Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

At Russland “bytter” oljeprodukter mot olje i Iran endrer ikke på det faktum at de vil måtte transportere disse produktene til Iran. Det vil ikke bli plankekjøring fremover etter at embargo mot transport av raffinerte oljeprodukter fra trer i kraft 5. februar.

Linken om Saudi Arabia som er datert fra juni er annet eksempel på det samme.

Nei, det vil ikke gjøre oljen billigere, men det gjør at selger, i dette tilfellet Russland, sitter igjen med mindre penger.

2 Likes

Du forstår fortsatt ikke at du tar feil her, eller? Om du ikke gjør det trenger du ikke svare - 🤷🏼

Beklager @Floppen må ignorere deg for alltid -

1 Like

Du må klare å skille mellom råolje og raffinert olje. Om du ikke klarer det så trenger du ikke svare.

Legger ved litt info til de som ikke har blokkert meg. Jeg gidder ikke gjenta meg selv, men oppfordrer folk til selv å samle informasjon fra ulike kilder og trekke egne slutninger.

Selv vil jeg mye heller ha innspill fra 10 personer som er uenig med meg enn fra 10 som er enig med meg. Just connect the dots! If you think it’s rocket science then you are staring at the wrong dots.

Veldig bra oljerapport i dag av Pareto, i deres energy daily - har man lest Wiggen artiklene på FA, så er essensen fra rapporten der.

For å lese rapporten må man naturligvis være kunde i pars…

Kjempe uklart fra min side hvordan OPEC+ kan akseptere en USD 60 maks pp RU olje. Neste dager kommer vi å lære mye hvordan real life is.

1 Like

Fordi det for dem ikke spiller noen rolle.

1 Like

Hvor mye tror du Russland får for oljen sin nå?

Tror det er nevnt her før.

Ikke veldig overraskende.

Flott oppsummering av embargo price cap mm.

Ser ut som demonstrasjonene ikke var forgjeves.
En utvikling som også følges tett av Kelly Chen DNB.

3 Likes

Så får vi se hva resultatet blir.

https://www.dn.no/olje/kina/olje/energi/sondag-motes-opec-landene-for-a-diskutere-oljeproduksjonen-energianalytiker-tviler-pa-kutt/2-1-1365172

1 Like

Neste uke kan bli super interessant. Markedet er stramt. Beslutningen til OPEC bør ikke komme som en overraskelse - selv om noen sikkert er overrasket over ikke dypere kutt. Embargo og price cap slår i kraft, selv om det vil ta noe tid før konsekvensene slår i kraft på supply.

Russiske motreaksjoner på price cap blir også en joker nord.

3 Likes

Russisk olje ser ut til å kunne flyte ganske uhindret fremover. Spent på hvordan det utvikler seg, men så langt så har land som Iran og Venezuela funnet kjøpere til det har greid å produsere, og det samme vil nok russerne.

En tanke som har slått meg når det gjelder OPECs roll over - ingen dypere kutt- er hvorfor ta risikoen forbundet med ytterligere kutt, når Russland trolig ivaretar kuttene selvstendig.