Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/03/7924423/opec-et-produksjonskutt-kan-bli-nodvendig?internal_source=sistenytt

2 Likes

Lukter hyperinflasjon i energimarkedet til vinteren om alle skal konkurrere om Ă„ stĂžtte befolkningens energibehov Ăžkonomisk. Det blir ikke mer energi av Ă„ dele ut penger.

Og/eller Þkonomisk kollaps for bedriftene som ikke fÄr stÞtte.

7 Likes

Kreml: Gass-stopp skjer som fĂžlge av sanksjoner

i dag kl 11:17av Sindre Hopland

DEL

  • Sanksjonene skaper kaos for teknisk support. Vi kan bare hĂ„pe pĂ„ at det er mulig Ă„ fikse gassturbinen, sier Kreml-talsperson Dmitry Peskov under en telefonkonferanse, ifĂžlge Reuters.

Han hevder at ingen av problemene ville oppstÄtt uten sanksjonene mot landet.

Peskov uttaler seg ogsÄ om uroen knyttet til hÞye kraftpriser for europeiske forbrukere.

  • Lederskapet som skaper skadelige utfall for deres egne land mĂ„ hĂ„ndtere dette
1 Like

For Norges del selv med stĂžtteordningen sĂ„ vil folk spare da strĂžmregningen uansett blir mye dyrere enn tidligere Ă„r, utrivelig situasjon. Er en del i hyttamarkedet som begynner Ă„ bli “nervĂžse” da man gjerne mĂ„ ha pĂ„ strĂžm, om enn bare litt, sĂ„ det holder seg i plussgrader gjennom vinteren. Vi snakker 10.000++ pr mnd

Tenker andre land kommer med stÞtteordninger ogsÄ, hvor alternativet stÄr mellom kald eller varm middag, og ikke kald eller varm hytte. (Jeg har forÞvrig fÄtt meg meg at Tyskland har mye gass pÄ lager, slik at de er godt rustet fÞr vinteren, men jo mindre smerte folk fÞler ved bruke energi, jo mer vil de bruke).

1 Like

Det at Tyskland har mye gass pÄ lager er en snahet med modifikasjoner og uten at man tar hensyn til alle komponentene i regnestykket. Joda, de har fÄtt fylt opp lagrene sine, men man mÄ huske pÄ det at forran en vanlig vinter forutsetter det at lagrene er sÄ godt som fulle samtidig som de fÄr 100% av gassen de skal ha fra blandt annet Russland
 Skulle noe skje med leveransene i lÞpet av vinteren (eller nÄ for den del) sÄ endres regnestykket raskt. Skulle vi i tillegg fÄ en kald vinter sÄ blir det ogsÄ pÄ feil side i regnestykket.

FÄr vi en mild vinter og med stabile leveranser sÄ kommer det til Ä gÄ i likeste laget. Med det sÄ mener jeg slik vi har det nÄ. Og det er nok mer en nok av folk som allerede sliter


6 Likes

Dette er en trist situasjon, sÊrlig Russlands siste utspill, gass mot opphevelse av sanksjoner. Det blir nok noen lange mÞter pÄ kveldstid i Brussel ogsÄ fremover. Her er det pest eller kolera som alternativer.

Rent Þkonomisk plasseres Norge i en ypperlig posisjon. Men med et potensielt pristak pÄ gass kan norsk energipolitikk utfordres - jeg er redd for at regjeringen ikke har like «store baller» som pÄ 70-80 tallet nÄr Norge i mange sammenhenger samarbeidet med OPEC for Ä Þke prisene pÄ olje. Nektet Ä adlyde ordre fra USA mm.

1 Like

Norge blir vel den store taperen ved et pristak pÄ gass, eneste landet som fÞlger reglene de fÄr tildelt. Problemet blir da at alle vil kjÞpe den billige gassen fra Norge, men ikke alle kan fÄ. SÄ da mÄ de fÄ gasskuponger


Etter det har Russland tilnĂŠrmet monopol, og kan presse prisen hvor de vil.

Hvis de da ikke velger dette isteden for


 Vil Europa fÄ mindre gass. Asia vil fÄ mer gass.

Mulig, men infrastrukturen er bedre mot Europa


1 Like

Norge fÞrerer en forsyningspolitikk hvor trygghet, stabilitet og forutsigbarhet er bÊrebjelken. Selv om Asia vil kunne overby EU forventer jeg at solidaritetskortet vil flagges om Norge selger til hÞyest mulig pris. PÄ den andre siden har Norge mÄttet tilpasse sin energipolitikk, som strengtatt bÊrer stÞrre likhet med eksempelvis OPEC, til EUs markedsliberale prinsipp. Ut fra denne betraktningen kan Norge bruke EUs egne politikk i mot dem. Likevel vil nok Norge gjÞre sitt for Ä bevare status som trygg, forutsigbar,

Det blir interessant Ä se hvor dette ender. Om Norge igjen blir satt i en posisjon med hÞy grad av statlig kontroll og eierskap over verdiforvaltningen i fÞrste produksjonslinje sÄ er det kanskje det beste - slik som det alltid har, da med referanse til «hjemfallsloven» av 1909 og hvordan petroleumsutvinningen ble fÞr av Norge fÞr vi de facto ble «medlem av eu» ut over 1990-tallet.

De volumene usa er i stand til Ă„ eksportere vil ikke i nĂŠrheten vĂŠre nok til Ă„ dekke behovet. Det er ikke tilstrekkelig med fartĂžy og infrastruktur desverre.

1 Like

Enig, men de har klart Ä Þke en del. Og sÄ har Tyskland mye pÄ lager. Tror Russland trÄkker litt ekstra pÄ bremsen nÄ siden de ser at Europa prÞver Ä lÞse floken.

India “CAP’er” moralen


Norge vil eksportere via gassledninger. Det kan ikke gÄ noe annet sted. Gassen fra melkÞya kan gÄ dit det passer.

Gass fra USA gÄr til hÞystbydende. Det samme gjelder dra OPEC land. Det var fÞrst og fremst den gassen jeg mente Europa ville miste en del av.

Gitt situasjonen i EU sÄ vil det pÄlegges Norge et betydelig politisk press Ä selge gass der behovet er. Hvorvidt Norge stÄr i mot dette presset er jeg neimen ikke sikker.
Da det spÞkte med streik og potensiell shut down pÄ i sÊrlig grad troll feltet var riksmegleren inn Ä avblÄste situasjonen med engang - dette kan man tolke som man vil. Selv om shut down av NS1 har ligget i emning siden det fÞrst var snakk om sanksjoner sÄ er det nok mange pÄ «overtid» nÄ for Ä finne en lÞsning pÄ trolig «tidenes energikrise». Kippur krigen i 1973 kommer nok til Ä blekne i forhold.

2 Likes
  • Det dyreste er Ă„ lage strĂžm med gasskraft. Den blir startet opp nĂ„r etterspĂžrselen er hĂžy nok. Men kraft er kraft, og gasskraften setter prisen pĂ„ all kraft i det europeiske markedet.
  • Andre produsenter selger til denne hĂžye prisen, men kostnadene deres er mye lavere. For eksempel er de lĂžpende, variable kostnadene ved vindkraft svĂŠrt lave. NĂ„r de kan selge kraften til den hĂžye prisen bestemt av gasskraft, blir overskuddene svĂŠrt store. Det samme kan i varierende grad gjelde for kullkraft, kjernekraft, solkraft og vannkraft.
  • Ett av alternativene EUs medlemsland skal ta stilling til er Ă„ dra inn disse ekstra overskuddene og bruke inntektene som stĂžtte til privatkunder og nĂŠringsliv. Med andre ord: Ekstra skatt.

Sosialistl-logikk
De glemte bare Ä ta med at disse pengene sÄ kjÞres inn i energimarkedet, som presser prisene videre og/eller kveler energimarkedet.

Behovet er i hele verden?

At streik som kunne fÞrt til mindre olje/gassutvinning nÄ ble avbrutt forstÄr jeg veldig godt.

Det interessante her er jo om EU kan drive Ă„ samarbeide om pris? Ser for meg at de kan bli saksĂžkt. Og tape. Hvis noen gidder.

Det spÞrs vel litt ogsÄ hvor de legger price-capen. EU har vel den desidert hÞyeste prisen for Þyeblikket, sÄ de kan legge seg en del lavere og sÄ vil EU vÊre smarteste sted Ä selge uansett