Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Gazprom: Ingen garanti for at gassrørledningen Nord Stream vil virke

Den russiske energigiganten Gazprom sier at selskapet ikke kan garantere at gassrørledningen Nord Stream vil virke igjen etter vedlikeholdsarbeidet.

Da er vell resultatet gitt…

3 Likes

Saudi-Arabia åpner luftrommet for israelske fly

Saudi-Arabia åpner luftrommet for alle flyselskaper som oppfyller kongerikets standarder, også israelske. Dermed ser det langvarige flyforbudet ut til å være historie. USA jubler.

Kommentar: Er særdeles spent på hva som skjer i Midtøsten nå. Ser ut som noen staters samles - mot Iran? Gitt worst case kan jeg ikke forestille meg at det vil spille negativt ut på oljeprisen…

2 Likes

Det at Israel får anvende Saudi luftrom kan vel egentlig bare bety at Israel gjør seg klar til å aksjonere når de finner dette for godt.
Samtidig har Saudi samtykket ved at de åpner luftrommet.

3 Likes
2 Likes

Forholdet mellom Biden administrasjonen og Saudi Arabia har vært på frysepunktet lenge, så dette var ikke helt uventet.
Vil nok drive oljeprisen oppover vil jeg tro.

Enig i det. Frem til usikkerhet dementeres vil riktig nok spekulasjoner «run wild».

Kan du egentlig dokumentere dette? Kjappe googlesøk antyder det motsatte: Trump har beriket seg mest? Her eksempler på trump og clint:
Trump

Clinton

🥹

En kuriositet, men likevel til å humre av -

“[…]. En økning av kapasiteten er ikke nødvendigvis det samme som å øke produksjonen”

3 Likes

https://twitter.com/i/spaces/1kvJpAmldzQxE

Kun spørsmål om tid før Putin stenger gassen til Europa.

3 Likes

Å kutte gassen er definitivt det som vil generere mest smerte for EU. Enn om Russland kutter olje i kombinasjon med gass trolig vil skape enda mer. Begge alternativene vil derimot påføre RU en rekke konsekvenser i retur - hvilket RU er fullstendig klar over.

Mitt utgangspunkt har vært at RU gjennom sin energipolitikk ønsker å slå en kile (skru av/redusere eksport av gass) mellom befolkningen i Europa og befolkningens myndigheter. Dette som et ledd i å «vinne» krigen i Ukraina - sikre landkorridor mellom RU og Krim.

Ved høye energipriser kan det tenkes at befolkning tilslutt ikke er villig til å bære vekten av
sanksjonene. Flere stater i EU kan også få utfordringer med å opprettholde aktivitet og gå inn i økonomisk tilbakegang. Summen av det foregående kan bidra til at sanksjoner reduseres, dernest legitimiserere RUs handlinger og fasilitere annektering av landkorridor.

Her drar jeg det litt langt og prøver ikke å spoile tråden med å starte en off topic diskusjon. Uansett, avsnittene over var mitt utgangspunkt. RU/Putins handlinger sålangt har samlet EU, hvor det ved olje og gass stans trolig vil bli umulig for RU å eie narrativet. Gass stans og dets konsekvenser vil «blames» på RU. Således er min vurdering at RU vil fortsette med gass leveransene som et forsøk på damage controll - Europa går ingen vei. Samtidig kan opprettholdelse av gass leveranser i størregrad overraske, positivt.

Bare noen tanker - ikke ment til diskusjon, ikke perfekt, ikke uten motargumenter.

2 Likes

US natural gas production is forecast to hit an all-time high in the coming months, racing past 100 billion cubic feet per day.

Kan bli gode tider i oljebransjen om denne spådommen slår til

Tar med denne også…

1 Like



Nordmenn fylte mindre drivstoff i juni

Nordmenn fylte 2,6 prosent mindre drivstoff i juni sammenlignet med samme måned i fjor. I samme tidsrom økte prisene med over 60 prosent.

2 Likes

image

1 Like