@Kvadro, det du gir uttrykk for er det store spÞrsmÄlet. PÄ spÞrsmÄlet om oljeprisen kan nÄ 140 USD eller hÞyere sÄ utelukker jeg ikke denne opsjonen. Likevel tenker jeg at selv om Kina gjenÄpnes og gÄr mer eller mindre for full maskin sÄ vil mye ogsÄ hvile pÄ vesten og behovet for Ä importere Kinesiske varer. Selvsagt har Kina et voldsomt energikonsum, med verdens stÞrste befolkning, men deres energikonsum er ogsÄ koblet mot varer som vesten importerer.
Ukraina har fĂ„tt frem mange av ulempene med globalisering. Derfor ser man nĂ„ en mye stĂžrre grad av bilateralisering (innenfor energi samarbeid for eksempel) eller i beste fall uavhengighet. NĂ„ som vi er blitt vandt til Ukraina krigen ser man til og med NATOs retorikk dreies over til Kina. USA har i Ă„revis gjort seg mindre avhengig Kina. SpĂžrsmĂ„let er om resten av vesten vil gjĂžre det samme som USA. I sĂ„ tilfelle forsvinner noe av markedet til Kina, med dertil fĂžrende mindre behov for Ă„ produsere varer, (âŠ), mindre behov for energi.
Det ser ikke lyst ut for vestlig Ăžkonomi, hvilket vil pĂ„virke oljeprisen pĂ„ en eller annen mĂ„te negativt. Vanskelige greier dette med energi. Mange bullere peker pĂ„ en revers i oljepris nĂ„r Kina gjenĂ„pnes. Har selv vĂŠrt en oljebull mot 100USD pluss, men er i dag ikke sĂ„ overbevist som jeg engang var. Dette skylles Kinesisk âsprâ som jeg tror kina vil hvile pĂ„ sĂ„ lenge dem klarer. Samtidig som vesten Ăžkonomi kan bli den avgjĂžrenden faktoren.