Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Om den stabiliserer seg på 85-95 så er det vel positivt på mangen måter, tjenes gode penger og det er tryggere for selskapa med den oljeprisen enn med ein ekstremt høg pris?

På alle måter og særlig sett i lys av inflasjons pådraget.

Det er jeg helt enig i. Oljen på 90ish burde være fint håndterbart.

1 Like

Et spill fra ende til annen med røyk og speil som fremste virkemiddel. Dem som har følgt med en stund har vel for lengst, får jeg inderlig håpe, forstått den omfattende graden av villedning.

Fra en ting til en helt annen

Les tråden, om oljeprisen nå ikke bærer mening.

Nå har jo Israel gjennom alle årene nektet å signere den avtalen uansett. Mest sannsynlig for at sanskjonene mot Iran ikke blir lettet.

1 Like

Biden aner jo ikke hva hans politikk vil være etter valget. Det kommer an på valgresultatet.

1 Like

Har ikke hørt selv enda, men en generelt bra podcast.

1 Like

OLJE: USA VURDERER BEHOVET FOR YTTERLIGERERE FRISLIPP ETTER OKTOBER
Oslo (Infront TDN Direkt): USAs president Joe Bidens administrasjon avveier behovet for ytterligere frislipp av råolje fra nasjonens beredskapslager etter at det nåværende programmet avsluttes i oktober.

Det sier energiminister Jennifer Granholm til Reuters torsdag.

En tjenestemann i energidepartementet sa senere at Det hvite hus ikke vurderer nye frislipp fra den amerikanske strategiske petroleumsreserven (SPR) på dette tidspunktet, utover de 180 millioner fatene som presidenten kunngjorde for noen måneder siden.

Biden-administrasjonen har så langt i år levert om lag 1 million fat olje pr dag fra SPR for å senke drivstoffprisene og dempe energiinflasjonen.


Tekinvestor er stedet å gå hvis man vil oppdage nye konspirasjonsteoriske nettsteder med ytterliggående politiske synspunkter. Sist ute “ZeroHedge”.

Det er godt kjent at Europa kjøper olje og gass fra Russland mens man prøver på sikt å gjøre seg uavhengig av russisk olje og gass.

Denne hos BBC er f eks fra mars

Although exports to the European Union (EU) have fallen since Russia’s invasion of Ukraine, the bloc is still buying a significant amount - over a million barrels of oil per day.

However, EU members states have said they’ll ban all sea-borne imports from December (most Russian oil comes by sea rather than by pipeline).

Her fra Reuters oversikt i begynnelsen av August

Finner man nettsteder hvor en enkelt person skriver ulike artikler hva han langer ut mot vitenskapsbasert kunnskap og solidaritet, ville jeg gått til andre steder for å få informasjon. Det er en grunn til at politikere og andre diskuterer hvordan Europa skal bli uavhengig av Russisk olje og gass. Europa har gjort seg avhengig av den oljen og gassen.

1 Like

Kildekritikk er viktig, som jeg tror du prøver å få frem. Jeg kan kun snakke for meg selv, men prefererer også et vidt assortiment med ulike kilder, uavhengig om dem er ytterliggående, hva som ligger til grunn for deres motivasjon og hvilket narrativ dem tjener.

Oljeprisene trosser nye Kina-tiltak | Finansavisen

EU`s oljeembargo begynner den 5. desember i år,og stanser alle fossilprodukter fra og med 5. februar 2023.

her fra et google search som et “bevis” :wink:

Ok,her fra en annen kilde :wink:

1 Like

På tross av embargoen så kan ulike EU medlemmer likevel kjøpe olje, mens EU ser en annen vei…

Oljen kommer vel til marked til slutt. Den går bare innom flere parter før den er “hvitvasket” nok til å å være “kjøpbar” :man_shrugging:

De er nødt til det…og Russlands infrastruktur er irettesatt for det meste mot markedet i EU,- så det er ikke rart de raser over denne blokkeringen de nå innfører…

Russland har annonsert/“skryter” over at de har iverksatt nye avtaler om gassleveranse til Kina/India,men de sliter med logistikken i å frakte samme størrelse volumer de nå er nødt til å trappe ned på…

joda,jeg holder meg god for konspirasjonsteorier, men er desverre dårlig til å lytte til mindre informerte deltakere her inne :wink:

1 Like

Det er nettopp her jeg tror vil kunne få ringvirkninger med flere politiske motbør av flere sanksjoner mot andre land for å fryse ut russisk olje fullstendig…ser vi et lite kaos fremover?(bare en teori)

Hvem kjøper russisk energi

https://crea.shinyapps.io/russia_counter/