Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

“Har potensial til Ă„ utvikles raskt” :sweat_smile:jadda


Og jeg ville trodd OPEC ville jobbet for at investeringene fortsatt var for lave. Men kanskje de ser seg tjent med at disse kommer litt opp?

Det er flere interessant trekk med dagens situasjon . To sĂŠrtrekk skiller seg ut derimot ut - etter min mening.

For det fĂžrste, det eksisterer et fravĂŠr av forstĂ„else, pĂ„ sĂŠrlig politisk nivĂ„, pĂ„ de industrielle konsekvensene av en relativt lange perioden med “lav” oljepris. Disse negative konsekvensene er forsterket av en overoptimistisk og urealistisk satsing pĂ„ fornybare energibĂŠrere, hvilket er tiltenkt Ă„ erstatte fossilt i en kort tidslinje.

For det andre, og i forlengelsen av forrige avsnitt, rÄder for mye politisk usikkerhet knyttet til fossilt i fremtiden. Slike betingelser er ikke Ä foretrekke fra EPs perspektiv - hvorfor investere og sette i gang prosjekter nÄr nÊringen i bunn og grunn skal avvikles (spissformulert).

Som en fĂžlge av frakking ble oljemarkedene nesten over natten oversvĂžmt med shale-oljen. Dette drev oljeprisen i dass. Hjemme i Norge og i verden ellers fulgte nedbemanning, omorganisering og effektiviseringsprosesser. I samme dragsug forsvant kompetent personell med faglig dybde og kompetanse. NĂ„r vi i dag har behov for “fast track” lĂžsninger for utbygging kommer de nevnte negative konsekvenser til utrykk. Den politiske usikkerheten, tror jeg, kan forsinke en hurtigoppskalering ved at oljeselskapene vurderer den finansielle risikoen som for hĂžy. Personellet som ble permittert i 2014-- har funnet seg andre jobber hvilket ogsĂ„ kan forsinke hurtig oppskalering fra et industrielt perspektiv,

Hva OPEC tenker og hva dem sier utad trenger nĂždvendigvis ikke vĂŠre det samme. Det er helt klart at OPEC mener oljen var for billig priset kuttet. Generelt stĂ„r OPEC i utfordrerne og sĂ„rbar posisjon, ettersom deres handlinger kan pĂ„virke mellomstatlig relasjoner, maktbalanser ol. En “overdreven” handling fra OPEC kan slĂ„ svĂŠrt negativt ut og pĂ„fĂžre uĂžnsket smerte. Balansegangen mellom ivaretagelse av egne behov og mĂ„lsetninger, mot behovet til andre makter og supermakter gjĂžr et troverdig narrative viktig.

OPEC har selvsagt nytte av Ä bevare sÄ store markedsandeler som mulig. PÄ den andre siden om tilbudet blir for stramt vil etterspÞrselen pÄvirkes negativt. SÄnn sett er OPEC tjent med at andre opprettholder evne til produksjon.

Til artikkelen som det refereres til over nÄr det gjelder UK: Gass og Olje som skal utvinnes i England er nok Þremerket eget forbruk, altsÄ som et tiltak mot Ä forsterke egen energisikkerhet. SÄnn sett kan det tenkes at pÄvirkningen globalt blir marginal. UK er uansett en mygg 0,7Mboe/d (2021).

Editer: sprÄkvask og tillegg.

3 Likes
2 Likes

Jeg tror EU skyter seg selv i foten om de innfÞrer makspris pÄ gass. LNG er EUs stÞrste bidrag til gass og det kan sendes til andre land som betaler markedspris. Resultatet blir mindre gass til Europa.

2 Likes

Nettopp av den grunn du nevner gjÞr at jeg har utfordringer med Ä forstÄ hvordan pristaket skal lÞse seg i praksis. SÊrlig nÄr det gjelder olje og LNG, fordi frakt av disse er enkel, samt det er rikelig med betalingsvillige kunder i Asia.

I tillegg har Norge Þkt gassproduksjonen med 10% pÄ bekostning av oljeproduksjon som svar pÄ gassmangelen i Europa. Vet ikke hvordan stÞtten vil vÊre for Ä fortsette med det om det settes pristak. For min del, er jeg klart imot veldedighet til Europa for noe som er en selvpÄfÞrt krise etter Ä ha trappet ned egen kraftproduksjon i en Ärrekke under pÄskudd av klima.

Vi merker jo de Þkte prisene i Norge ogsÄ og her har regjeringen innfÞrt strÞmstÞtte. Landene er blant de rikeste i verden og de kan innfÞre tilsvarende stÞtteordninger selv.

6 Likes

NÄ har EU og G7 innfÞrt pristak pÄ russisk olje som transporteres med skip fra disse landene. Spent pÄ hvilken effekt det vil fÄ, men mitt bett er at tanknÊringen vil se gode tider fremover.

While the EU’s ban on importing Russian seaborne crude oil fully remains, the price cap, once implemented, would allow European operators to undertake and support the transport of Russian oil to third countries, provided its price remains under a pre-set “cap”. This will help to further reduce Russia’s revenues, while keeping global energy markets stable through continued supplies. It will thus also help address inflation and keep energy costs stable at a time when high costs – particularly elevated fuel prices – are a great concern to all Europeans.

2 Likes
1 Like

BIDEN REVURDERER FORHOLDET MED SAUDI-ARABIA ETTER OPEC±BESLUTNINGEN

Oslo (Infront TDN Direkt): USAs president Joe Biden revurderer USAs forhold med Saudi-Arabia etter beslutningen til Opec+ i forrige uke om Ă„ kutte oljeproduksjonen

Det opplyser John Kirby, talsperson for National Security Council, tirsdag ifĂžlge Reuters.

Det hvite hus er villig til Ä samarbeide med Kongressen om det fremtidige forholdet med Saudi-Arabia, legger Kirby til i et intervju med CNN. Uttalelsene kommer etter at senator Bob Menendez har bedt om Ä fryse samarbeidet med Saudi-Arabia, inkludert mesteparten av vÄpensalget til landet.

2 Likes

As Robert Gates, former defense secretary in the Obama administration, once put it, Biden has “been wrong on nearly every major foreign policy and national security issue over the past four decades.”

Tiggerunde for sÄ Ä bli sparket i trynet rett fÞr mellomvalget? Det bare vil seg ikke for gamle Biden? :slight_smile:

Angrer man ? :slight_smile:

Tror det var Sissner som sa det pÄ dagens FA podcast - Hvem skal betale for mellom legget?

3 Likes
1 Like

EU varsler sanksjoner mot Iran

EU-landene vil innfĂžre sanksjoner mot Iran som fĂžlge av myndighetenes maktbruk mot demonstranter i landet.

NĂ„ er vel alle «deals» off the table - har vel vĂŠrt det siden begynnelsen tenker jeg


4 Likes

Her er det mange med god oversikt!

Hvilke selskaper pÄ OBX vil vÊre mest sentrale i utvinning, leveranse av og utbygging av et Norge som skal levere gass til Europa?
Og hva gjÞr disse/hvilke roller har de ulike selskapene nÄ fremover?

Equinor er den stĂžrste gass aktĂžren og kommer nok til Ă„ forbli stĂžrst i uoverskuelig fremtid.

Norske myndigheter er nidkjÊr nÄr det gjelder Ä holde oversikt pÄ data. Slik informasjon er offentlig tilgjengelig vha. Noen taste trykk pÄ eksempelvis

4 Likes
1 Like