Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Og opp fra 95 til 97

https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/31/7922960/eu-utenrikssjef-sier-iran-avtale-kan-vaere-klar-om-fa-dager?internal_source=sistenytt

Forstyrrende lesing. Lurer pÄ hvormye av de opprinnelige vurderingene til kilden som er lost in translation.

Prikken over ien:
«Opec-landene vil da kunne produsere 30,5 millioner fat daglig, noe som ifÞlge Varga trolig vil fÄ prisen pÄ nordsjÞolje til Ä falle til rundt 65 dollar fatet i andre halvdel av 2023. Dagens pris ligger pÄ rundt 100 dollar fatet»

1 Like

Ja hvis alle Opec landene produserer sin kvote og spr slippene bestĂ„r😂
Jepp mye som er lost in translations

2 Likes

Jeg mistenker at det er noe som mangler med den artikkelen. For all del det kan godt vÊre at artikkelforfatteren stÄr inne for vurderingen, men at 1-2 mil tilfÞrte fat fra Iran potensielt kan halvere oljeprisen faller pÄ sin egen urimelighet.

Dessuten, hvorfor skal Opec sende oljeprisen pÄ nivÄet som skisseres. Russland med sitt «balletak» pÄ opec kan jeg ikke forestille Þnsker et slikt prisnivÄ tatt sanksjonene mot dem i betraktning.

Finner heller ikke spor av artikkelen pÄ twitter. Skeptisk.

2 Likes

Den vurderingen stĂžtter jeg fullt ut. Jeg er rimelig sikker pĂ„ at forfatteren i beste fall ikke kan ha fĂ„tt med seg at det meste av Irans sanksjonerte produksjon allerede gĂ„r til bla. Kina i “ghost ships”.

Jeg hÄper og tror at Russland har spilt seg ut over sidelinjen hos OPEC. Saudi Arabia ser nok at det er strategisk viktig, og riktig, at de stiller seg bak Washingtons linje. Alle vÄpensystemene de har, og vil fÄ i oversiktlig fremtid vil vÊre fra USA og Europa, og ikke fra Putins utrangerte arsenal.

1 Like

Det tror jeg ikke. Opec har indirekte vetorett i FNs sikkerhetsrÄd pga RU.

1 Like

SÄnn som situasjonen er i dag, sÄ ser man at forbruket er pÄ vei ned og alternativer blir mer gunstige. Det kan godt vÊre noe lavere pris enn 100$ fatet er mest gunstig. 65$ hÞres for lavt ut. Hvis de sikter pÄ 85$ tror jeg det vil fungere bra.

PÄ den andre siden. En oljepris som stadig vekk faller under produksjonsprisen for mange er ogsÄ gunstig. Da blir prosjekter Þkser.

Det er ikke en vetorett via proxy som jeg tror Opec har behov for Ă„ bruke, eller som de Ăžnsker Ă„ bruke, det vil stille de helt Ă„pen for mottiltak.

NĂ„r miljĂžrusen etter at for mange har drukket “grĂžnn te” for lenge etter hvert gir seg, i mĂžte med realitetene, sĂ„ vil selv de fleste av de mest iherdige hydrokarbonmotstanderne ta til vett nĂ„r en latte pĂ„ lĂžkka koster 600 kroner.

1 Like

Blitt brukt treganger allerede. Saudi om jeg ikke husker feil

Ift. Israel, Syria, Iran? Kan ikke huske at SA har vedtatt noen vetorett via Russland i SikkerhetsrÄdet pga. olje.

Dette er pÄ ingen mÄte formalisert. Det er en antagelse basert pÄ en rekke saker behandlet i FN. Skal finne resten i morgen og sende deg- off topic.,

Her er den ene:

1 Like

Uro for oljeprisen
Brent-oljeprisen handles ned rundt 1,5 dollar pr fat siden stengetid pÄ Oslo BÞrs onsdag.

Bekymringen for at en global nedgang vil skade energietterspÞrselen overskygger positive drivere, inkludert et potensielt kutt i Opec±produksjonen og et betydelig trekk i amerikanske rÄoljelagre, noterer Bloomberg.

EIA-tall viste onsdag at de amerikanske rÄoljelagrene var ned 3,3 millioner fat i forrige uke til 418,3 millioner fat. PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre ned 1,5 millioner fat, ifÞlge Trading Economics. Tallene fra API tirsdag kveld viste en oppgang i rÄoljelagrene pÄ 0,6 millioner fat forrige uke.

Kinas fabrikkaktivitet fortsatte nedgangen i august pÄ grunn av nye covid-infeksjoner, den verste hetebÞlgen pÄ flere tiÄr og en utfordrende eiendomssektor som tynget produksjonen, noe som tyder pÄ at Þkonomien vil slite med Ä opprettholde momentet, skriver Reuters.

Ellers melder Reuters at finansministrene i G7-landene vil avholde samtaler pÄ fredag knyttet til Biden-administrasjonens foreslÄtte pristak pÄ russisk olje.

Brent-kontrakten for november handles torsdag morgen til 95,12 dollar pr fat, ned 0,48 dollar fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt til om lag 96,69 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte onsdag ettermiddag.

WTI-kontrakten for oktober handles torsdag morgen til 89,01 dollar pr fat, ned 0,54 dollar fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt til om lag 90,44 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte onsdag ettermiddag.

Prisdifferansen mellom Brent-olje og WTI-olje for november-levering er nÄ pÄ 6,32 dollar pr fat





1 Like

Kanskje ikkje alle er enig i Putin ny olje og gasspolitikk? Kun spekulasjon men var fĂžrste tanke som slo me.

https://www.finansavisen.no/nyheter/krim/2022/09/01/7923153/styreleder-i-russisk-oljegigant-er-dod-falt-ut-av-vindu

3 Likes











3 Likes
3 Likes

Det er nok pÄ bakgrunn av slike analyser at det blir inngÄtt sÄnne kontrakter ogsÄ :relaxed:

https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/08/24/7918371/deepsea-stavanger-tildelt-kontrakt-med-aker-bp