Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Men kan vi fÄ oljepriser opp mot 140$?

Kinas gjenÄpning har vÊrt pÄ oljeindustriens radar helt siden de tok i bruk sin null-covid-politikk og lÄste mye av Þkonomien.

Kina har nÄ nylig gjort betydelige endringer i covid-politikken, og forlot sine strenge tiltak til fordel for mildere testkrav og reiserestriksjoner.

Kinas gjenÄpning har ogsÄ vÊrt plaget av en ny bÞlge av Covid, som dempet prisene i det korte bildet, og har lagt et lokk pÄ prisen sÄnn sett. Men nÄ ser det ut til at denne politikken opphÞrer.

Vil ikke et kina uten restriksjoner gi betydelig stigning i etterspĂžrselen framover i 2023?

@Kvadro, det du gir uttrykk for er det store spÞrsmÄlet. PÄ spÞrsmÄlet om oljeprisen kan nÄ 140 USD eller hÞyere sÄ utelukker jeg ikke denne opsjonen. Likevel tenker jeg at selv om Kina gjenÄpnes og gÄr mer eller mindre for full maskin sÄ vil mye ogsÄ hvile pÄ vesten og behovet for Ä importere Kinesiske varer. Selvsagt har Kina et voldsomt energikonsum, med verdens stÞrste befolkning, men deres energikonsum er ogsÄ koblet mot varer som vesten importerer.

Ukraina har fÄtt frem mange av ulempene med globalisering. Derfor ser man nÄ en mye stÞrre grad av bilateralisering (innenfor energi samarbeid for eksempel) eller i beste fall uavhengighet. NÄ som vi er blitt vandt til Ukraina krigen ser man til og med NATOs retorikk dreies over til Kina. USA har i Ärevis gjort seg mindre avhengig Kina. SpÞrsmÄlet er om resten av vesten vil gjÞre det samme som USA. I sÄ tilfelle forsvinner noe av markedet til Kina, med dertil fÞrende mindre behov for Ä produsere varer, (
), mindre behov for energi.

Det ser ikke lyst ut for vestlig Ăžkonomi, hvilket vil pĂ„virke oljeprisen pĂ„ en eller annen mĂ„te negativt. Vanskelige greier dette med energi. Mange bullere peker pĂ„ en revers i oljepris nĂ„r Kina gjenĂ„pnes. Har selv vĂŠrt en oljebull mot 100USD pluss, men er i dag ikke sĂ„ overbevist som jeg engang var. Dette skylles Kinesisk “spr” som jeg tror kina vil hvile pĂ„ sĂ„ lenge dem klarer. Samtidig som vesten Ăžkonomi kan bli den avgjĂžrenden faktoren.

  • bare noe tanker.

3 Likes

Takk- Det var en god kilde og veldig interessant. Om vi ser det samme med LNG sÄ blir det dÄrlig stemning. Men Cash is king, selv med Price cap.

2 Likes
1 Like

FĂ„r se hvordan markedet reagerer.

4 Likes

#Brent :thinking:

8 Likes

6 Likes

Takk for fine synspunkt pÄ hvordan utviklingen kan bli. NÄ vet vi at Kina er i gang med Äpningen, markedet er usikkert, sÄ det blir spennende og fÞlge med videre.

Oljen er svÊrt komplisert og det er et utall kjente og ukjent variabler som pÄvirker. Det er bare Ä spenne seg fast - ingenting er gitt. Det er sÄ lite som skal til for Ä dytte pendelen i den ene eller andre retningen


2 Likes

Ser ikke ut til at det blir billig olje Ä fÄ tak i til etterfylling av lagrene

En interessant oppsummering av US shale produksjonsutsikter.

1 Like

Hvis Equinor-chartet skal vÊre indikativt for framtidig olje-pris, sÄ ser det ut som det skal bli mye billig olje i tiden framover.

Hva refererer du til her?

Brudd pÄ langvarig trendlinje som har vart fra juli 2021 fram til denne mÄneden. Bruddet er bekreftet med en candle close under trendlinjen i 3D- chartet.

Som vil fÞre til mye billigere olje? Mye er ikke en mÄlbar enhet. Hva ligger du i mye?

Det er flott med samfunnsvitenskapelig metode og begreper som inngÄr i beskrivende problemstillinger, jfr. Jacobsen 2015; s.81-83 Edit: om jeg ikke husker feil kommer kausalitet, korrelasjon og variasjon pÄ side 86-87 eller noe. Hva du ligger i mye er fortsatt ubesvart. Det er vanskeligtenkelig Ä gi utrykk for mye nÄr en ikke har et forhold til hva mye er


Jeg henviste fÞrst og fremst til et trendskifte, og ikke til et kvanitifisertbart mÄl pÄ hva mye innebÊrer.

Takk for avklaringen;)

Sticky mind