Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Noen formeninger om hvorfor «oljen» har dratt seg godt ned?

Virker litt selvmotsigende flere av faktorene i markedet. Er det kun resesjons-frykten som er innpriset?

Det er ferskvare og man har til en viss grad demand destruction. Som man frykter skal bli mye verre.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-03/surging-fuel-costs-are-causing-demand-destruction-says-vitol

The global surge in the cost of fuel is starting to weigh on demand, according to the world’s biggest independent oil trader.

“There’s very clear evidence out there of economic stress being caused by the high prices, what some people refer to as demand destruction,” said Muller, who’s based in Singapore. It’s “not just oil, but also liquefied natural gas.”

Yet there’s a chance fuel prices stay at today’s levels if demand in China continues recovering as the government eases coronavirus restrictions, he said.

image

Ser ut som vi har eller er pÄ vei inn i resesjon i USA.

For Europa er det selvsagt den potensielle gasskrisen / Russland som kan gi oss en stygg resesjon.

Det blir da vanskelig Ä tenke seg at man skal opprettholde Þkonomisk vekst og derfor etterspÞrselen etter olje pÄ lang sikt.

Samtidig er det mangel pÄ ledig kapasitet, sÄ hvis man ikke fÄr en stygg resesjon, sÄ bÞr man forvente at oljen gÄr rett opp igjen pga mangel pÄ produksjonskapasitet som ikke kan mÞte Þkende etterspÞrsel.

Litt forenklet synsing.

4 Likes

Noen peker ogsÄ pÄ at hedgefond selger oljepapir.

3 Likes

NÄr det gjelder gull og sÞlv, hvor derivater aldri konverterer til ekte gull og sÞlv, men trades helt uavhengig, sÄ kan hedgefond og banker manipulere sÄ mye de orker.

Men alle husker nÄr oljeprisen gikk til under 0 dollar. Da gikk det opp for dem med oljepapirer at oljen blir levert, og at den mÄ tas imot. Tilsvarende er det med short posisjoner i olje; har du solgt mÄ du levere.

Derfor er det mye vanskeligere Ä manipulere olje enn f.eks gull og sÞlv. SÄ hedgefond kan kun pÄvirke en liten stund, sÄ vipper det tilbake til «normalen».

Demand destruction kan derimot endre en del, men supplysiden pÄvirker gjerne mer enn demandsiden, da den normalt (med unntak av typ covid 19) er mer elastisk.

3 Likes

Er det en ting som er sikkert sÄ er det usikkerheten bak oljeprisen atm. Ekspertene kommer med «flakkende blikk» nÄr dem bes uttale seg - dvs generelle Ärsaksforklaringer.

Viktig likevel Ä fÞlge med pÄ ulike faktorer som pÄvirker. Siste tid har virkelig fÄtt frem den ekstreme kompleksiteten til oljen. Hvor oljeprisen skal blir sannelig interessant Ä fÞlge med pÄ.

Edit;
FÞlger selv med pÄ pod caster som Colombia energy exchange, hidden forces, macrovoices, platts oil markets Og energy week, for Ä fÄ en fÞling pÄ hva som rÞrer seg.

Api tallene er interessante, men ser heller frem til tallene fra EIA i morgen. Likevel skal lagrene egentlig «tĂžmmes» pĂ„ denne Ă„rstiden


6 Likes

Men hvor mye av Ăžkningen av oljepris har vĂŠrt faktisk etterspĂžrsel, og hvor mye har vĂŠrt spekulasjon?

1: Etter en lengre oppadgÄende trend endte alt i en synnsykt rally. En form for Buying climax. Med en tilsvarende korreksjon. Et rally pÄ 36%, etterfulgt av et dropp pÄ 28%. PÄ kun 11 tradingdager. Stor Þkning i volum med en galloperende pris og hÞy volatilitet. Alle tegn pÄ en topp.

2: SekundÊrtest av fÞrste topp har veldig lite volum, og er ikke nÊrheten av Ä teste toppen. Stopper rundt 116 dollar og klarer Ä holde omrÄdet noen dager, fÞr volum kommer inn og prisen korrigerer volatilt igjen. Opptil -6% flere dager.

3: Finner igjen stÞtte rundt 93 dollar og stabiliserer seg der. Men rallyet nÄ er mye mer avdempet. Bruker lengre tid. I begynnelsen er det hÞy volatilitet med to-siffret prosentvise endringer pÄ fÄ dager. Ettersom prisen stiger, synker volum i det store bildet. Volatilitet avtar pÄ slutten nÄr man nÊrmer seg toppen ved rally nr 3. Men lokalt kan man se en Þkning i volum nÊrme toppen. Men fÄr ikke noe uttelling til oppsiden, begynner Ä vise svakhet.

Ved test av omrÄdet rundt 116 dollar faller den igjennom pÄ Þkt volum. Volum fortsetter Ä Þke pÄ vei ned til en test midt i rangen pÄ rundt 105 dollar. ForsÞk pÄ rally igjen, men makter nÄ ikke Ä teste toppen av rangen engang. I tillegg mÞter den motstand pÄ undersiden av 20 dagers EMA.

Vi fÄr sÄ den hÞyeste volumbaren siden 9. mars og en nedgang pÄ -8,24% og brudd under fÞrste pullback. Nytt rally som nÄ stopper pÄ ca 105 dollar og nÄ enda en hÞy volumbar, men tydelig mindre volum en sist gang, men forelÞpig -8,24%
 SÄ samme prosentvise nedgang pÄ mindre volum, ikke et bullish signal.

ForelÞpig ser jeg bearish pÄ oljeprisen med mindre det kommer noe bullish signaler pÄ chartet.
I en veldig tydelig nedadgÄende trend. Kan komme rally, men den mÄ bryte trenden og klare en positiv test pÄ oppsiden fÞr jeg ser bull pÄ oljen igjen.

Det har ogsÄ vÊrt en tydelig forverring av relativ styrke av instrumenter innad i OENG indeksen opp mot hovedindeksen. Samtidig som relativ styrke av selve OENG indeksen har tapt seg mÄlt opp mot andre indekser.

SpÞrsmÄl er om det er kortvarig svakhet, eller en forvarsel av en stÞrre korreksjon.

10 Likes

NÄ skal jeg ikke begi meg ut pÄ en TA vs FA diskusjon fordi begge aspekt er interessant. @rosk82 tusen takk for et sÊrdeles fremragende ta innspill! :8ball:

NÄr det gjelder makro triggere sÄ stÄr vi ovenfor endel interessante fra mitt perspektiv:

  • hva kommer Putin til Ă„ gjĂžre med gassen til EU? Gass er noe annet enn olje, men om gassen skrus av vil ringvirkningene blir stor nok til at oljen pĂ„virkes - tror jeg.

  • Russisk olje er som vann i nedoverbakke - den finner alltid en vei hvor det er nok av kjĂžpere. Hvordan pĂ„virker dette egentlig den globale s&d situasjonen?

  • USA gir uttrykk for at den siste kommende oljeembargo pakken til EU blir for heftig og kan innvirke negativt pĂ„ US Ăžkonomi. Ser vi en oppmykning fra US pluss alliere og kanskje et kommende kompromiss mellom RU og Ukr?
    Noen tanker som slÄr meg ettersom jeg fÞlger mest med pÄ makro bildet.

Edit: sprÄkvask

4 Likes

Dere sitter og ser pÄ papir olje. Fysisk olje stiger. StÞrste premiumen spread pÄ over 14 Är pÄ enkelte forward kontrakter


11 Likes

Kan dette rett og slett ha sammenheng med at produsentene er nervÞse for fall, og derfor hedger aktivt, samtidig som forbrukerne ikke tror pÄ plutselig oppgang og derfor hedger mindre? AltsÄ at papirhandel fra de faktiske involverte, og ikke spekulerende tredjepart, alene trekker futures godt ned under fysisk pris. SÄ kommer tredjeparter inn pÄ toppen og gir brÄ svingninger i en ellers negativ trend?
SÄ vidt jeg har lest er det ingen voldsom ekstra kapasitet tilgjengelig pÄ kort sikt, sÄ kollaps i den fysiske prisen virker usannsynlig uten en betydelig hendelse.

5 Likes

Med embargoer som kommer satser jeg pÄ Paretos team. $125 skal nÄs Q3 og ut over Äret.
Teknisk (se Nordstream1, Aker BP vedlikehold) trenger RU til slutt deler og support som faller under embargoen. Det gir konskvenser vi ikke har sett enda.

US som sender sitt strategisk lager til China (pÄ oilprice.com og twitter)
 de skjÊre seg selv kontstant i foten.

Japan og US snakke om maks pris pÄ RU olje
 $ opp i oljepriser sier de fleste.

Hva skjer med LNG i de uker som kommer


Markedet liker ikke usikkerthet, short og opsjoner blir innlĂžst for sikkerhetsskyld.

Mye er uklart
 ikke sant.

2 Likes

EIA (wk ending 8 July)
Crude: 3.254M
Cushing: 0.316M
Gasoline: 5.825M
Distillates: 2.668M

1 Like

I et intervju som Biden ga til den israelske TV-kanalen Channel 12 like fÞr avreise, forsikrer han israelske ledere om at USA ogsÄ er villig til Ä bruke militÊrmakt hvis det er hva som mÄ til for hindre at Iran eventuelt skaffer seg atomvÄpen.

– Det eneste som er verre enn det Iran som finnes nĂ„, er et Iran med atomvĂ„pen, sa Biden.(NTB)

Det gjenstÄr et mÞte med Saudi. Om USA skal forsÞke Ä lege sÄrene mot dem mÄ sikkert en enda hardere linje mot Iran iverksettes


Edit: jeg glemte Ä understreke poenget mitt - var helt Äpenbar trÞtt i gÄr. Siden forhandlingene med Iran begynte har jeg vÊrt sÊrdeles tvilsom til at USA kom til Ä kjÞre en «mykere» linje mot Iran. En viktig faktor er US midterm. Biden er en enda mindre populÊr president enn Trump. Ekspertene er noksÄ uklar i sine prediksjoner, men det er relativ stor konsensus om at Trump kan vinne neste valg. Skjer dette vil han nok skrote et vÊrt forsÞk pÄ en mykere tone mot Iran.

2 Likes

Iran advarer USA mot Ă„ undergrave sikkerheten i MidtĂžsten

Iran advarer bÄde USA og landets allierte mot Ä undergrave sikkerheten i regionen etter at USAs president Joe Biden inngikk en sikkerhetsavtale med Israel.

Biden signerte avtalen da han besÞkte Israel torsdag. Her lover han at USA vil gjÞre alt som stÄr i sin makt for Ä hindre at Iran skaffer seg atomvÄpen.

Iran insisterer pÄ at landet ikke Þnsker Ä bruke sitt atomprogram til militÊre formÄl.

Den nye sikkerhetsavtalen mellom USA og Israel blir inngÄtt samtidig som det pÄgÄr indirekte forhandlinger mellom Iran og USA om en fornyelse av atomavtalen som Trump-administrasjonen trakk seg fra i 2018.

1 Like

Jeg tror Trump taper primÊrvalget hvis han stiller i 2024 og DeSantis utfordrer han. Jeg tror at folk er klare for Ä ikke ha en eldgammel president igjen. Men det er to Är fram i tid, sÄ mye kan skje. Etter mitt syn er mye av snakket om Biden og Trump i 2024 basert pÄ at media kjeder seg og trenger noe Ä skrive om. Jeg tror det er 1 til 1.5 Är til folk begynner Ä posisjonere seg for det mer seriÞst, og pÄ den tiden kan mye skje som endret bildet om hvem som er aktuelle kandidater.

Blir det Biden vs Trump i 2024 som presidentkandidater sÄ fortjener USA at landet gÄr rett til helvete uansett hvem av de to som vinner etter mitt syn. Jeg tror egentlig ingen av dem stiller, men at de holder det Äpent begge to av diverse Ärsaker (Biden pga mellomvalget, Trump sÄ han kan motta bestikkelser til seg og sin familie fordi han fortsatt er politisk relevant).

Det store problemet pÄ kort sikt hvis jeg tar pÄ meg dommedagsbrillene er om Russland velger Ä hjelpe Iran med Ä fÄ atomvÄpen. Ellers er det vel ikke alt for mye som kan eskalere forferdelig i den regionen, for uten atomvÄpen sÄ er vel situasjonen mer eller mindre fastlÄst? Man har Yemen, men tja, jeg er ikke sÄ god pÄ politikk i det omrÄdet. Jeg vet ikke hvordan en eventuell hungersnÞd slÄr ut.

Uansett virker det som om de fleste politikere i USA (med mulig unntak av progressive demokrater som ikke har nok makt) stÞtter Israel sterkt, sÄ jeg har ikke noe tro pÄ at det vil endre seg de neste Ärene.

Trump er vel den presidenten som har beriket seg minst som president. Han jobbet ogsÄ gratis uten lÞnn.

2 Likes

PresidentlĂžnnen er nok lommerusk i forhold til andre summer. Uansett har han nok tjent mye i merkevarebygging.

1 Like

Dette er samme ting som at Hunter Biden gjþr “forretninger” med Kina og Ukraina, og at Clinton foundation fikk massiv stþtte av stater (som Norge) inntil hun tapte valget mot Trump, osv.

Pay to Play.

Kan man bevise ulovlig korrupsjon? Eh, for min del ser jeg en sammenheng og antar at det er en sammenheng.

NÄ har jeg forsÞkt Ä overbevise folk om disse tingene fÞr, og jeg lykkes ikke med Ä overbevise folk om at Biden var korrupt, sÄ jeg antar at jeg ikke klarer det om Trump heller. Men for min del er dette same shit, different wrapping.

6 Likes

Gode betraktninger. Tror ikke Russland fyrer opp stemningen i MidtĂžsten. Kina vil jeg tro intervenerer. Jeg tror Trump stiller, det gir nĂŠring til narsisimen. SpĂžk til side, han stiller nok kun om han tror han kan vinne.

Har ikke forstÄtt oljeprisutviklingen i det siste. Syntes Macro gir et godt alternativ nÄr det gjelder forklaring i podcasten


1 Like

Oljen slutter ikke Ă„ overraske;)

4 Likes