Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Er det i november det er valg?

Eller fortsette Ă„ tappe ned til WW3, sĂ„ sende ut noen fuel trucks med heverter for Ă„ tappe av SUV’ene og Mack’ene.

1 Like

Tirsdag 8. november.

USA: OLJELAGRENE -1,4M FAT FORRIGE UKE (VENTET +2,1)

Oslo (Infront TDN Direkt): De amerikanske rÄoljelagrene var ned 1,4 millioner fat i forrige uke til 429,2 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre opp 2,1 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.

Tallene fra API tirsdag kveld viste en nedgang i rÄoljelagrene pÄ 1,8 millioner fat forrige uke.

4 Likes

Reelt lavere

«Selv om reduksjonen er stor pÄ papiret, vil det effektive kuttet vÊre mye mindre fordi kartellet allerede ikke klarer Ä levere det de skal», bemerker imidlertid analytikere fra Citigroup.

Den saudiske energiministeren Abdulaziz bin Salman sa ifÞlge Reuters at det reelle forsyningskuttet vil vÊre pÄ rundt 1 til 1,1 millioner fat pr. dag, og at det er et svar pÄ stigende renter i Vesten og en svekket global Þkonomi.

3 Likes

Jeg liker analysene som sier: “skatteĂžkningen er ikke viktig, det viktige er tapet av tillit kun mĂ„neder etter at man ble lovet langsiktige stabile betingelser.”

Og jeg er vel stort sett enig. Man mÄ prise inn potensielle store skatteÞkninger de nÊrmeste Ärene med denne regjeringen, og kan ikke regne kun ut fra hva virkeligheten er i dag.

For hvis det blir global resesjon som mange tror, og “vanlige folk” og “det sosiale” skal spares, sĂ„ mĂ„ vel de rike og den profitable nĂŠringen tas 
 og tas 
 og tas 
 igjen og igjen og 
 igjen. For at det skal gĂ„ opp.

10 Likes
1 Like

Du er modig hvis du investerer i olje og gass nÄ kortsiktig :slight_smile:

– Vi er dypt bekymret over effekten disse prisene har, og vi er enige om at de mĂ„ reduseres betraktelig, skriver de.

Norge er for tiden den stÞrste gassleverandÞren til Europa. Flere EU-land har etterlyst et pristak pÄ gass, noe StÞre-regjeringen hittil har avvist.

2 Likes

Hva mener du?

At jeg tror EU kommer til Ă„ bli enige om ett slags makstak pĂ„ gass, eller omfordeling av “superprofitt” fra olje og gass-selskaper til resten av samfunnet, eller en kombinasjon, slik at elektrisitetskostnaden faller. For Ă„ vĂŠre klar pĂ„ konsekvensene - det betyr rasjonering bestemt av staten hvis det blir en kaldere enn normalt vinter. I stedet for (i tillegg til?) de normale konkurskonsekvensene pga bedrifter som ikke lenger kan drive.

Og at Norge gÄr med pÄ det til tross for at det gir oss som samfunn lavere skatteinntekter. En ekstrem resesjon i Europa er for skadelig for europeisk samhold, sÄ Norge blir bedt om Ä ofre noe av vÄr velstand for andre land, og det gÄr sittende regjering med pÄ.

SÄ jeg vil tro at det i lÞpet av ukene kommer noen nyheter som tilsier lavere inntekter for EQNR (og andre) de neste Ärene. Akkurat nÞyaktig hva EU blir enige om er veldig vanskelig Ä si fordi Tyskland i utgangspunktet har som plan Ä overby andre EU land pÄ markedet for Ä sikre seg selv tror jeg, sÄ hvis det skal bli noe solidaritet her sÄ mÄ Tyskland ofre enda mer av sin Þkonomi - vil jeg anta.

Jeg klarer ikke se noen annen vei for Ă„ redusere elektrisitetspriser betraktelig gjennom vinteren. SpĂžrsmĂ„let har i stor grad vĂŠrt hva Norge er villige til Ă„ godta i denne situasjonen, og hvis vi er enige om at “noe mĂ„ gjĂžre” sĂ„ er veien veldig kort til “hvordan skal vi bidra?”

Noen som har bedre forslag?

ps: vi hÄper nok alle pÄ mild vinter for tiden.

3 Likes

Jeg har en ambivalent forventning. Men, spÞrsmÄlet er hvor lenge Norge klarer Ä stÄ i mot. Historisk har Norge klart det, men vi lever i en annen tid. Dersom Norge gir etter sikrer det regjeringsskifte i allefall. Dem er pÄvei ut allerede. Pris tak pÄ gass funker, ikke olje. Dersom Norge ikke velger Ä selge til EU og ikke hÞystbydene.

Skal skrive mer.

2 Likes

Jeg bare klarer ikke se noen annen vei for Ă„ redusere elektrisitetspriser betraktelig gjennom politiske vedtak.

For all del, hvis noen har bedre forslag sÄ hÄper jeg at jeg tar feil.

Langsiktige leveringsavtaler som gjĂžr at gassselskapene og Norge kommer greit ut av det i mange Ă„r fremover, men man slipper de voldsomme prishoppene som kommer med ujevne mellomrom

5 Likes

som de ikke vil ha, eller reforhandler straks situasjonen forandrer seg
(dog, strukturell “feilinvestering” og underinvestering i energi tror jeg gjþr at situasjonen ikke forandrer seg meget)

2 Likes

For Ä vÊre Êrlig har jeg utfordringer med Ä forstÄ hvordan et slikt pristak skal reguleres i praksis. Regjeringen har ogsÄ ikke vist evne til fastpris pÄ strÞm, selv om dette i prinsippet heller kan forstÄs som en villet handling for Ä unngÄ erkjennelsen av en feilslÄtt politikk - ACER og utenlandskablene.

Jeg har full forstĂ„else av at EU ha billigere strĂžm og at Norge av solidaritet kan bli presset og havne i en “knipe” om dem ikke gir etter. Regjeringen stĂ„r i en squeeze mellom nasjonale og internasjonale hensyn. I tilfellet et slik tak innfĂžres vil jeg tro effekten rent umiddelbart vil ha tilsvarende effekt som “lakseskatten”, hvor milliarder pĂ„ milliarder hĂžvles vekk fra bĂžrsen.

Argumentene i mot pristak fÞrst er EUs markedsliberale prinsipp, hvor tilbud og etterspÞrsel er driveren til pris. PÄ den andre siden kan EU velge bort slike prinsipper for stilne situasjonen. Dernest er beslutningsformen til EU hvor alle mÄ vÊre enig - jeg er ikke sikker pÄ om alle er enige i en sÄnn politikk. Med sÊrdeleshet Tyskland og Ungarn.

PÄ nasjonalt nivÄ vil regjeringen foreta en rekke avveininger. Den viktigste mener jeg er at et pristak ikke vil stimulere til utbygning pÄ Norsk sokkel - prisen pÄ taket er her en avgjÞrende faktor. Regjeringen kan friste med garantier, men slike er nullverd for nÊringen.

Jeg tror norge kommer til Ă„ prĂžve Ă„ gjĂžre det dem kan for ivareta nĂŠringsinteressene

1 Like
2 Likes

Hvis ein finner eksplosive pÄ rÞyrleidning i NordsjÞen, hva sÄ?
For ein kan vel eigentleg ikkje fjerne den for vil vedkomande som har plassert den berre sprenge den fĂžr den bli fjernet?

Lurer pĂ„ om ikke OPEC fucker ting til for seg selv ved Ă„ kutte oljeproduksjonen nÄ 

1 Like

At UK bygger ut produksjon understreker poenget til OPEC - underinvesteringer er Ärsaken til dagens situasjon. Hvor eneste lÞsning er Ä bygge ut mer. At UK gir ut flere konsesjoner har ingen pÄvirkning pÄ oljeprisen. Det vil ta mange Är fÞr installasjoner er klar til produksjon. FÞrst skal konsesjoner tildeles, sÄ kommer seismikk, det mÄ drilles etter brÞnner, installasjoner mÄ bygges. Vet ikke hvor mange Är for sikkert, men opp til ti Är tror jeg ikke er urealistisk.

4 Likes