Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

image

image

lite reaksjon…
image

4 Likes

Da skal vel oljeprisen opp, siden det blir mindre olje i markedet? I hvert fall må mye av russisk olje en omvei før den når det europeiske markedet…

3 Likes

Reaksjoner kommer trolig over helgen. Opec møtet kan drive kursen og tiden etter embargoen…

2 Likes

Tror ikke det blir så mye mindre olje i markedet, og grunnen til det er at jeg tror russerne trenger pengene, men absolutt store omveier. Et lite oversiktsbilde her gir en pekepinn på hva vi står overfor, og det som jeg selv mener er en veldig god grunn for å kjøpe aksjer i NAT.

1 Like

etter lang etterstrebing med lav inflasjon ,blir høy inflasjon nå spikkret i laang tid fremover tror jeg :thinking:

2 Likes

Og det er alltid positivt for skipsverdiene.

1 Like

Tror ikke noe på at OPEC kommer til å kutte. I så fall vil det være ett bedre alternativ å la Russland stå for de største kuttene. OPEC kan da kjøpe russisk olje på rabatt og tjene på arbitasjen.

1 Like

Russland tror jeg ikke kutter med mindre de må, og per dd. så selger de allerede olje langt under markedspris/cap for å være konkurransedyktig pga. de høye fraktkostnadene. Og kutter de så vil andre OPEC-land stå klar for å ta deler omsetningen gjennom å øke egen produksjon.

Russland vil heller ikke ha noe ønske om, eller interesse av, å selge oljen til andre OPEC-land når de kan selge direkte til eksisterende kunder i Kina og India m.f. Det vil bare medføre et fordyrende mellomledd. Det er nå mitt syn på det.

Det er litt absurd om det går an for kjøperne å sette ned prisen og få mer olje. Da sier man samtidig at prissettingen idag bare er tull. Prisen settes jo som en sum av kjøpere og selgere (normalt sett). Høy pris betyr høyere etterspørsel enn produksjon.

Det eneste jeg evt kan se som får prisen ned i EU er dersom EU begynner å kjøpe Russisk olje, som de har forbudt tidligere, men da vil jo prisen gå opp for Kina og India siden det blir mer konkurranse om Russisk olje.

Produksjonen går jo ikke opp på lavere pris, med mindre det er ett eller annet forløsende element.

1 Like

Ser selv for meg at dem gjør “Tilbud - etterspørsel” analyse. Ved å kutte tilbudet vil prisen på produktet stige - noe Russland et tjent med. Kun et fåtall OPEC medlemmer har kapasitet til å øke produksjon i vesentlig grad, Irak og Nigeria for å nevne noen. Det er uansett et relativt utbredtsyn at OPEC ligger ikke langt unna maksimums kapasitet.

Russland “selger” olje til OPEC og har gjort det ganske lenge. Her er et eksempel.
Russia, Iran Start Oil-Product Swap as Sanctions Strengthen Ties - Bloomberg

Russland selger allerede olje til rundt 52$, så jeg sliter litt med å se betydningen her? :thinking:

1 Like

Kjøperne av russisk olje kan presse prisen bla. fordi kostnadene for å transportere oljen fort øker til 20+ dollar per fat for å frakte den til Østen. I tillegg kommer premium til redere som tar disse lastene pga. av økt risiko for uforutsette hendelser som f.eks. endringer i embargo mens lasten er på kjøl.

EU kommer ikke til å heve embargoen i overskuelig fremtid, for det siste de ønsker nå er å gå tilbake til å være prisgitt russisk energi.

Dårlig eksempel når det ligger bak en betalingsmur.

Du kan ikke gå i butikken og si at du skal ha noe billig fordi du må kjøre langt, da selger de heller til en annen kunde?

1 Like

Du kan ikke selge en vare til en kunde om du ikke får transportert varen til kunden. Om kunden må ta ansvaret og risikoen for å få varen levert så er du tvunget til å selge med rabatt om du vil få et salg i havn.

Ja, leste kommentaren din litt raskt, men skjønner fremdeles ikke greia.

Slik jeg forstår det er det et forsøk på å kvele Russland ved å gjøre så de som ikke er med på pricecapen får høye fraktkostnader, uavhengig om det er øst eller vest…

Kanskje russisk olje flyter ut i markedet billigere, blir det da mer Russisk olje? Hvis ikke, blir det dyrere å kjøpe annen olje siden det blir manko i markedet…

Russland vil, har ønsker og er interesser om å selge oljen sin til andre OPEC-land, selv om den kan selge olje sin direkte til kunder i Kina og India. Her er noen eksempler:

Iran: Russia starts supplying oil products to Iran under swap agreement - Novak | Reuters

How Effectively Can Russia Bypass The G7’s New Oil Price Cap? | OilPrice.com

Saud-Arabia
Exclusive: Saudi Arabia doubles second-quarter Russian fuel oil imports for power generation | Reuters
"audi Arabia, the world’s largest oil exporter, more than doubled the amount of Russian fuel oil it imported in the second quarter to feed power stations to meet summer cooling demand and free up the kingdom’s own crude for export, data showed and traders said.
Reporting by Reuters; Editing by Simon Webb and Barbara Lewis

Bare noen eksempler

1 Like

Man reduserer inntektene til Russland ved at de må selge oljen med en vesentlig rabatt for at den skal være konkurransedyktig etter at fraktkostnader til Østen er medregnet.

Det kan nok skje, men er tvilende til at det vil ha positiv effekt på oljeprisen totalt sett… (For EU)