Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Sanksjoner fungerer, det fører til regimeendring, bare se på Cuba. Any day now…

Uansett, jeg tror det er litt lett å innføre sanksjoner og føle man gjør noe før det gir problemer. Det føles jo godt å straffe onde mennesker. Men for min del har jeg ikke sterk tro på at sanksjoner er det som løser problemer. Jeg tror formålet er å gi større problemer for andre enn deg selv, men fortsatt innføre problemer for både de som blir sanksjonert, og de som sanksjonerer, uten at det fører til at problemer eller uenighet i praksis blir løst.

Men det kan jo være annerledes denne gangen.

Uansett har Venezuela enorme oljereserver, og siden olje og gass hentet fra slemme land er mye bedre enn olje og gass fra gode land - i klimasammenheng - så er det kanskje håp for Venezuela på sikt. Men, sånne ting tar tid, og det er ikke bare å vedta at “fra i morgen skal vi kjøpe store mengder.” Det er i hvert fall min forståelse.

Noen som har noen kilder på hvor lang tid det tar å få opp god produksjon i venezuela?

“Venezuela can’t contribute much, its oil industry is destroyed,’’ José Toro Hardy, a prominent Venezuelan economist told Forbes. By Toro Hardy’s figuring, it would take about $250 billion of investment and seven to eight years to bring Venezuela’s production back to its former levels–it stood at 3.5 million barrels a day (bpd)

Jeg vet ikke om dette stemmer eller om det er bedre kilder.

2 Likes

Tja, formålet med sanksjonene mot Russland er jo å gjøre det vanskeligere å drive krig. Vil si det begynner å svi bra for dem nå.

4 Likes

Jeg også tror det vil begynne å svi for for Russland på ett eller annet tidspunkt, selv om det etter mitt syn trolig er prematurt i konkludere med at sanksjonene virker allerede i dag. Med det sagt så har Rand corp gjennomført en studie hvor dem har tatt for seg embargoer gjennom århundret og kommet frem til følgende konklusjon:

“The historical record indicates that neither oil nor gas embargoes have been particularly successful as foreign policy instruments. Prior to World War II, oil embargoes
either were circumvented or may have served as a trigger to conflict. The Arab oil
embargoes, especially the 1973–1974 embargo and the associated 25-percent reduction
in oil output, hurt the global economy. However, because international oil markets
are integrated, producers cannot target an individual country. Oil flows to the highest
bidder, so reductions in output push up world market prices, affecting all oil-importing
countries.”

“Oil as a Foreign Policy Instrument Imported Oil and U.S. National Security” Keith Crane, Andreas Goldthau, Michael Toman, Thomas Light, Stuart, E. Johnson, Alireza Nader, Angel Rabasa and Harun Dogo

Derigjen, dette er hva en rekke forskere mener og man finner garantert andre syn innenfor akademia.

1 Like

Altså, Russland selger olje til Kina/India for rundt 52$ fatet i stedet for på det åpne markedet til 85$ fatet. Selvfølgelig svir det økonomisk? Jeg har jo ikke sagt at Russland _ikke_får solgt olje. For å være ærlig, hadde ikke Russland hatt noe sted å selge oljen, så hadde reduksjonen i verdensøkonomien blitt rimelig knusende.

Gass situasjonen er litt annerledes, ettersom det ikke er fysisk mulig å flytte gassen som Russland ikke får solgt. På den andre siden, Russland får eksportert noe der, til svært høy pris, så det er nok ikke det som smerter dem mest.

1 Like

Selvfølgelig svir det. På den andre siden svir i forhold til hva. Om man bruker oljepris på 120 USD som referanse helt klart. Dersom man ser 10 år tilbake på oljeprisen så mener jeg bildet ser annerledes ut. Men, såklart, svir det for Russland.

1 Like

52$ tegnet inn med rød strek. Ikke en katastrofe i seg selv, men samtidig, så sliter store deler av det russiske næringslivet fordi 1m menn har flyktet landet og rundt 300k har blitt mobilisert og endel industrier får ikke komponenter. F.eks. bilindustrien.

image

1 Like

Forslag til løsning er ar vi setter strek her. Denne diskusjon kan fortsette i en evighet og har strengtatt ingen relevans til tråden.

1 Like

Jeg satte pris på diskusjonen. Kontekstualisering av oljepris som stormaktspolitikk og følgene av embargo utover det rent oljemarkedsmessige hører med i det store bildet. Man trenger ikke bli enig for at en diskusjon skal være fruktbar.

Et tema jeg har lite peiling på selv, men lurer på om noen i tråden her kan opplyse om er utsiktene for oljeetterspørsel fra Kina. Det kan se ut som Kina balanserer på en knivsegg mellom ny stor-nedstengning, og fortsatt åpning. Responsen så langt er hverken eller. Hvor mye kutt i oljebruk fra der de er i dag kan Kina teoretisk gjøre dersom de bestemmer seg for at pandemien skal holdes i null, koste hva det koste vil? Alternativt, hvor mye regner man med forbruket øker om Kina gjør samme tilnærming til pandemien som f.eks. Japan. (Alt er åpent, vaksinasjon kreves for reisende og maskepåbud på offentlige steder.)

Helt enig, selv om jeg likevel syntes at når en diskusjon koker ned i tro og subjektive meninger så koker fruktbarheten raskt ut i kål - hvis det er lov å si.

Skal svare på Kina spørsmålet senere…

2 Likes

sett denne?

1 Like
2 Likes

Fra mitt hold var min umiddelbare tanke at disse sanksjonene som var rettet mot Russland ville ramme teknologi og generelle oppstrømsaktiviteter . På den andre siden, og totalt uten kildemateriale å støtte meg på, så er Russland “alliert” med OPEC gjennom OPEC pluss samarbeidet. Det fleste statene som inngår i konstellasjonen har for lengst nasjonalisert sine egne petroleumsforekomster, kastet ut og er i mindre grad avhengig av “big oil” for å opprettholde produksjon. Nasjonaliseringsprosessen har foregått siden før oppdagelsen av Ekkofisk feltet (1965). Siden den gang har OPEC mer eller mindre vært i stand til å drive både opp og nedstrømsaktiviteter selvstendig. For Russland har det imidlertid ikke vært likt, hvor dem har vært avhengig “big oil” kompetanse, særlig ved utvinning til havs. Likevel stiller jeg spørsmålstegn til om OPEC medlemmene ikke kan bistå Russland med både kompetanse og materialer for å fortsette produksjon. OPEC har helt klart høy egeninteresse av å “spille Russland” god - all den tid OPEC vil opprettholde markedsandeler mot særlig USA.

3 Likes

Detektiv timen :male_detective:

Et ønske fra USA om at de andre allierte skal øke sine forpliktelser i millitærstøtte…(2018)

Nedtrapping av gasseksport 31. august…til full stopp

Sabotasjene av Nord Stream 1 og 2 skjedde i perioden 26 september til 29 september

Diverse nyhetsbilder i etterkant av sabotasjen fra “Russland”

Etter å ha spengt i filler 2 rør som ellers var inaktive i eksporten av gass til EU…så har nå NATO iverksatt større sikring av de ellers aktive og kritiske infrastruktur i gassnettverket i europa,noe som før sabotasjen i østersjøen har ligget “fullstendig” utilsiktet og sårbar så det holder for LANGT større skade for en mer destruktive sabotasje av denne type vi har vitnet til nå.

konklusjon: Russland utførte ikke sabotasjen!

Dette var nok et trekk fra “noen” som ønsket et større militært beredskap og en garanti for at politikere i Brussel ikke gir etter for putins utpressing ved bruk av energiutpressing.

2 Likes

Noen scenarioer rundt cap’en.

3 Likes

Veldig bra oversikt. Jeg skal ikke si det jeg leser mellom linjene, men det sier ganske mye!

Edit:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-28/opec-seen-considering-deeper-output-cuts-as-oil-market-falters

Edit 2:

BRUSSELS, Nov 28 (Reuters) - Representatives of European Union governments failed to agree on Monday on a price cap on Russian seaborne crude oil as Poland insisted the cap had to be set lower to reduce Moscow’s ability to finance its invasion of Ukraine, diplomats said.

2 Likes

Kunngjøring fra Kinesiske helsemyndigheter når det gjelder Covid-19 situasjonen kl. 0800 Norsk tid. Lettelser = :chart_with_upwards_trend::, status quo/skjerpelselser :chart_with_downwards_trend:

image
Kanskje det ikke gikk riktig vei? Har ikke kommer mye info enda.

https://news.bloomberglaw.com/bloomberg-government/chevrons-return-to-venezuela-to-do-little-to-ease-energy-crisis