Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

1 Like

Klokken 15:00 og oljen faller

Ein dag mÄ det vel snu

Det er sjukt og illevarslende at en rÄvare kan manipuleres som dette

1 Like

Slik har det “alltid” vért?

1 Like

Har sikkert det. Stiller meg likevel undrende til price action som demonstreres.

Edit: i det minste mer motstand pÄ disse nivÄene.

image

https://www.bnnbloomberg.ca/easy-freight-helps-russian-oil-hold-above-g-7-s-60-cap-in-asia-1.1857102

1 Like

Hvordan ser prisen ut for levering fram i ulike tidssteg?

2 Likes


Tre timer forsinket, men det kom i dag ogsÄ - begynte Ä bli vel forutsigbart.

2 Likes


Som man ser pÄ figuren er Brentfut2 (mars 2023) og brentfut3 (aprl 23) hÞyere priset enn spot.
Jeg stiller kanskje dumme spÞrsmÄl nÄ, men satser pÄ toleranse og konstruktive svar:
Futtene prises hÞyere pÄ grunn av forventning om hÞyere oljepris i gitt mÄned - faktorer som geopolitikk, tilbud/etterspÞrsel, Kina ol. Er eksemplet pÄ Ärsaksforklaring.

Spot prises her og nÄ - stortsett - pÄvirkes av nevnte faktorer, som bÊrer mindre vekt enn futtene, pÄ nÄvÊrende tidspunkt.

Jeg prÞver Ä forstÄ hvordan en kontango reversal oppstÄr. Slik at oljeprisene reverseres tilbake til backwardation. Om Putin i morgen annonserte produksjonskutt fra og med mandag ville spotpris blitt pÄvirket, men likefullt futtene

Im Putin anonserte kutt I morgen og Ăžkt produksjon i mars ville nok bildet endret seg - teit eksempel, men dette er vanskelig syntes jeg.

2 Likes
2 Likes
1 Like

Bare Ä holde pÄ oljeaksjene. Prisen skal opp. Hva om russland kutter produksjonen. Da dukker vel panikktendensene fort opp?

2 Likes
3 Likes
1 Like

Det er bare lurt av Kina Ă„ diversifisere energisikkerheten. Man trenger ikke skule lengre enn til Europa for Ă„ se utfordringen med Ă„ vĂŠre avhengig en aktĂžr.

2 Likes

det jeg tenker pĂ„,er hva erffekt denne “trusselen” har for dollaren som en verdensvaluta
hvis flere vil gjĂžre et samme som kina nĂ„ gjĂžr :thinking:

time will show :man_shrugging:

image-7

Er nok bare et spÞrsmÄl om tid ja

3 Likes

Petrodollar og dollar er under angrep. Russland har prÞvd seg pÄ tilsvarende ufrivillig vell og merke etter Swift ban.

1 Like