Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Enda enn forrige uke. Herregud.

Det gikk no med ein heil haug frÄ bensinlageret, og tatt i betraktning SPR sÄ var det vel ikkje mykje Þkning i lagertall? Eller tenker eg heilt feil?

Du tenker helt riktig. 1 mil fat i minus hver dag.

1 Like

Olja gikk ivertfall opp etter talla kom.

1 Like

SÄ totalt sett steig petroleums lager med 3,369mmill fat, derav 7mill er frÄ SPR?
Er det nokon som veit om forventet lager tall for veka er inkludert SPR?

1 Like

Se Weekly Petroleum Status Report - U.S. Energy Information Administration (EIA). I tabellene oppgir de ofte “Commercial” (excl. SPR) og SPR hver for seg. Forþvrig veldig detaljert info 


1 Like

Og sĂ„ er det noe med at man har ulik “type” olje, sĂ„ du kan ikke nĂždvendigvis sammenlikne det som tappes fra SPR med andre lagre. Mye Ă„ ta hĂžyde for, egentlig 


1 Like

«Voldsomme» svingninger. Ser ut som noen dumpet rett i forkant av tellingen. Kan kanskje fÄ en fin dag pÄ bÞrsen i morgen om sentimentet smitter over.

Kan du legge ut dei fysiske olje prisene pÄ nytt?
Lurer litt pĂ„ om dei har svekket seg like mye som “oljeprisen”. (derivat prisen)

1 Like

SelvfĂžlgelig kan jeg det. Ser ut som at de ikke tjener penger lengre :stuck_out_tongue:

7 Likes

Skulle bare sjekke litt og USA slipper ca 1m tÞnner olje om dagen? Og har ca 460m tÞnner pÄ lager? SÄ kan drive pÄ med dette i laaaaaaaaang tid?

De skal drive med det fram til 1-2 uker fĂžr mellomvalget.

2 Likes

Tror du de stopper dette 1-2 uker fÞr mellomvalget? Jeg synes det hÞres veldig rart ut. Vil det ikke vÊre mer logisk Ä fortsette til etter valget? HÞye priser pÄ bensin er ikke akkurat det man vil ha for Ä vinne valg i USA?

1 Like

Det tar tid fÞr det gÄr gjennom systemet og fÞrer til hÞyere priser.

The President’s [announcement] called to release one million barrels of SPR crude oil per day over six months. This historic release of SPR crude has provided a record amount of crude oil supply to the U.S. economy and will continue until the end of October 2022.

3 Likes

SÄ det kan hende man ser sterkt Þkende oljepriser i slutten av oktober 2022? 3 mÄneders kontrakter osv antar jeg vil vise dette tidligere.

Kanskje fra november i teorien. Men her er det sÄ mye som spiller inn (resesjon eller ikke, demand, bygges noen lagre, hvor lang tid tar det ?)

Men jeg er ogsÄ veldig usikker pÄ hvor mye av fallet i demand i bensin i USA som skyldes at folk er forsiktige med pengebruken i sommerperioden, og hvordan det utvikler seg til hÞsten.

4 Likes

Oljepris pÄ ~100$ tenker jeg ikke er ille nok til at oljeforbruket i USA faller vesentlig. Heller ganske nÞytralt.







7 Likes

Seks oljefelt stengt etter lekkasje i rĂžrledninger
Seks olje- og gassfelt i Mexicogolfen i USA har blitt stengt ned etter at en lekkasje ved en pumpestasjon i Louisiana har stanset to rĂžrledninger i regionen.

Det melder Bloomberg News torsdag.

Shell stengte torsdag sine Mars- og Amberjack-rĂžrledninger, som til sammen kan transportere opptil 500.000 fat olje per dag. Det resulterte i stenging av Shells Mars-, Ursa- og Olympus-felt, samt Chevron Corps Jack/St. Malo-, Tahiti- og Big Foot-felt, opplyser selskapene.

Begge rÞrledningene ventes Ä gjenoppta drift fredag ettersom det er kontroll pÄ lekkasjen, sa Shell-talsperson Cindy Babski i en e-post til Bloomberg. Hun ga ingen oppdatering om nÄr produksjonen starter opp igjen pÄ feltene.

Equinor har eierandeler i de Chevron-opererte feltene.

Voldsomt som oljÄ faller da