Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Det er vel nettopp disse områdene Russland vil ha/ i hvert fall at ikke Ukraina kontrollerer. Da kan de opprettholde monopolet sitt.

2 Likes

Noe sier meg at dette er områder som er ukrainsk i det øyeblikket de kaster Russland ut av Krim, og ikke før :slight_smile:

2 Likes

More than a third of the global demand for enriched uranium, which is needed for the operation of nuclear power plants, comes from the Russian company. According to German nuclear power plant operator PreussenElektra, Germany’s three remaining reactors are also mainly running on Russian and Kazakh uranium.

1 Like

… og der fikk Kazakhstan svar på at yppingen med Russland :stuck_out_tongue:

1 Like

Denne er super interessant. Chevron demonstrerer med dette en villighet til å øke produksjon - jfr. Bidens ønsker. Således kan ingen kritisere dem for å være passiv. Spørsmålet er derimot om dette er Chevrons forsøk på å dra en FU til Biden et al. Venezuela og USA er ikke tett alliert, selv om USA ser ut til å moderere sitt synspunkt mot Maduro og Co den seneste tid. Sanksjonene består derimot likevel.

Kan ikke forestille meg at majoriteten av de konservative er villig til å gå i møte med Maduro som eksplisitt støtter Putins gjøremål i Ukraina.
Igjen super interessant trekk av Chevron.

1 Like

Politisk mener jeg at oljebransjen i USA har bortimot alt å tjene på å fucke opp så mye som mulig for demokratene fram til valget, og så forhandle seg fram til bedre rammebetingelser under ny kongress neste år.

Jeg blir derfor ikke overrasket om det ikke blir noe særlig med investeringer fra oljebransjen før tidlig på nyåret, og da finner de plutselig ut at det er mye de kan gjøre.

Det gir mening gitt at Biden og demokratene har lovet å avvikle hele industrien og har dem som sin hovedfiende i samfunnet. Hvorfor skal de hjelpe demokratene? Bedre å vente 6-9 måneder og heller snakke på bakrommet med ledende republikanere.

Så er det sånn at jeg er i overkant interessert i politikk, og det er på ingen måte gitt at forretningsfolk tar de samme tingene i betraktning som jeg gjør. Ergo, at dette gir mening for meg betyr ikke at man skal vektlegge resonnementet fordi det er umulig å vite hvor mye sånne ting betyr for bransjen.

3 Likes

Chevron fikk tillatelse til oljeutvinning i Venezuela rett etter krigens utbrudd, men de fikk klar beskjed om at det kun var snakk om eksisterende felt. Boring var ikke tillatt.

Så Chevrons operasjoner i Venezuela er med amerikansk aksept siden krigen tvinger USA til å finne tungolje fra land de ellers ikke ville si ja til.

Denne er fra tidlig mars

2 Likes

Det er sant. Likevel er handlingene til Chevron like interessant - syntes jeg. Dette fordi Biden og co settes i en slags innenriks vs utenrikspolitisk spagat, hvor alternativene er pest eller kolera.

3 Likes

Shell anslår oljepris på 80 dollar neste år

Shell reviderte i andre kvartal 2022 sine utsikter for olje- og gasspriser på mellomlang og lang sikt for å gjenspeile det nåværende makroøkonomiske miljøet, samt oppdaterte fundamentale etterspørsel og tilbud i energimarkedet.

Det fremgår av en andrekvartalsoppdatering fra selskapet torsdag.

Følgene pris for Brent-olje anslås for testing av reversering av nedskrivninger: 80 dollar per fat i 2023, 70 dollar per fat i 2024, 70 dollar per fat i 2025 og 65 dollar per fat på lang sikt.

Reverseringer etter skatt av tidligere nedskrevne eiendeler i størrelsesorden 3,5 til 4,5 milliarder dollar forventes i andre kvartal, hovedsakelig på grunn av endringer i utsiktene for råvarepriser.

2 Likes

7-8% demand destruction fra februar til nå?

2 Likes
1 Like

Dersom denne situasjonen skulle inntreffe vil prisen på gass og energi gå til himmels.

Det er det ultimate trekket til Putin, selv om kostnaden vil bli stor for RU også.

1 Like

USA produserer mye olje, så det er vel egentlig noen i Europa som burde be på sine knær… USA kan i prinsippet kvele eksporten, så sitter EU skikkelig i saksa.

1 Like

Ja det er slik sett riktig. Men da må dei kappe “strømkablen” for å si det slik. Altså forby oljeeksport fra USA. Men USA må forsatt importere olje slik at oljeraffineri får bland til riktig oljetype som passer oljeraffineri.

Ikkje gløm at det finns mange forskjellige oljetyper.

3 Likes

Ikke sikker, men tror det er mest av økonomiske grunner USA trader forskjellige typer olje, da de selv har større evne enn mange andre land til å bryte ned tyngre olje, mens de har overskudd av lettere olje.

With U.S. refining capacity geared toward a diverse crude oil slate, a key implication for U.S. petroleum trade is that it would be uneconomic to run refineries solely on domestic light crude oil. Consequently, the United States:

  • Must import crude oil of different qualities to optimize production, given its mix of refining capacity; and,
  • Has more light crude oil than it can handle domestically, while this same quality of oil is in high demand in Asia Pacific and other regions that mainly have simple refineries (without conversion capacity).