Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

EIA (wk ending 12 Aug)
Crude: -7.056M
Cushing: 0.192M
Gasoline: -4.642M
Distillates: 0.766M

US EIA Crude Oil Inventories Actual -7.056M (Forecast 0.8M, Previous 5.458M)

4 Likes

PÄ tide med litt minus ogsÄ

Aker BP sjefen snakker ut om situasjonen om Oljemarkedet😌

5 Likes

Iran droppet krav for Ä inngÄ ny atomavtale

Iran har droppet noen av sine hovedkrav for Ä inngÄ en ny atomavtale, inkludert krav om at internasjonale inspektÞrer skal avslutte noen av sine undersÞkelser av landet atomprogram.

Det sier en amerikansk tjenesteperson til Reuters mandag.

Videre sier tjenestepersonen at gapet mellom USA og Iran forblir og at “det kan ta litt lenger tid” Ă„ bli enige om en endelig avtale, hvis det er mulig.


For et sirkus.

3 Likes

Det fylles opp med gass. SÄ fÄr vi hÄpe pÄ mild vinter og at Russerne ikkje stenger gasslinjene for godt.

According to data published on the Internet by European gas storage operators on Tuesday, the level on Sunday morning was 80.14 percent.
A new regulation stipulates that German storage facilities must be at least 85 percent full by October 1st. On November 1st it should be at least 95 percent. The 75 percent required by September 1 had been reached more than two weeks earlier.
We are making good progress with storage and savings. I am very confident that private households will not have to freeze this winter .

2 Likes

12:13:45

NTB

EUs utenrikssjef: StĂžtte til EU-forslag i atomforhandlingene med Iran

EUs utenrikssjef Josep Borrell sier at de fleste landene som er involvert i atomforhandlingene med Iran, stĂžtter et forslag fra EU.

Borrell kommer med uttalelsen i et intervju med den spanske TV-stasjonen TVE tirsdag, ifĂžlge Reuters.

Forhandlingene er et forsÞk pÄ Ä redde atomavtalen fra 2015. Avtalen ble signert av Iran, USA, Russland, Kina, Tyskland, Storbritannia og Frankrike. Den satte en rekke begrensninger pÄ Irans atomprogram for Ä sikre at det ikke kan brukes til Ä utvikle atomvÄpen, i bytte mot at de Þkonomiske sanksjonene mot landet ble opphevet.

Trump-administrasjonen sĂžrget for Ă„ trekke USA fra avtalen og innfĂžre enda strengere Ăžkonomiske sanksjoner mot Iran, noe som igjen fĂžrte til at Iran begynte Ă„ bryte bestemmelser i avtalen.

Irans viktige oljeeksport er blant sektorene som er rammet av sanksjonene.

1 Like

Det er jo en knute til pÄ den trÄden og det er jo at Iran eksporterer militÊrt utstyr til Russland (droner).

1 Like

Hvis man kan fÄ en troverdig avtale pÄ plass som forhindrer Iran fra Ä fÄ atomvÄpen, og fÄr mer olje pÄ verdensmarkedet, sÄ tror jeg man overlever at de selger droner til Russland.

Å be Iran om Ă„ boikotte Russland blir en vanskelig sak, fordi Russland er en av Ă„rsakene til at regimet i Iran har overlevd Ă„ vĂŠre boikottet sanksjonert og hatet av nabostater samt USA. SĂ„ hvis de gjĂžr Russland til sin fiende, sĂ„ er det rimelig lett Ă„ se for seg en framtid hvor Iran plutselig bare mĂ„ finne seg i alt mulig rart USA krever siden de da har kastet samarbeidet med Russland pĂ„ bĂ„let.

Noen ganger mÄ man leve med at man ikke fÄr det som man vil pÄ alle punkter.

Men min forstĂ„else er at dette mĂ„ godtas i kongressen i USA, og jeg er ikke sikker pĂ„ hva de folka der kan finne pĂ„ Ă„ kreve - med tanke pĂ„ at det er ett mellomvalg om fĂ„ mĂ„neder. Jeg mener, det er ikke alltid like lett Ă„ spĂ„ hvor alle i kongressen hopper hvis de stĂ„r i fare for Ă„ vinne/tape ett valg basert pĂ„ om de godtar Ă„ “stĂžtte terrorister” eller noe i den retningen.

Kan se ut som det er en vei fram der, men at det fort blir rotete pÄ veien.

1 Like

Jeg tenker jo at Iran ender opp med atomvÄpen samme hva som gjÞres. Som du sier, de samarbeider med Russland, som nÄ er passe desperate. Hva med en liten atomvÄpen how-to ser jeg for meg at Iran spÞr om.

Jeg synes det nesten er rart hvis USA gÄr med pÄ noen atom-avtale med Iran som situasjonen er nÄ. De trenger jo ikke oljen


Iran eksporterer militĂŠrt utstyr til Russland. Hvis USA erklĂŠrer at Russland er en sponsor av statsterrorisme, sĂ„ vil Iran bli truffet av “automatiske” sanksjoner

2 Likes

Ja det er nok “helt tilfeldig” at Biden-administrasjonen har valgt Ă„ ikke gjĂžre det.

ps: blir litt off-topic for olje-trÄden. Men jeg tror at Biden svÊrt gjerne vil ha en Iran-avtale, men jeg er ikke sikker pÄ at kongressen Þnsker det.

Er vel delte meninger om de trenger oljen :slight_smile:

2 Likes

USA trenger ikke oljen, men prisene blir svÊrt hÞye uten iransk olje pÄ markedet. Samtidig, selger ikke Iran det de kan av olje allerede, men til Kina?

Earlier this year, Democratic Senator Richard Blumenthal and Republican Senator Lindsey Graham introduced a bipartisan resolution calling on Blinken to designate Russia a state sponsor of terrorism. The Committee on Foreign Relations reviewed the resolution, which was then unanimously approved by the Senate. While the resolution was non-binding, it sent a message that Congress may take matters into its own hands if the State Department is unwilling to designate Russia.

The House of Representatives went a step further. Representatives Ted Lieu, Joe Wilson, Jared Golden, Adam Kinzinger, and Tom Malinowski introduced a bipartisan bill in late July to designate Russia a state sponsor of terrorism. Speaker of the House Nancy Pelosi backed the move, calling designation “long overdue.” The bill has bipartisan support in the House and there are strong indications it will be passed. It is also likely to receive Senate backing. It would then be up to US President Joe Biden to sign the bill into law.

Det ser virkelig ikke ut som sentatet eller kongressen i USA Ăžnsker noen avtale med Iran.

2 Likes

Minister of Energy: OPEC+ has the means to deal with market challenges including cutting production at any time and in different forms

The paper oil market has fallen into a self-perpetuating vicious circle of very thin liquidity and extreme volatility undermining the market’s essential function of efficient price discovery and have made the cost of hedging and managing risks for physical users prohibitive. This has a negative impact on the smooth and efficient operation of oil markets, energy commodities and other commodities creating new types of risks and insecurities. This vicious circle is amplified by the flow of unsubstantiated stories about demand destruction, recurring news about the return of large volumes of supply, and ambiguity and uncertainty about the potential impacts of price caps, embargoes, and sanctions.

https://www.spa.gov.sa/viewfullstory.php?lang=en&newsid=2378353#2378353

SĂ„ det kan vel se ut som at OPEC mener at papir olje ikke prises korrekt 


3 Likes

Der har de nok ett poeng.

3 Likes

Hvis poenget stemmer er det da mest oppside eller nedside nÄ ?

Kommer vel litt an pÄ om du er eksponert i papir eller fysisk olje :stuck_out_tongue:

Energi prisen i Tyskland omgjort til tÞnner med olje tilvarer nÄ 1000$ pr fat


La det synke inn

9 Likes

Dette vil ingen ende ta

Usa og verden har Ingenting Ä tjene pÄ Iransk olje.

1 Like

100 dollar + nÄ

USA: Fallende rÄoljelagre

RĂ„oljelagrene i USA falt med 5,6 millioner fat i forrige uke.

Det fremgÄr av en undersÞkelse fra American Petroleum Institute (API), som er USAs stÞrste bransjeorganisasjon for petroleumsindustrien.

API-tallene viser videre at bensinlagrene steg med 0,3 millioner fat, mens destillatlagrene steg med 1,1 millioner fat i forrige uke.