Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Kina har kjøpt med 30$ rabatt på 90-100$ lenge, så hvor mye betyr det egentlig?

Det betyr at man har et etablert system etter at embargoen på råolje er ment å trå i kraft 5. desember.

Og når man har det formelle på plass så er det enklere å stramme til skruen om man ser det er mulig.

Ja helt enig i at embargoen vil være effektiv mot dem som utlyser den. Selvsagt med unntak av dem som har innvilget unntagelse fra embargoen - i bytte mot at dem stemte for iverksettelse av emb. Hvorvidt Russland lykkes på samme måte blir et eventyr vi snart få se resultatet av. Til Europa skal den i allefall ikke direkte, må nok gjennom noen ledd med swapping først.

Bulgaria har unntak fra embargoet mot sjøtransport dersom deres mottak av olje via russiske rørledninger settes ut av spill. Ut over det mener jeg det er få unntak, men husker dessverre ikke alle detaljene.

1 Like

Japan, delvis, som vi snakket om i går. Ungarn, selvsagt. Tyrkia, men det skal jeg ikke si for sikkert. Dem som har unntagelse trenger ikke være offentlig kjent. Slik jeg har forstått praksisen i EU, som er en konsensus drevet organisasjon, så er det nærmest en sedvane med «drug deals». Her mener jeg at i bytte mot at eksempelvis Italia voterer for embargo, så ser EU i en annen retning når det gjelder hvordan embargoen av Italia opprettholdes.

Beklager, jeg blander Bulgaria og Ungarn. Er ingen praksis med at EU ser en annen vei i saker som denne. Det ville underminert ethvert forsøk på konsensus.

1 Like

Da er den saken avgjort - altså at det er ingen praksis.

Denne saken mener jeg at jeg har jeg linket til før, men muligens ikke fra samme kilde. Det er i alle fall ingen hemmelighet, og husk at artikkelen er fra 1. juni.

“Italy agreed with its EU partners to cut Russian crude imports by 2023, a move that Premier Mario Draghi called “a complete success,″ that ”just a couple of days ago wouldn’t have been believable.””

Akkurat. God natt🥱.

Litt om EU og implementering av “restrictive meassures aka. sanksjoner”

“With the EU’s sanctions credibility at stake, strict and uniform enforcement is paramount. But even under current political conditions, where European solidarity is high and the EU’s response to the Russian military aggression hinges largely on the effectiveness of its sanctions regime, it is apparently proving difficult to find sufficiently convincing arguments to support a harmonization of the executive enforcement powers of member states”

“One major field of judicial enforcement relates to the punishment of misconduct, and of those evading or circumventing sanctions, or aiding others to do so. The EU’s 27 separate judicial systems each apply individual definitions and approaches, in particular when it comes to the question of whether a sanctions violation can be considered as a criminal and/or administrative offence (Box 3). The sheer variety of approaches is highly problematic because it opens up scope for sophisticated malign actors to seek out the weakest link(s), so-called “forum-shopping” between member states for the lowest risk”

" In 12 member states, the violation of sanctions is solely a criminal offence.
" For 13 member states, the violation of sanctions can be considered either an administrative or criminal offence"

“Information sharing and transparency are also an issue in the judicial sphere. Only a limited number of published cases exist, making it difficult for regulators, academics, economic actors and their advisors, and, ultimately, courts to assess the consequences of non-compliance. Due to the lack of published data and known cases, it is difficult for the parties involved, including enforcement authorities and courts, to assess what constitutes an “effective, proportionate and dissuasive” penalty, as required under the common provision in the EU’s legal acts”

“In the past months, however, the importance of sanctions enforcement has gained significant public attention and institutional traction: as the first Russia sanctions packages were being adopted – with much public fanfare – it became clear that the subsequent enforcement could be an Achilles Heel for their effectiveness.”

( Strict and Uniform: Improving EU Sanctions Enforcement | DGAP)

To episoder om olje historien generelt, big oil, geopolitikk og tematikker av nyere relevans klima mm. Kjekk underholdning om man skal gå en tur eller tilsvarende…

1 Like

Russia’s flagship Urals grade was trading at about $52 a barrel at the export terminal. That’s a discount of $33.28, or 39%, to Brent crude.

2 Likes

Gode nyheter for oljeprisen, men jeg mistenker at andre land står klar til å ønske å fylle gapet.

The IEA expects Russian crude oil production to drop by ~1.1m bpd from Q4’22 to Q1’23.

Russisk produksjon er vel koblet til eksport. Kina går ikke for full maskin, selv om dem økte oljeimporten i oktober med 14% til omtrent 10.8mboe/d. Jeg vil tro at endel av de 1,1m bpd

kan tilskrives redusert industri produksjon i Kina.

1 Like

Jeg tror mye av forventningene til redusert produksjon er knyttet til sanksjonene.

Sanksjonene har nok en effekt på tilsvarende måte som at når kundene bestiller mindre så produseres det også mindre.

Et utdrag fra Thoughts on the impact of foreign companies exiting the Russian oil and gas industry - James Henderson Oxford Institute for Energy Studies (2022).

As far as oil production is concerned, the outlook varies by location and timescale. As with Gazprom, Rosneft and the other Russian oil majors are more than capable of maintaining output at traditional Russian oilfields in the heartlands of European Russia and West Siberia. Equally, the domestic oil service sector has developed an ability to carry out the drilling, logging and other infield activities that are needed to maintain production at current levels from conventional fields. As a result, the major risk to short-term Russian oil production is a lack of market for Russia crude and oil products. If import bans become more widespread and effective then oil production could be shut in, although it should be born in mind that in a liquid global market it is likely that alternative buyers would be found if suitable discounts are offered, as is already being seen.
( Thoughts on the impact of foreign companies exiting the Russian oil and gas industry on JSTOR)

Med redusert produksjon knyttet til sanksjonene så tenker jeg her på reduksjon i fysisk produserte volumer grunnet mangel på reservedeler, og dertil manglende vedlikehold.

Mao, sanksjonene fungerer som faen? 85-33=52$ er ikke veldig mye over produksjonskostnadene til Russland. Ikke rart de måtte utstede 140 mrd nok i gjeld.

Ikke en god kilde, de hater regimet, men interessant. Russland tjener bare 10$ fatet ved disse prisene til Kina og India.

4 Likes

Sanksjonen vil nok stramme seg til etter hvert. Samtidig ser vi gang på gang hvor ineffektiv slike sanksjoner er. En digresjon, men som likevel er gyldig og overførbar til Russisk oljeindustri.

Iran har vært sanksjonert siden 2016. Russland importerer haugevis med Shahed-131 og Shahed-136 dronene. En skulle tro Iran hadde utfordringer med utruste dronene med vestlig teknologi - men det har dem ikke.
"We identified more than 70 manufacturers in 13 different countries, and about 82 percent of these components were made in the U.S.”

Most of the components that the team was able to identify by year of manufacture were produced in 2020 and 2021"
Iranian Weapons Built With Western Semiconductors Despite Sanctions - The New York Times (nytimes.com)

1 Like

Det har vært lettere for Iran frem til nå, hvor de har vært sett på som en flue i suppa, å omgå sanksjoner. Jeg mener situasjonen er veldig annerledes nå.

1 Like