Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Litt av en gjeng…. Muligheten finnes allerede den dag i dag. Bedre kjent som langsiktige kontrakter

4 Likes

På vei nedover gitt

… blir grønn stengt atomkraft i Tyskland, stengt kullmining i Tyskland osv. Sett noe vindmøller i hav og blir så sur på naboland og rest av verden at man ikke har hva de har. Pristak på Nederlandsk gas også? Europa har hatt dårlig politikk i mange mange år nå kommer de konsekvenser og prøver de å avvikkle det på andre enn seg selv. :face_vomiting:

4 Likes

EU-ministere enige om tiltak - kan halvere strømprisene
BRUSSEL (VG) EUs energiministere har fredag ettermiddag kommet til enighet om fire punkter som skal lindre smertelig høye strømregninger for europeiske familier og bedrifter til vinteren.

– Jeg har fantastiske nyheter, sa den svenske statsministeren Magdalena Andersson på en pressekonferanse i Stockholm kort tid etter at møtet var slutt.

– VI har tatt et stort steg i retning av å få ned strømprisene. Det kan føre til halverte strømpriser i Europa, la hun til.

EU-landenes energiministere leverer fire konkrete forslag til EU-kommisjonen, som skal jobbe med ny lovgivning og presentere dette om få dager.

Spent på hva norge gjør:


Bra atikkel - fagfellevurdert - for dem som er særskilt interessert i Norsk olje og energi politikk.

Da har vi flaks. Han hadde ellers solgt det.

1 Like

Kall det «politiskpress». Men Norge har historisk stått støtt under tilsvarende situasjoner - vil vi det nå?

Innerst inne så skjønner Støre at han bør holde seg vekke fra de samtalene

Vil man ha pristak så inngå forhandlinger om langsiktige kontrakter som sikrer at vi ikke blir rævpult ved neste veikryss. Dette vet de fleste politikerene.

Nå har vi snart bygget ut transportnett for elektrisk kraft fra Nordsjøen til EU som er statsfinansiert med 78%. Da er det fritt frem for å sette opp svært mange gassturbiner som generere elektrisk kraft for så å putte CO2 i bakken for økt oljegjenvinning. Vinn vinn for alle. Bare synd at de ikke kaller en spade for en spade

3 Likes

Eu trenger ikke støtte fra Norge for å kjøre pricecap, de må bare koordinere alle kjøpere slik at ingen betaler mer enn et vist nivå for gass. Det vil føre til at det blir bingo hvilke bedrifter og hvem som får gass og hvem som ikke får det, og vil gi ineffektivitet i EU da de son trenger det mest ikke kan øke prisen slik at de får det de trenger. Lukter vel korrupsjon i korridorene også.

Støre kan bare si at det er bare å kjøre pricecap det.

Lurer litt på om EU vil kjøpe gassen i rørene selv og ta profitten ved videresalg…

1 Like

Leste artikkelen på E24 og det står ingenting om hva som menes med pristak. Er det noen som vet hva faen de snakker om?

Er det snakk om et pristak for kjøpere av gass, eller et pristak for de som selger gass? Eller noe helt annet?

Må jo ta med at CO2 er svært nyttig for å utvinne hydrokarboner som befinner seg i hydratfasen. Mener å huske at ett av verdens største hydrat felt befinner seg i Norge (vi har jo mange mindre felt også). Så når CO2 gjenvinning og infrastruktur er på plass så kan vi faktisk tjene på dette også :joy::joy::joy:

2 Likes

Holder på å skrive sånn masteroppgave, hvor jeg ser på Norges energiressurser og hvordan disse har og blir brukt til å oppnå utenriks-/sikkerhets- politiske målsetninger. Har nettopp begynt så ikke døm meg for hard ved faktafeil.

Småstaten Norge er ingen energismåstat på det europeiske kontigent. Over de siste 10 årene har Russland, Algeri/Libya og Norge stått for gassen til EU (grovt). Med RU ut av forsyningskjeden når det gjelder gass øker Norges prosentmessige forsyning betydelig (1/3+1/2). Ett uvurderlig forhandlingskort.

7 Likes

Spennende! Den skal jeg lese når du er ferdig.

Men ja, det meste er politikk. De som tror noe annet har nisselua dradd langt nedover de lyseblå øynene :crazy_face:

2 Likes

Som en fun fact (om vi kan kalle det det) så har Norge tatt livet av ett oljefelt for å kunne eksportere så mye gass som mulig. Det er jo klart at slike beslutninger tas på bakgrunn sv økonomi og politikk.

Norge og Russland har lenge prøvd å få på plass langsiktige kontrakter for å ivareta allés interesser, noe EU har motarbeidet med en hver anledning. Så at de nå jobber for Max pris bare underbygger det man har sagt i lang tid.

Dessverre så ser det mørkt og trist ut for vinteren. Om vi kommer oss gjennom de neste 6 mnd uten stor sosial uro så er vi heldige.

4 Likes

Spetalen er kunnskapsrik og smart, men er retoriker er han ikke. Debatten var likevel interessant - Regjeringens stilling hva gjelder energikrisen er skremmende.

En «retoriker» jeg har sansen for:

Major offtopic - beklager.

1 Like

Siden vi sporer av, hvilket universitet ligger masteroppgaven under? Send meg pm om du vil. Den kommer nok på pulten uansett men greit å fylle med.

Om du ikje har sett dokumentaren som omhandler Troll feltet og alt det politiske spill så bør du det. Anbefaler også bøkene til hogne hognset (triologien)

3 Likes

Pm;)

1 Like

Er det ingen her som kan svare på dette? Er jo helt kritisk for gassprisen og norsk gasseksport.

Politikerene diskuterer om rammeverk osv. enda…tenker jeg… :thinking: