i sitt siste omgang. Arabia kan ikke produsere nok, G7 kan ikke oppnås sine grønne mål uten giga bruk av olje… verden blir ikke en bedre place… Vi/Verden tømmer det for alt. :cry:

3 Likes

Ja folk assosierer olje litt for mye med fjul i disse dager. Er visst kinesiske og indonesiske bønder som endelig får råd til såpe i disse dager som driver oljeetterspørselsvekst nå for tiden. Ang. Bekymringen din om at vi tømmer verden, så er det jo fortsatt ekstreme landområder vi enda ikke har startet leting på da. Ser for meg Sahara kan ha en del, gamle innsjøer som i dag inneholder sandstein er god kombinasjon. Bare ikke lønnsomt å hente ut slike steder enda. Spørs jo på tidshorisonten en har, og villighet. Men folk har sagt at jorden går tom for olje snart siden 1800

2 Likes

Denne er litt artig.

4 Likes

Jeg tipper at JPMorgan-analysen hadde flere scenarier hvor det mest ekstreme (med mange forbehold) ga 380. Og så ble det rapportert som “JPMorgan har en analyse som sier 380”. Selv om jeg regner med at andre priser ble presentert som mer sannsynlig i den analysen. Ganske villedende, men ikke direkte løgn.

Dette er ren gjetning utfra mitt inntrykk av pressen, høye tall gir jo klikk.

Forøvrig er jeg enig i at det kan hende vi får en oljepris på 380 en gang i fremtiden, men ikke på en del år.

2 Likes

Crude oil prices should stay in the triple digits, Kpler’s head of Sweet Crude Analysis Matt Smith told Yahoo Finance.

There won’t be a continued downward pressure on oil, according to Smith.

Surging Fuel Costs Are Causing Demand Destruction, Says Vitol

  • ‘There’s very clear evidence of economic stress,’ says Vitol
  • Comments come after gasoline, diesel prices hit record in US

image

At Russland selger mindre olje oppfatter jeg som vestlig propaganda. Noe effekt må sanksjonene tross alt vise til. Dette var nokså på siden og ikke et forsøk på å demonstrere for å
mane til ytterligere diskusjon.

Russland driver også med endel swaps med opec.

Jeg forventer at Russland kutter gassen fullstendig i løpet av sensommeren/høsten. Dette er Putins smarteste trekk ovenfor EU, spør du meg. Det vil selvsagt skade Russland også, men den smerten har EU allerede annonsert vil komme. Dersom gassen kuttes kan oljeprisen raskt stige i frykt av at den også kuttes til Vesten…

Det er derfor jeg tror EU innførte oljeembargoen i første omgang,slik at gassen blir spart frem til EU får opprettet sine flytende gassterminaler som de nå jobber knallhardt for å koble opp .

Det kan jo tenkes at gassen kan stenges helt…men hvorfor nå så sent som i juli?..hvis vi “alle” vet hvor effektivt dette ville ødelagt økonomien til EU/tyskland?..tror putin vil også prøve å ha et fungerende land selv da å kutte gasstilførselen ville fått katastrofale følger for bl.a. gjødselsektoren,nå som vi allerede har sett russerene slite med høye matpriser,-så Russland er ikke fratatt markedet på noe som helst måte,-de har det ekstremt tøft de også nå…

Vanskeligt å si idag om utfallet…men EU har ihvertfall kjøpt seg litt tid til å forberede seg,-og Ukraina jobber steinbra mot innvasjonen fra Russland,-hadde alldri trodd dette i juli(!) måned.

1 Like

$$$OLJE$$$

Mining Industry Warns Energy Transition Isn’t Sustainable

Mining Industry Warns Energy Transition Isn’t Sustainable | OilPrice.com.pdf (281,5 KB)

2 Likes

fatter ikke at ikke politikirere ikke bare iverksetter utbygging av Atomreaktorer paralellt med all annen kraftutbygging?

Atomavfallet kan de “enkelt” ta en prat med Elon Musk som kan sette rakettene sine i de breddegradene som trengs for å sende avfallet ut i rommet…eller de kan få gravet ned det radioaktive avfallet som de nå gjør i Frankrike og Finland :man_shrugging:

edit.

edit 2:





Ingen problem å lagre atomavfall. Problemet er folk sin uvitenhet. Atomavfall er ikkje slik det fremstilles i “The Simpsons”

Mine tanker om hvordan dei kan redusere Russland sin olje/gass er å hindre tilgang på olje/gassteknologi og deler. Ulempen med denne måten er at det tar lengre tid før det virker.

Å prøve å hindre dei fra å levere olje/gass koster for mye. Det skader meir dei “gode” land enn dei “dårlige” land.
Vi ser alle hvilken land som drar nytte av at Russland selger olje/gass billig.

3 Likes

Atomkraft krever bygging i hauuuugevis av år. Finland startet i 2005 å bygge. Skulle vært ferdig i 2009. Kom i drift først i år -2022-!

Hvis EU starter idag så er anleggene oppe og går utpå 2030-tallet en gang. Det går ikke. Bare å legge fra seg den tanken i Russlanddiskusjonen.

1 Like

After Russia invaded Ukraine in 2022, German energy policy - which had up to that point relied on Russian imports (particularly natural gas) to a large degree[50] - was re-evaluated, including a temporary suspension of the controversial Nord Stream 2 pipeline.[51] The German minister of economy and climate, Robert Habeck answered in an interview that he would be “open” to extending the life of the remaining three nuclear power plants, but expressed skepticism as to the feasibility and sensibility of such a move.[52] Several newspapers called for a re-opening of the debate on the nuclear phaseout, including the Frankfurter Allgemeine Zeitung[53][54][[55]]>(Nuclear power in Germany - Wikipedia) The (former) operators of Germany’s remaining three nuclear power plants as well as the three reactors that had been shut down in late 2021 (but not yet dismantled) commented that they are “open” to negotiations with the government as to extending the lifetime of those reactors or restarting those that were already shut down.[56][57]

De tre “nest” siste ble tatt offline i 2021 og de som driver dem er åpne for å starte dem opp igjen.

De har nå startet opp kullkraftverk igjen for å ha nok strøm. Noen ganger sliter jeg med å forstå logikken i Tyskland. Hadde de beholdt atomkraftverkene sine, så kunne de ha erstattet nesten alt av kullkraftverkene, eller nå, gasskraftverkene sine.

4 Likes

Det er nok mye formaliteter her,å gå tilbakke på ting de har gjordt vi sees på som en svakhet…

og ingen i stivpyntet dress og slips vil innrømme en “feil” :face_with_hand_over_mouth: