Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Europa vil veldig gjerne Þke tilbudssida pÄ olje. USA har ogsÄ tryglet MBS og OPEC om Ä Þke produksjonen.

EU er pÄ vei inn i resesjon og trenger sÄrt en lavere oljepris.
Hvorfor skal de fortsatt ikke fÄ kjÞpe olje fra Iran dersom de har imÞtekommet kravene det tidligere var tvist rundt? Bare fordi USA ikke behÞver sÄ skal Europa fÄ svi?

SelvfÞlgelig nÄr det gjelder Þkt tilbud - vi er pÄ vei i en energi krise. Det er allikavel viktig Ä stille seg spÞrsmÄlet, hvorfor var Biden i Saudi og ikke Iran. I spÞrsmÄlet Iran vil jeg likevel hevde det er mer hensiktsmessig Ä tenke ut av «oljebobblen». Sikkerhets og geo-politiske prioriteringer overgÄr oljetilbudet til rÞverstater som Iran.

En digresjon:
Hvorfor skal de ikke kjÞpe Iransk olje? Vel, hvorfor ligge finansielt tilrette for en nuklÊr opprustning i MidtÞsten? At Biden mÞtte MBS etter at flere kongressmedlemmer fra USA var i Israel har nok en sammenheng med at bÄde Saudi og Israel anser Iran som eksistensielle fiende. Jeg tviler ogsÄ sterkt pÄ at Biden dro til MBS pga Ä Þke olhetilbudet ene og alene. Dette ble sagt av POA, men spÞr du meg et spill for galleriet i et forsÞk pÄ Ä oppnÄ billige politiske poeng i USA.

Editer: SprÄkvask, presiseringer, endringer og tillegg.

1 Like
1 Like

Noe nytt jeg ikke har fÄtt med meg siden oljen dipper

Den vanlige inflasjons- og resesjonsfrykten

Siste dag i august i morgen, sÄ er vel futures kontrakt rullerings greier ogsÄ, sÄ den presses vel nedover igjen?

1 Like

Omtrent som damer den oljeprisen. En gang i mÄneden sÄnn cirka, sÄ er den ikke til Ä kjenne igjen :wink:

1 Like

Blir spennande Ä sjÄ kor mykje oljeprisen forandrer seg klokka 09.00 i dag

1 Like

fra 105 til 95 pÄ noen timer. Oljen har vel alltid vÊrt volatil, men dette tar kaken.

1 Like

Synet pÄ makro har mao snudd virkelig til det negative?

1 Like

Touchet 50 dagers snitt og ble avvist pÄ Þkt volum. OmrÄdet rundt 85-86 mÄ holde.

BrÞt ut av den nedadgÄende trendkanalen jeg hadde. Men har forelÞpig blitt avvist og presset videre nedover.

Det kan se sĂ„nn ut. Det var noen nedstengninger i Kina i gĂ„r som trolig la til momentum nedover. PĂ„ den andre siden er nok siste dĂžgnsbevegelser i oljeprisen “bensin pĂ„ bĂ„let” med hensyn til tidligere uttalelser av Saudis energiminister. Selv om uttalelsen den gang kan sees pĂ„ som et tilsvar til forhandlingene med Iran. En ting er sikkert og det er at spenningen vil vedvare.

NĂ„r tar man uco?

Klarer ikkje heilt Ä sjÄ at oljen oppfÞrer seg noe meir uvanlig i den siste tiden.

Det tenker jeg du stÄr fritt til Ä mene.

OLJE: OPEC+ JTC SER LITT STØRRE OVERSKUDD I OLJEMARKEDET I ÅR

Oslo (Infront TDN Direkt): OPEC+ Joint Technical Committee venter et overskudd i oljemarkedet i Är pÄ 900.000 fat pr dag, som er opp 100.000 fat pr dag fra forrige prognose, ifÞlge en rapport fra komiteen sett av Reuters onsdag.

Under sitt basisscenario venter JTC et overskudd i oljemarkedet pÄ 3,1 millioner fat pr dag i september, fallende til 0,6 millioner fat pr dag i oktober, deretter stigende til 1,4 millioner fat pr dag i november.

1 Like

Siste 13 timer:
image
05 Juli pÄ 8 timer:
image
30Juni pÄ 11 timer
image

Mitt poeng er berre at oljeprisen faller ca 10 % pÄ 10 15 timer har ikkje vÊrt uvanlig den siste tiden. Men no skal eg ikkje spam ned trÄden.

6 Likes

USA: OLJELAGRENE -3,3M FAT FORRIGE UKE (VENTET -1,5)

Oslo (Infront TDN Direkt): De amerikanske rÄoljelagrene var ned 3,3 millioner fat i forrige uke til 418,3 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre ned 1,5 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.

2 Likes