Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Hva faen mener de med Ă„ bruke makt? :sweat_smile:

1 Like

Vitner om hvor stramt energimarkedet er. Helt krise. Det mÄ investeres massivt vil jeg tro.

Vesten mÄ mange % opp i egen produksjon av energi

Hvis russerne holder igjen gassen, vil det bite de i rĂŠva senere som fĂžlge av tvungne investeringer fra andre land? Slik at vi kan bli selvforsynt og ikke trenger russerne?

2 Likes

Det er sant. EU har vel til nÄ forstÄtt at RU gass ikke er sÄ hensiktsmessig som en fÞrst trodde. Denne erkjennelsen har nok RU ogsÄ kommet fremtid. Selv om jeg tviler pÄ RU kommer til Ä skru av gassen, sÄ er det nÄ det «lÞnner seg» Ä bruke dette vÄpenet.

2 Likes

da fĂ„r vi “billig” strĂžm en stund til :sweat_smile:
image

1 Like

Blir spennende Ä se hva dem er i stand til Ä fÄ ut av bakken. Avhengig av «kursen (navigasjon)» til mbs vil det sÄ tidlig etter Biden mÞtet vÊre (u)klokt for Saudi Ä kunne vise til ukjente produksjons mengder.

1 Like

Om gas, men de to er relativt sammenvevd nÄr det gjelder geopolitiske forhold - hvilket podcasten er veldig dyktig pÄ Ä «spit balle».

Brent crude futures fell to below $106 per barrel on Thursday, sliding for the second straight session, weighed down by official data pointing to weaker US gasoline demand despite the peak summer driving season. An EIA report released Wednesday showed US gasoline inventories rose 3.5 million barrels last week, thumping expectations for a 71,000 barrel increase. Product supplied of gasoline, a proxy for demand, fell about 7.6% from a year ago to around 8.5 million barrels per day, as noted by Reuters. Oil prices have come under pressure since mid-June as mounting risks of a global recession, driven by aggressive monetary tightening, rattled commodity markets and overshadowed ongoing supply tightness. The US is also working on a plan to cap Russian crude prices, but Deputy Prime Minister Alexander Novak warned that Russia will not export oil if the price is capped below production costs.

2 Likes

Dette blir det god stemning av. Oljen finner alltid en vei, men spÞrsmÄlet er om Biden «pisser i buksen for Ä holde varmen i kulden» ved Ä innfÞre «price cap».

Edit:

GÄr ikke god for episoden - holder pÄ Ä hÞre nÄ.

De selger til 60-70$ til India og Kina

https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/newsletters/SupplyChainArchive/supply-chain-july-20222/?utm_campaign=Supply+Chain+Insights+July+2022&utm_content=Twitter&utm_medium=social&utm_source=Twitter

Da kan vi puste lettet ut :sweat_smile:

2 Likes

Kan noen gi eit kort utdrag?

situasjonen med underinvesteringene i oljesektoren vil prege markedet en stund til i tillegg til at isfronten mellom EU og Russland der EU har iverksatt Oljeembargoen,-som etter alle solemerker ikke kommer til Ă„ normalisere seg


Og attpÄ til
sÄ har vi i verden et samfunn som vokser Þkonomisk,som i en effekt vil pÄfÞre en ytterligere oppgang i etterspÞrselen av energi>/Olje :man_shrugging:

En fremtidig resesjon kan skape en kortsiktig nedgang i etterspÞrselen,men langsiktigt sÄ ser det ut som at det vil vÊre et behov i oljemarkedet som kan vippe oljeprisen over 100 dollar fatet i en god stund fremover.

(merk: Dette er min oppfattelse av dagens situasjon,-og nei,jeg har ikke tilgang til artikkelen fra finansavisen der TorbjĂžrn Kjus ble intervjuet :sweat_smile:)

4 Likes

Syntes du oppsummerer de grove trekkene vedr. oljen sĂŠrdeles bra @pleximus83!

MÄ likevel ligge til at energisituasjonen etter min mening skiller seg fra tidligere - i vesentlig grad. Det er bred konsensus om at fossilenergi mÄ fases ut mht. Klimahensyn. Investeringer i fossilt mÄ derav avta, en faktor som virkelig kan fÄ frem meningen med «det sorte gullet».

Vi befinner oss nÄ i et skjÊringspunkt mellom «klimahensyn» og realpolitikk innrettet mot energisikkerhet. Vi skal vÊre glad for at vi bor i Norge tenker jeg. Hendelsene som har utspilt seg i Europa etter 24. feb 22, tross i Ä vÊre tragisk, har virkelig styrket Norges geostrategiske posisjon.

4 Likes

Bombe🙄

1 Like

HĂžrer historien til:

Kommentar: Om man husker tilbake noen uker sÄ ble det her postet om oljen til 380 USD. Dersom RU begynner Ä kutte produksjon mener jeg Ä huske en av faktorene i 380USD scenarioet oppfylles.

Edit: Oljeproduksjon til RU har avtatt noe ved sammenligning av 2021-22. inntektene er derimot betydelig hÞyere. Det er oljeinntektene som er viktigst, om jeg har forstÄ riktig, for finansieringen i Ukraina.

1 Like