Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Tyrkerne bestemmer i Bosporos, og jeg vil tro svenskene og danskene har et ord med i laget for de båtene som skal gjennom Øresund. Suez vil også være stengt uten godkjent P&I.

I dag blir mye av oljen lastet over fra mindre skip til VLCC’er i internasjonalt farvann som så tar turen rundt Sør-Afrika… Skjer det et uhell med skip uten forsikring så vil det i praksis ikke være noen å sende regningen til.

2 Likes

Veldig godt poeng. Russland har tydeligvis kjøpt sine egne fartøy til å frakte oljen - med den Russiske stat som garantist. Hvorvidt garantien holder eller ikke gjenstår å se. Det største cruxet, uten at jeg vet det for sikkert er nok overgangen fra Svartehavet til Middelhavet, med gjennomseiling Basporus. Tyrkia er derimot ikke en beskjeden importør av Russisk olje og har derav egen interesse av å tillate oljen på kjøl. Selv om Iran er i en anderledes situasjon, med bedre aksess på det åpne hav, har verken sanksjoner eller embargoer hindret dem nevne verdig fra å frakte olje østover.?

@Sjakk, kom over denne artikkelen. Gir et mer nyansert svar enn hva jeg skrev ovenfor - svarer vel på nesten alle dine spm. «Gridlock» som beskrives ved Bosporos bygger seg opp med bakgrunn i at Tyrkia krever «forsikring» for gjennomgang. Om Russiske skip ikke får passere vil jeg tro dette blir utslagsgivende på blant annet oljeprisen.

3 Likes

I Russland/Ukraina-tråden fablet jeg om et Tyrkia som blokkerer eller skattlegger Bosporos som en mulig brekkstang mot Russland. Om de nå gjør dette med forsikringskrav er det jo en langt mer elegant løsning. Håper flåten blir liggende i Svartehavet til Kreml gir seg.

Blir overasket om oljelagrene i USA ikke er tømt ytterligere. Det kan være de dumper ekstra olje for å sørge for at det ser ut som price capen var en lur strategi, så lenge det varer.

Kan selvfølgelig også være andre faktorer som slår inn, med med det trøkket virker det som en form for manipulasjon.

Pricecapen kan ha hatt mindre umiddelbar effekt enn tenkt siden de nå har kjøpt inn en del egne skip.

1 Like
1 Like

Tyrkia er veldig, veldig pragmatiske, de vil nok bare ha en deal med Russland. :stuck_out_tongue:

1 Like

USAhar tappet ca 200 mill fat fra oljelagrene siden starten av 2022. Dvs ca 600.000 fat dagen


USA har økt produksjonen med ca 1.000.000 fat pr dag i løpet av 2022.


Så det er mulig de kan klare å bygge lagre etter hvert uten at det presser prisen til himmels. Mulig det blir litt vanskeligere å øke produksjonen etter at pre-covid nivået er nådd…
Andre land påvirker også selvsagt

4 Likes

Den amerikanske produksjonen er i følge noen kilder vurdert til maksimum kapasitet. USA har også eksportert store mengder olje parallelt med spr.

1 Like

Rart med Venezuela, de har størst oljereserver i verden pr i dag, men er langt ned på lista når det gjelder produksjon.

Sanksjoner usa…

1 Like
1 Like

Anas er trolig en av de beste oljeanalytikerne på jorden.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-06/russia-s-considering-an-oil-price-floor-in-response-to-g-7-s-cap

Mr. Marked 2.0 i dag

Er bak betalingsmur, Hva beskriver artikkelen?







2 Likes

https://www.dn.no/olje/oljeprisen/inflasjon/energianalytikeren-peker-pa-tre-faktorer-som-sender-oljeprisen-under-80-dollar-fatet/2-1-1368119

1 Like

Ikke crasy, men mye like vel. Fjerde uke på rad med draw.

Api gav ingen respons på oljen, samtidig med at milioner med fat samler seg i Svartehavet🤷🏼

Placeholder:

1 Like