Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Med cap’en på crude på plass så skal G7 og Australia nå prøve å snekre sammen cap for oljeprodukter som skal gjelde fra 5. februar. Det kan fort bli grisete med så mange forskjellige produkter som alle skal ha ulik cap, men de finner trolig på noe. Hvor effektivt det vil være er en annen sak.

Ser for meg at russerne kan selge billig olje til “vennlige” land med rafineringskapasitet og avtale kikback når de selger produktene til “uvennlige” land. Det spekuleres også i om de kan avtale å selge korn til overpris mot salg av billig olje. Mange måter å komme rundt dette på, og så langt er det få av disse type sanksjoner som har vist seg å være særlig effektive.

“6. We reiterate our decision that the price cap on Russian-origin petroleum products will enter into force on 5 February 2023. We will announce the maximum prices for Russian-origin petroleum products (one for high-value and one for low-value refined products) separately.”

1 Like

KINA: KAN KOMME TIL Å ANNONSERE 10 NYE COVID-STYRINGSMÅL ONSDAG -REUTERS

Oslo (Infront TDN Direkt): Kina kan komme til å annonsere ti nye covid-19-styringsmål så tidlig som onsdag, opplyser to kilder med kjennskap til saken.

Det melder Reuters mandag.

De nye målene vil være et tillegg til de 20 målene lagt frem i november, som ble annonsert før en rekke covid-lettelser.

Ifølge kildene kan Kina etter hvert nedgradere covid-19 fra en kategori A-smittesykdom til en kategori B-smittesykdom så tidlig som janua

1 Like

Du kan ikke akkurat se det på grafen :stuck_out_tongue:

media har alltid et kjapt svar på hvorfor oljen svinger til enhver tid… :wink: :wink:

1 Like

Interessant, forrige pris jeg så oppgitt var 52$. Her er det noen tall som overhodet ikke stemmer overens? :thinking:

Det spørs helt hvilken blend det er. ESPO syntes jeg å huske er den «beste» dyreste. Urals tror jeg er mye billigere…

Det spørs fraktavstand på oljen,-lang rute = dyr frakt = dyr olje :man_shrugging:

Børsmorgen FA hadde noen interessante kommentarer vedørende tematikken - husker ikke eksakt, men anbefales å få med seg.

1 Like

Kozmino ligger veldig nært markedene i Asia, så når traderne kjøper oljen FOB så kan de betale mer fordi det blir kortere og billigere å frakte oljen til potensielle kjøpere.

2 Likes

Verdt å merke seg russisk olje til rabatt og langsiktige avtaler

1 Like
4 Likes

Oljeprisen faller seg en Stein - kan ikke si jeg forstår hvorfor🤔 land det ha en sammenheng med at KSA har satt ned prisen for OSP for asiatiske markeder? @Krieghoff any clue - eller noen andre for den del?

Skremte tradere?

Ikke godt å si. I allefall ikke utenkelig. USD opp, vix opp, usa ned, renter opp - bredt systematiske utfall i allefall. Leser om contango som årsak for oljen -

Verdt å merke seg at LNG i USA er ned 10-11% i dag på forventninger om fortsatt mildvær i Europa de neste par ukene.

Det meldes for øvrig i Financial Times at det ligger 19 tankskip utenfor Tyrkia og venter på å få komme inn i Svartehavet. Årsaken er krav om gyldig forsikring. Rart ikke markedet har reagert på dette enda.

1 Like

Litt retorisk, forsikring: hvem er garantisten for russisk forsikring? russiske reassurandører, forsikret hos en global reassurandør. Det går jo ikke. sanksjonert. Så da må den russiske staten stå som garantist, hvor mange tar oddsene på dem som garantist og motpart om det skulle bli et større utslipp ?

Så hvordan fungerer dette egentlig, russeland må nå eier egne skip og kjører svart? hvem betaler for å rydde opp hvis det går galt? (regner med det betyr at ikke en eneste av disse baljene passerer en eneste sluse noenstedhend)

1 Like