Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Tusen takk.

Blir mye frem og tilbake, men skal være mer kildekritisk:-)

150 MSm3/d utgjør det samme som Norge forsyner (Gassco) pt. Norge har økt eksporten noe, men historisk har RU stått for 40%, mens Norge og aleri/Libia har stått for omtrent 30 %.

I følge Reuters utgjorde den Russiske gass eksporten i 2021( Russian gas exports to EU will fall by 50 bcm this year -Ifx cites Deputy PM | Reuters) 150 BCM, hvilket utgjør omtrent 400MSm3/d. Hvor mye gass Tyskland mottar av Russland nå er jeg usikker på, men det er ikke i nærheten av så mye som før krigen.

Russland har skutt seg selv i alle ekstremiteter - kanskje hode til og meg? Power of Siberia er vel allerede til dels utbygd - rettet mot østen. Dette rørsystemet kan derimot ikke frakte gass “ment” til europeiske kunder i østlig retning. Power of Siberia 2 er derimot innrettet mot å frakte “EU gass” østover. Men det er mange år og mange meter med rør som skal settes før leveransen er operativ.

1 Like

Jeg leser at Japan innvilger seg selv unntagelse fra Russiske oljesanksjoner når det gjelder oljeleveranser fra det russiske gass og olje-feltet Shakhalin- 2.

Litt om hvordan EU har erstattet russisk rørgass med LNG.

image

image

1 Like

Japan har store eierinteresser i Sakhalin-prosjektene som de har valgt å beholde.

Russia allows Japan to keep stake in Sakhalin-1 oil and gas project | The Japan Times

Helt riktig. Slik eierinteresser har veldig mange bigoil i Russland.

Har vært snakk om Venezuela i over ett år. Blir spennende å se om det blir noe av det. Ikke lett med pest eller kolera dilemma.

1 Like
1 Like

Ser mann det. Tidligere enn forventet, men passer godt både til OPEC møte på tirsdag og EU price cap møte på mandag. Her spiller RU Saudi potensielt god ved at OPEC til og med kan øke litt.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-25/russia-drafts-decree-banning-oil-sales-to-price-cap-participants

EU begynte med sanksjoner - innenfor spill teori referert til som «game of chicken», RU svarte med å redusere gass. Nå inviterer RU til sitt eget «game of chicken», vel viten om price cap i vente og at oljeinntektene er det som holder dem gående på slagmarken. Nå finnes det alltid mange ulike syn og forklaringer, men en forklaring bak at RU tapte Afghanistan var oljen.

Fra en «front» til en annen:

På hvilken måte da tenker du?

Disse olje og gasslastene kan lett kjøpes og selges gjennom mange ledd før de losses, så dette tviler jeg på at russerne klarer å styre.

Om jeg ikke husker feil gikk oljen i dass på slutten av 1980 tallet, med de implikasjonene som fulgte. Slutten av 1980-tallet var også begynnelsen på at Sovjetunionen gikk i dass - Med utfordringene som fulgte. Andre vil også peke på at CIA forsynte Muhadjedeen med Stinger missiler og frarøvet dermed Sovjet luftoverlegenheten, nødvendig for bakkestyrkene. Derigjen er også Afghanistan kjent som «graveyard of empires».
Å peke på bare oljen bak Afghanistan exit blir nok å anse som snevert, tatt det nevnte i betraktning. Til og med Napoleon forstod imidlertid at logistikk og forsyning var nøkkelen til å beseire motstanderen.

1 Like

Jeg tenker det samme. Akkurat derfor oljeembargoen også ikke vil virke.

1 Like

En fin oversikt over den massive infrastrukturen av rørsystemer som frakter gass rundt om i Europa.

image

3 Likes

Dette forklarer vel fallet på fredag etter US open. Når Chevron får tillatelser kommer nok flere vedtak etter hvert. Forstår derimot at det vil ta tid å hente ut volum av betydning fra Venezuela. Yankiene er standhaftig.

2 Likes

Ozawa 2022 - The Russia-Ukraine war and the European energy crisis.pdf (1,8 MB)
Mer om europa og gass.

2 Likes

Skal prøve å sjekke arkivet i morgen for å finne tall.

1 Like

Jeg tror embargoen vil virke. Russisk olje med en cap på, la oss si 65-70 dollar er en start. Kjøpere av denne oljen til høyere pris enn cap vil måtte være land utenfor EU, og da snakker vi om land som allerede er mottakere av størstedelen av det EU i dag ikke importerer, så da er det typisk India, og Kina som seiler opp som de største importørene.

Problemet for russerne er bare det at det for disse kjøperne vil tilkomme en mye høyere transportkostnad for russisk olje fra Østersjøen og Svartehavet, enn den de ellers kjøper fra Vest Afrika og Gulfen.

Så jeg tenker at denne ekstra kostnaden vil gå rett inn på prisen som russerne ønsker å få betalt for sin olje.