Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

2 Likes

SÄ mer demand pÄ rÄvaresiden, men stÞrre supply pÄ fuel siden?

https://ycharts.com/indicators/us_stocks_of_crude_oil

2 Likes

Sorter pÄ Max (tid)

1 Like

Det minker pÄ beholdningen.

Alt for billigere oljepris?

Lagerbygning i 2020 er vel Covid relatert.

1 Like

Rart med det. Hvis en Ăžnsker Ă„ bytte ut ferge med bro sĂ„ bygger man ferdig broen fĂžr fergen forsvinner, men den tankegangen virker ikke ESG’erne Ă„ ha. De Ăžnsker at man skal svĂžmme over i Ă„resvis fĂžr broen er pĂ„ plass

11 Likes

billig olje i dag ?

Bra episode, spol frem til intervjuet med Dr. Foreman - alt annet er bmbus.
Oppsummert gjennomgÄs tilbud/etterspÞrsel situasjonen nÄr det gjelder olje. Det er ikke noe nytt som kommer frem. Om en ikke forstÄr hvorfor oljen fallen, sÄ vil man i allefall ikke forstÄ det etter Ä hÞre podcasten - paradoksal bevegelser i prisen nÄ.
Vil OPEC forsvare 90? Dem vil ikke gĂ„ ut Ă„ kommentere prisen direkte, men det kan komme noen indirekte fremstĂžt som ikke binder OPEC juridisk til “masten”.






3 Likes
2 Likes
3 Likes

Jeg er fortsatt veldig Bull pÄ olje. Flere mener mye av inflasjonen i varer/tjenester kommer nettopp av energi og du fÄr ikke bukt med det ved Ä heve rente? Eller?
HĂ„per pĂ„ en rekyl, da jeg er tungt vektet i energi​:crossed_fingers::crossed_fingers: sku hatt mer pĂ„ handlekontoen





1 Like
1 Like






3 Likes

Problemet til OPEC er jo at verden styrer pent mot en resesjon, med tilhÞrende fallende oljeforbruk. Det er bedre med 80-90$ enn 20-30$. PÄ den andre siden, oljeinvesteringene er vel pÄ vei opp? SÄ en kort stund med lave priser igjen ville stoppe masse prosjekter i tidlige stadier.

Hadde du giddet Ă„ oppsummere litt hvorfor vi er her, og hva du tror vil skje videre @aksjewonka?

Det er ikke godt Ä si, da variablene er for kompleks og hÞy i antall til Ä forsÞke seg pÄ prediksjon. For Ä tenke hÞy om det siste spÞrsmÄlet: Husker ikke hvem som skrev det her i trÄden, men vedkomne hevdet oljeprisen i stÞrst grad prises i nÄtid. Ut fra denne betraktningen er det en nÊrliggende antagelse at resesjonsfaktoren (fremtid) ikke er tungtveiende for oljeprisen. I en normalsituasjon tror jeg ogsÄ oljen prises i nÄtid og ikke som et selskap (seks til ni mÄneder frem i tid). NÄ om dagen fremstÄr det som om at frykten for resesjon er mest tungtveiende. Dermed males et invers bilde av situasjonen. OPEC har ogsÄ hevdet noen lignende gjennom Ä peke pÄ oljeprisen nÄ er frikoblet hva som er det faktiske forholdet mellom tilbud og etterspÞrsel.

I pÄ kort sikt kan det godt vÊre oljeprisen fortsetter Ä skli - det ser ikke godt ut, men hva vet jeg. PÄ mellomlang sikt har jeg ikke tro pÄ at oljeprisen skal i dass. Dette begrunnet med underinvesteringen, faktisk tilbud og sanksjonene mot Russland. Investeringene som blir gjort i dag gjÞr seg ikke nÞdvendigvis gjeldene umiddelbart. Det blir spennende Ä fÞlge med pÄ hvordan oljeprisen responderer pÄ at SPR tappingen opphÞrer, gitt den ikke fortsetter. Kina er en faktor som ogsÄ kan pÄvirke positivt.

2 Likes
2 Likes

3 Likes