Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men jeg tror det var snakk om Ă„ koble seg direkte til prisene i Asia og at kortere reisevei uansett ville gjĂžre det akseptabelt Ă„ selge til EU. Mulig jeg husker feil.

3 Likes

FrĂ„ det eine til det andre😂

snoket litt inni NORECO sin Q2 presentasjon og fant et estimat pĂ„ energiprisene fremover,-hos meg gĂ„r det for fort nedover etter “allerede” 2023
men dette er bare synsing da jeg tror Ukrainakrigen kommer til Ă„ bite seg fast med hĂžye energipriser leeenge


image

Synkende forwardkurve (backwardation) har jeg sett omtalt som et tegn pÄ forventning om at fremtidig tilgang er mer usikker.

Jeg tror Ukraina krigen kan vÊre over innen 12 mÄneder. Ballen har begynt Ä rulle i ukrainsk favÞr. Jeg er svÊrt usikker pÄ hva det vil fÄ for konsekvens for Russland og energieksporten derfra. Det er ganske mange forskjellige utfall


Her er det vanskelig Ä se skogen for trÊrne, men Russland har nettopp skrudd av gassen til EU. Dette kan selvsagt tolkes pÄ mange mÄter, men den mest plausible fortolkningen er dessverre ikke Ukrainas favÞr. Med sanksjonsregime pÄ plass vil naturligvis Russlands evne til krigfÞring rammes negativt - at RU velger Ä kjÞpe militÊrt materiell fra Nord-Korea kan dels bekrefte dette. En hurtig avklaring av situasjonen Ukraina er selvsagt til det beste. Uavhengig hvem som vinner krigen blir det naivt Ä tro at EU kommer til Ä gjenoppta importen RU energi - i motsatt fall kan man stille spÞrsmÄlstegn til hvem som egentlig vant krigen. Effektene av Russiske inngrep i Ukraina vil dermed fortsette utover tidspunktet krigen i Ukraina avsluttes.

1 Like

Sanksjonene mot Russland ble innfĂžrt fordi de angrep Ukraina og ikke trakk seg tilbake. Er de ute av av Ukraina vil jeg anta det er muligheter for at sanksjonene blir lettet. Spesielt hvis det skjer et regimeskifte. Det er jo et mulig scenario.

Hvis Russland fortsetter denne krigen, sÊrlig mye lengre, sÄ vil de stÄ igjen med brukket rygg rent militÊrt. Trekker de seg ut nÄ, sÄ har de fortsatt endel igjen. Om 12 mÄneder igjen, sÄ tror jeg det bare vil vÊre rester igjen av den russiske hÊren.

1 Like

I argumentasjonen tror jeg det er hensiktsmessig Ä forholde seg til de faktorene som er - altsÄ Putin. Et regimeskifte er pÄ det nÄvÊrende tidspunkt drÞmmetenkning, med liten eller ingen forankring i virkeligheten - dessverre. Likevel om det skjer et regimeskifte, hvorfor forutsette et styresett som er diametralt motsatt av nÄvÊrende, nÄr alternativet ogsÄ kan bli verre.

Russland bruker energi som et pressmiddel og har utnyttet sin posisjon som energileverandĂžr over lang tid. Med de faktorene som ligger til grunn i dag, er det ingenting som tilsier at Russland etter en krig er avsluttet kommer til endre seg vesentlig. Dette forstĂ„r EU og har forstĂ„tt det siden 2014. At det blir en “happy ending” eller “happy go lucky” mellom EU og Russland uavhengig hvem som vinner krigen har jeg absolutt ingen tiltro til.

Edit: Et alternativ som kan vÊre vondt Ä akseptere er om Russlands forsÞkt i Ä tvinge EU i knestÄende vinner frem. Gitt dette alternativet slÄr inn sÄ er det grunn til Ä tro at energiprisene vil stabiliseres.

Jeg forutsetter egentlig bare at politisk, sÄ vil det vÊre mer spiselig Ä gjenoppta handel med Russland etter et regimeskifte. Jeg tror egentlig at et regimeskifte vil ende opp med at noen verre mennesker enn Putin fÄr makten.

Helt enig, men Russland har ogsÄ satt seg i den situasjonen at de ogsÄ er helt avhengige av vesten. 40% nedgang i innenlandsomsetning er katastrofalt for Þkonomien. For dem, sÄ er det helt klart interessant Ä fÄ normalisert relasjonene.

Europa er midlertidig helt fucked fordi man mangler gass. Det kommer til Ä bli svelget noen kameler her, men som stemningen er nÄ, sÄ krever det at Russland er ute av Ukraina fÞrst.

USA kommer jo til Ä mene at man burde trampe pÄ Russland mens de ligger nede, men de sitter jo der ganske fornÞyde og selvforsynte
 Det privilegiet har ikke Europa.

NÄr det er sagt, det er mye gass i Ukraina og utenfor Krim. Jeg vil anta at dette gÄr an Ä sende til Europa framover, men dette vil ta noen Är Ä fÄ pÄ plass.

For Ä si det sÄnn. Ukraina er pragmatiske nok til at de eksporterer russisk gass gjennom sine gassledninger til Europa, for russerne. :stuck_out_tongue:

1 Like

OLJE: SAUDI ARAMCO SATT NED ARAB LIGHT-PRISEN TIL ASIA FOR OKTOBER
Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi Aramco har satt ned den offisielle salgsprisen (OSP) for Arab light-olje til asiatiske kunder i oktober.

Det melder Reuters tirsdag.

Prisen for eksport av Arab light-olje til Asia i oktober er satt 5,85 dollar fatet over Oman/Dubai-referanseprisen, opplyses det.

3 Likes

Bra gjennomgang, men den «narrator voicen» var relativt forstyrrende;)


ja,han begyndte Ă„ bli litt for sexy :rofl:

Det viktigste er Ă„ vinne valget, slapp av.

Syner vi et “nytt” skatteregime som skal skaffe kapital til det “grĂžnne” skiftet for Ă„ fĂ„ fortgang pĂ„ kapitalflyten inn i ESG
?

1 Like

Heldigvis er norsksokkel sĂŠrdeles hĂžyt skattlagt allerede.

1 Like

skepsisen rÄr i EU


Skal det ikke komme tall fra EIA i dag?

BIAS pÄ oljeprisen har ikke endret seg siste 2 mÄneder. Hadde halvhjertet forsÞk pÄ brudd ut av kanal.
Men dipper videre nedover til all time low siden januar.

2 Likes

PÄ den andre siden, nÄ som oljen mer eller mindre er snudd pÄ hode, er ikke demand destruction lengre et sterkt bear argument.

1 Like