Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

5 Likes


er artikkelen fake? :sweat_smile:

Litt i samme gate og mer kommer. Det er bare Ă„ se etter utenlandske selskap (ikke big oil) ved PUD som kommer.

2 Likes
1 Like

OLJE: EU VURDERER PRISTAK PÅ USD 65-70/FAT PÅ RUSSISK OLJE -BN
Oslo (Infront TDN Direkt): EU vurderer implementering av et pristak pÄ 65-70 dollar pr fat pÄ russisk olje.

Det melder Bloomberg News onsdag, og viser til personer kjent med saken.

1 Like

Har det noen praktiske konsekvenser om det blir vedtatt? Det er vel rundt den prisen de selger olje for nÄ

Tror det vi ser nÄ er derisk. Novak har allerede vÊrt ute at Ä kommentert at Ru selger olje, men ikke forholder seg til price cap. Hvis nÞdvendig vil dem ogsÄ begrense eksport. Mer mer bullish enn bearish syntes jeg.

1 Like

WSJ: Pristak pÄ russisk olje ventet i lÞpet av dagen

En beslutning om en makspris pÄ russisk olje i USA, EU og flere vestlige land er ventet i lÞpet av onsdag, skriver Wall Street Journal.

EU, G7-landene og Australia mÞtes onsdag for Ä diskutere en makspris pÄ 60 dollar fatet for russisk olje, skriver avisen. Det vil i sÄ fall vÊre et hardt slag for Russlands Þkonomi, som i stor grad er avhengig av oljesalg.

En beslutning om et pristak kan innebĂŠre at det blir forbudt for selskaper i de aktuelle landene Ă„ transportere russisk olje dersom den handles til mer enn den fastsatte prisen.

I kjĂžlvannet av vestlige sanksjoner mot Russland har landet i stedet valgt Ă„ selge olje til blant annet Kina og India.

“In my opinion, this is utterly absurd. And this is an interference in the market mechanisms of such an important industry as oil,” said Deputy PM Alexander Novak, who represented Russia at OPEC+.

“Companies that impose a price cap will not be among the recipients of Russian oil,” a Kremlin spokesman said on Friday, adding "We simply will not cooperate with them on non-market principles."

EIA (wk ending 18 Nov)
Crude: -3.691M
Cushing: -0.887M
Gasoline: 3.058M
Distillates: 1.718M

3 Likes

https://www.youtube.com/shorts/xrbBZka9OxQ

1 Like
3 Likes

https://www.dn.no/energi/olje/europakommisjonen/russland/analytiker-om-mulig-pristak-tyder-pa-at-eu-og-usa-har-mistet-viljen-til-a-blokkere-russisk-raolje/2-1-1360331

1 Like

Hva er det @pleximus83 vil frem til?

“lagrer” linker som jeg leser litt senere
hĂ„per artikklene inneholder god og opplysende info :sweat_smile:


er det zero hedge artikkelen du sikter til kanskje?..“fake news” :crazy_face:

Det er ikke fake news at USA har som politikk Ă„ fase ut olje og at oljeselskapene derfor ikke investerer. De trenger ikke sloss om markedsandeler.

1 Like

Finner omtrent samme artikkel pÄ forbes og oilprice. SÄ kan man velge om det gjÞr det mer troverdig eller ikke. Eller bare lese artikkelen og se om den gir mening.

Svaret er jo uansett enkelt: Ä investere i en sektor som demokratene har utpekt som en fiende av samfunnet er hÞyrisiko, det framstÄr som bedre Ä investere i det grÞnne skiftet der man har lovet Ä subsidiere med milliardbelÞp framover.

For min del er det interessant at man bevisst kjÞrer en inflasjonsdrivende politikk i den situasjonen man er i. Men, jeg tror Ärsaken er at inflasjon rett og slett ikke er viktig for politikerne enda. De har klart Ä skyve ansvaret over pÄ FED og da er det helt greit.

3 Likes

OLJE: EU BLE IKKE ENIGE OM PRISTAK PÅ RUSSISK OLJE ONSDAG

Oslo (Infront TDN Direkt): EU kom ikke til enighet onsdag om hvor de skal sette et foreslÄtt pristak pÄ russisk sjÞbÄren olje under opplegget til G7-landene og vil fortsette samtalene torsdag kveld eller fredag, sier diplomater i EU til Reuters.

EU-kommisjonen foreslo et nivÄ pÄ 65 dollar per fat, som Polen og landene i Baltikum avviste som for sjenerÞse overfor Moskva, sa personer med kjennskap til saken til Bloomberg News. Men flere land med stor shippingvirksomhet, inkludert Hellas, Þnsker ikke Ä gÄ under 70 dollar fatet, den Þvre delen av intervallet som ble presentert av EU-kommisjonen tidligere onsdag.

-Vi leter etter mÄter dette kan fungere pÄ og hvordan man kan finne et felles grunnlag slik at dette kan implementeres pÄ en ideell pragmatisk og effektiv mÄte samtidig som man unngÄr at dette fÞrer til overdrevne ulemper for landene i EU, sa Tysklands forbundskansler Olaf Scholz til journalister onsdag kveld. -Men fra min side vil jeg si at jeg er ganske sikker pÄ at vi fÄr dette gjort snart, la han til.

2 Likes

Gasspristak splitter EU-landene fĂžr krisemĂžte | Finansavisen