Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Tipper det er TA basert.

Aldri satt meg ned med olje-indekser/futures og TA men virker logisk. Spennende utvikling med brudd ned fra glidende snitt… Feilet test av nå motstand.

TA basert eller uro rundt at en mulig avtale med Iran nærmer seg. Iran kan tilføre markedet noen fat med olje. Tror imidlertid uro vil løye. Irans oljefat treffer nok markedet på en eller annen måte allerede.

1 Like

Jepp og så er det ikkje akkurat gode nyheter fra Kina.

4 Likes



2 Likes

Aramco kom med tall i går, pluss litt annet smått som kan være av interesse. De dro vel inn sånn ca 19 millioner US dollar i minuttet gjennom hele Q2

Dagens bilde som sier mer enn tusen ord
Aramco

7 Likes

Det var da ein voldsom “decline” som var inntegna. Får ein følelse at det er satt opp slik for at folk skal bli positiv til oljeaksje. For den er jo egentlig ikkje relevant om dere skjønner hva eg mener. Dei har nok kanskje triksa litt med at dei bruker tall fra Russland decline men som egentlig er sanksjonere. Spm blir litt hva legger dei i natural decline. For meg er det brønnen normale nedgang med vanlig vedlikehold. Stopper ein all vedlikehold så går produksjonen kjapt ned.

"
Prisene på de asiatiske oljeaksjene tilsier en forventning om en oljepris på 80 dollar fatet, sier analytikeren, som henviser til Bloomberg.
"

1 Like

Den tegninga kan nok være nærmere sannheten enn du tror.
Alltid vanskelig å finne gode tall rundt decline. Men når jeg prøvde å sette meg litt inn i dette for en tid tilbake ble jeg iallefall overrasket over hvor høy decline kan være. Dog var dette altfor avansert å sette seg inn i så ga opp det :slight_smile:
Men tror ikke Saudi-Aramco presenterer noe som er veeeldig langt unna sannheten angående dette.

De oppgir IEA World Energy Outlook 2021 som kilde på tallene.

EDIT: antar det er denne https://iea.blob.core.windows.net/assets/4ed140c1-c3f3-4fd9-acae-789a4e14a23c/WorldEnergyOutlook2021.pdf

1 Like

386 sider :exploding_head:
Takker. Skal ta ein titt på dei data

1 Like

Har bare skumlest selv så kan ikke si om SA gjør bruker tallene fornuftig. All mulig grunn til å tro at SA velger det scenarioet som passer dem best, så sikkert bra å være litt “skeptisk”. Såvidt jeg ser har de valgt det scenarioet IEA mener er sannsynlig dersom “gjeldende” policy i 2021 ligger fast.

Det Schieldrop sier er ikke nødvendigvis i motsetning til det SA legger fram, da. Det er vel ingen logisk grunn til å forvente at prisen på crude skal reflektere de langsiktige virkningene av mange år med underinvesteringer, ei heller at man i dag skal få betalt for å sitte med aksjer i selskaper som vil tjene på fremtidige investeringer i olje/gass-utvinning. Schieldrop kan godt ha rett i at olje og oljerelaterte aksjer fortsetter å være dårlig “i nærmeste fremtid”.

Brent på 91 dollar nå. Blir det avtale med Iran?

Spørsmålet er vel om folk er meir trygg med ein oljepris på 85-100 fatet enn +120?
Det finst vel ingen tvil om at det tjenes gode penger på +- $90 :slight_smile:
Gass prisen ligger fortsatt bra høgt.

2 Likes

Gass prisene TFF og UK ligger i dag på $390 og $310 per fat (oljeekvivalent) henholdsvis. Equinor har omtrent 50% gass, noe som gir en gjennomsnittlig pris på $200 per fat med en oljepris på $90. Dersom oljen faller til $70, vil gjennomsnittlig pris være $190. Ingen tvil om at det tjenes gode penger hos oljeselskapene.

Det blir spennende å se utviklingen til gassprisene fremover.

2 Likes
1 Like

Jeg vurderer avtalen med Iran som mindre sannsynlig., i allefall fra USA sitt perspektiv. Dem er heller ikke med i prosessen som pågår nå. Det vil også forundre meg om EU går i mot USA.

Oljeprisen påvirkes vel mest av “nuet” faktorer, hvor Kina bla tynger.

Ikke så veeeldig sannsynlig at det blir gjort noen avtale med Iran som selger droner til Russland. :stuck_out_tongue:

@den12mann fra tweeten du postet:

På mellomstatlig nivå tror jeg det med droner er helt ubetydelig, men her må man gjerne tro hva man vil.

At Kina har unngått å selge militært utstyr til Russland sier det motsatte.

2 Likes

Mye snacks her: