Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Poenget mitt er at hvis det var vilje til å starte opp atomkraftverk i Tyskland, så vil det ikke ta 17 år å få mer online.

2 Likes

“Grønnvaskingen” har tatt fullstendig overhånd i samtaleemenene inne i Brussel… :man_shrugging:

2 Likes

Tviler sterkt på at de kan gjenåpnes. De siste årene har de nok blitt driftet med tanke på at de skal nedstenges. Ser for meg at det krever ganske mye for at de skal nå være i tråd med videre drift.

Og hva med prisen? De midlene kan gjerne bedre brukes i retning sol, vind, vann…?

WHAT ARE THE OPERATORS SAYING?

They’re not euphoric.

“For years, we have been doing nothing other than preparing both technically and organisationally for the decommissioning of our plants,” a spokesperson for E.ON’s nuclear division PreussenElektra said.

The group neither has the nuclear fuel nor the staff that would be required to keep plants going, the spokesperson added.

RWE said its Emsland plant was scheduled to be decommissioned at the end of 2022, by which time its fuel will have been used up, adding there would be high hurdles to overcome, both technically and in terms of getting the necessary approvals, to extend the life-span.

Og bare for å gjøre det enda vanskeligere å få til; dette “drivstoffet” kommer vel fra Russland?

Drivstoffet kommer vel fra Ukraina :stuck_out_tongue:

Greia er at Tyskland pr dags dato ser ut til å måtte rasjonere strøm. Så de har valget: skal de betale noen milliarder til E.ON for å få de kraftverkene online igjen, eller skal de fucke opp økonomien sin ved å ikke ha nok strøm? Jeg tenker jo at med strømprisene nå, så vil det samme hva være et overskuddsforetak…

commented that they are “open” to negotiations with the government as to extending the lifetime of those reactors or restarting those that were already shut down.

Så det er ikke som om det er umulig, det er bare ikke helt rett frem å få til.

4 Likes

Men regjeringen er skiftet siden beslutningen om avvikling av atom ble tatt. Samtidig har Ukraina krigen oppstått. Dårlig politisk håndterlig er den tyske energi politikken.

2 Likes
2 Likes

Denne prognosen legger til grunn at OPEC+ landene ikke reduserer investeringer og produksjon innen olje, slik at tilbudssiden svekkes tilsvarende.

hahahahaha

Samtidig, dette illustrerer poenget mitt med at OPEC ikke er tjent med oljepris på 100$+

Citigroup og særlig deres analytiker Morse opplever jeg svært kontrær i sine analyser. Slikt er naturligvis velkomne bidrag for å få et holistisk bilde av ulike eventualiteter. Med det sagt så har Morse i det minste over det siste året ikke fremstått som særlig treffsikker i sine vurderinger. Dette kan jo endres - hvem vet.

Selv har jeg liten tiltro til forutsetningene som ligges til grunn i artikkelen. Opec vil, mener jeg, gjøre det dem kan for å beholde markedsandeler. Dermed om shale manner opp vil opec gjøre tilsvarende. På den andre siden er det kun Saudi og UAE som kan øke produksjon på kort sikt (3 mnd ish).

Shale har ingen insentiv for å gruse oljeprisen ned 60usd. Da forsvinner fortjenesten - det har dem god erfaring med siden 2013-14.

1 Like

Man er jo litt spesielle i EU. En ting er at man kanskje ikke kan få på plass atomkraftverk på kort sikt, men det bør jo være mulig på lengre sikt. Hvis man ønsket å planlegge langsiktig.

Men en annen ting er at man ikke satser på å å oppgradere / utvide vannkraft, og eventuelt øke gassproduksjon på kort sikt. Er logikken at enten tar ting 3 måneder eller mindre, eller så tar det 10 år eller mer? Ingen mellomting liksom?

Det er liksom som om man nekter å tro at Ukraina-krigen kan vare lenge, og hvis den avsluttes, så går ting tilbake til “normalt” - så da er det ikke noen vits å planlegge for andre eventualiteter. Langsiktig sikring i tilfellet ting går dårligere enn planlagt er visstnok ikke aktuelt i Europa.

Macron annonserte jo storstilte planer for å bygge mer atomkraftverk for noen måneder siden, så med mindre det skrinlegges så skjer det jo noe. Men Tyskland gir liksom mer faen, de er anti-atomkraft koste hva det koste vil.

Spania er jo smarte nok til å ha atomkraftverk som dekker ca 30% av landets energibehov, så de skal selvsagt fase ut atomkraftverk over de neste 15 årene (halveres før 2030, og så fases helt ut deretter), fordi … ? Tja, hvem vet? Det må være noe langsiktig planlegging på gang her :slight_smile:

As of August 2021, the country had seven operational nuclear power reactors, the majority of which are owned and managed by Iberdrola and Endesa. Under its National Energy and Climate Plan 2021-2030, the Spanish Government is planning to decommission nuclear power capacity during the 2027 to 2035 period. By 2030, nuclear power capacity is expected to decline to 3GW before being phased out altogether by 2035.

Jeg kan ikke spansk, er det noen som følger spanske medier og vet om dette faktisk er noe folket fullt ut støtter fortsatt? Er dette planen man skal følge liksom?

Det føles som om man er fanget i en logikk som sier “vi skal gjøre vondt verre og ødelegge egen økonomi fordi vi har sagt at vi skal, og derfor skal vi, dermed basta!” :slight_smile:

Uansett, det er vanskelig å se at på lang sikt så skal olje og gasspriser falle ekstremt når man driver med selvskading i energipolitikken på denne måten. Med mindre man finner ut måter å skape enormt bedre batterier på da, som gjør det mulig å spare på energien fra den produseres til den skal brukes.

ps: jeg syntes jo også at Norge burde bygge atomkraftverk for å selge strømt til kontinentet eller Sstorbritannia og sikre langsiktig billig kraft i Norge. De nye kablene kan jo fint få kjørt seg, og er det ett land i verden som har råd til å investere i sånne ting så er det jo selvsagt Norge.

7 Likes

Som forventet;

Her er det mye som står på spill for kongeriket.

Edit:

2 Likes

Bra man griper inn. Men, staten bør kanskje klare å se at de kan gi arbeidere litt ekstra i en situasjon hvor man tjener så hinsides mye penger. Det er tross alt ikke snakk om SAS hvor selskapet i praksis er konkurs, og pilotene og selskapet slåss om hvem som skal få skylden og “egentlig” er slemmest :slight_smile:

Onsdag var det varslet en opptrapping av streiken med ytterligere 117 medlemmer. En ytterligere opptrapping lørdag ville resultert i at totalt 382 medlemmer hadde vært ute i streik.

Hvis opptrappingen hadde blitt et faktum, ville inntektstapet vært på 1,8 milliarder kroner daglig, ifølge et anslag fra bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass.

På ett tidspunkt blir det for dumt (så få ansatte, så store konsekvenser), og hvis man ikke er i nærheten av en løsning trenger man ikke streike i 3 måneder før staten griper inn. Man kan like gjerne gripe inn med en gang, og de som ikke liker det kan si opp jobben. Eller melde seg inn i en av organisasjonene som godtok resultatet.

3 Likes

Ikke lett. Ulempen med å øke for mye kan skape presidents, eller i det minste argumentasjons grunnlag, for andre arbeidstakere til å kreve tilsvarende. Da har man plutselig underminert Norges bank med deres forsøk på å redusere inflasjon.

1 Like

Det har regjeringen allerede gjort med pengebruken sin, men det er klart - lettere å ikke gi noe til noen hundre personer enn alle velgerne i landet :slight_smile:

3 Likes

Det er sant. Alltid noen som må ta regningen for statens lemfeldighet.

1 Like

Noen som er god på å finne utav hvor mange fat pr døgn er når et oljefelt produserer mellom 50-100 millioner tonn olje pr år😅

– Vi kjenner på en skuffelse, selvfølgelig. Allerede før døgnet har gått, griper regjeringen inn. Men når det er sagt, har statsråden en god begrunnelse. Det er til å forstå, sier forbundsleder Audun Ingvartsen i Lederne til NTB.

Jeg er litt der at tvungen lønnsnemnd burde være like ubehagelig for begge parter. Det kan ikke være slik at det er en auto win for arbeidsgiver. Så har begge en grunn til å komme til en enighet…

5 Likes

For meg gir dette bare mening hvis samtlige arbeidere er i samme fagforening.

Men sånn organiserer vi ikke Norge. Her er det sånn at vi har en haug med forskjellige foreninger som alle kan streike, og hvis de streiker så må arbeidsgiver ikke bare forholde seg til dem - men alle andre foreninger også. For alle skal stå sammen i solidaritet, bare ikke med andre ansatte på samme arbeidsplass.

3 Likes

Rundt 2 mill fat pr dag skal anlegget håndtere

2 Likes

Masse svada her Putin Will Kill Russia’s Oil And Gas Economy And Ukraine Will Eventually Emerge Stronger

Men dette fant jeg interessant

Ukraine is also an extractive country — 20 billion cubic meters of natural gas. But it has the second-largest reserves in Europe: 11.8 trillion cubic meters. After the war, Riabchyn says that the country could attract multinationals and access that energy potential. Naftogaz, the national company, accounts for about 75%-80% of Ukraine’s current output. The ultra-wealthy and politically connected produce most of the rest — favoritism that has kept foreign investment at bay.

Riabchyn says that a major hurdle is Ukraine’s inability to drill offshore — a problem made harder now because of the Russian fleet in the Black Sea. At the same time, Russia has been drilling for natural gas in occupied Crimea.

Så, Norge kan hjelpe til her etter krigen. Norge finansierer det på samme måte som i Norge, Norge tar 78% av overskuddet til vi er i null, så går resten til Ukraina.

2 Likes