Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Det er snakk om to motstridende faktorer. Nedgangen i oljeprisen er et resultat av forventede dårligere tider, som igjen veies opp mot at Kina åpner opp igjen

Vært noe mer olje inn i markedet enn man var klar over ser det ut som.

image

Mer kull og stål tenker jeg betyr høyere etterspørsel etter olje.

image

Det er opplagt. Poenget i denne sammenheng er at økonomisk-tilbakegang argumentet har mer eller mindre blitt brukt konstant siden august, om ikke enda tidligere. Det blir spennede å se på API og EIAs lager telling tall. Samt hva OPEC etter hvert gjør.

3 Likes
4 Likes

Så Kina er allerede oppe på relativt høy import uten at det har økt oljeprisen! Veldig interessant! Synes du poster mye bra her @aksjewonka :sunglasses:

6 Likes

Tusen takk. Edit: Kina har en SPR tilsvarende USA. Det spekuleres i at Kina vil tappe av denne. Skal finne en god kilde til noen som tracker beholdningen…

3 Likes

…kan ikke stemme :face_with_hand_over_mouth: (ut ifra oljeprisen) da hadde markedet gått MYE mer ned tror jeg…

image

Såvidt jeg kan forstå, så er smitten mye høyere enn de anslagene. I Norge gikk omikron runden fra midten av januar til slutten av februar, så 6 uker? Kina slapp opp i slutten av november (?) og burde snart være gjennom det verste? Sykehusene blir nødvendigvis stappfulle.

1 Like

Det har ikke vært lett å spore opp oljebeholdningen til Kina. Har ikke gitt opp, men krever mer kildeoppfang. I mellom tiden

«(…). China doesn’t disclose the volumes of crude flowing into or out of strategic and commercial stockpiles, (…).

« China does not regularly publish the size of its crude reserves, but the National Bureau of Statistics said in 2017 that the national reserve, including some corporate stocks, totalled 37.73 million tonnes, or 280.7 million barrels, by mid-2017».

3 Likes

Siste dagers store fall for krona mot dollar kan kanskje tolkes som forventninger om lavere oljepris fremover. Kineserne importerte mye 2. halvår 2022 og har kanskje så fulle lagre at de venter med å kjøpe. Tankratene for crude har også falt mye, noe som også indikerer lavere etterspørsel.

Fremgangen på slagmarken for Ukraina gir sikkert flere grunn til å spekulere i at en løsning kan være innen rekkevidde og at energimarkedet kanskje normaliserer seg. Ikke lett å se retningen på kort sikt.

Det økte importen gjennom hele H2…

1 Like

slo (Infront TDN Direkt): DNB Markets har kuttet sine kursmål på Equinor, Aker BP og Vår Energi på lavere oljeprisestimat for 2023. Meglerhuset oppgraderer sin anbefaling på Equinor til kjøp og gjentar sin kjøpsanbefaling på både Aker BP og Vår Energi.

Det fremgår av analyser fra meglerhuset torsdag kveld.

Meglerhuset har tatt forventet oljepris for 2023 ned fra 105 dollar pr fat til 95 dollar pr fat noe som får konsekvenser for estimatene innen sektoren.


Syntes selv DNB har en tendens til å være trege og vel konservativ i sine prognoser og analyser. Fungerer likevel som en god analytisk motvekt til Pareto Securities, eller andre aktører som er utpreget bullish i sin oljeprognoser.

4 Likes

Så, OPEC estimerer at forbruket skal opp 2,3%, men har allikevel kuttet sin produksjon. For meg virker det som de har god kapasitet til å ta av evt økning i etterspørselen framover? Hadde du giddet å kommentert @aksjewonka ?

  • Commercial inventories. Global commercial inventories increased by 37 million barrels during November, settling at 4.39 billion barrels. Final deliveries of crude oil from the US SPR are due in December

… det var da en relativt solid økning? :thinking:

ref: Snapshot of global oil supply and demand: November 2022 | McKinsey & Company

2 Likes

Kina holder kortene tett til brystet når det gjelder strategiske olje lagre og har såvidt meg bekjent aldri kommenter eller offentlig gjort hverken kapasitet og beholdning.

3 Likes

Et av de bedre intervjuene på RealVision

Kuttet i produksjon, slik jeg har forstått det, har å gjøre med å balansere tilbud og etterspørsel - redusere tilbud for å holde oljeprisen på et relativt høyt nivå. OPEC forankrer behovet for høy oljepris i at dette vil skape insentiv for investeringer. En nødvendighet for å bøte på underinvesteringene etter Shale i 2014. Selv uten Russland har OPEC (+) et relativt stort produksjonpotensiale, men slik jeg har forstått organisasjonen så snakker vi halvår, fremfor uker og måneder, for å øke utvinning og produksjon betydelig. Det handler samtidig om markedsandeler, mot USA særlig. Selv om det er data som tyder på at USA er i ferd med å nå sitt maksimum så antar jeg at en republikansk president og hus vil kunne regulere til ytterligere produksjon. OPEC vil trolig ikke tillate at USA oppnår for store deler av markedet.

Oljen er syklisk og klassisk «bom and bust» - ved høye oljepriser investeres og bygges for mye infrastruktur normalt (bom). Følgelig blir det overvekt av utvinning og produksjon, hvilket fører til overtilbud (bust). Personlig er jeg av den oppfatning at klima, statlige reguleringer og tilbakeholdenhet av EP vil hindre bom and bust i klassisk forstand.

4 Likes

Interessant. For høy oljepris fører til enda kjappere overgang til alternativer, så neppe i deres interesse. Tidligere har de kjørt oljeprisen i dass, for å nettopp hindre investeringer. Nå var kanskje strikken tøyd vel langt andre veien.

Jeg burde skrevet relativt høy - dvs rundt 90-100 USD. Hvilket ikke er skrekkelig. Overgangen bort fra internal combustion engines tror jeg vil ta lang tid. Vestlige/rike land vil naturligvis gå raskere enn fremvoksende, utvikling og fattige stater. Befolkningsveksten i sistnevte er forventet å øke sammen med at deres generelle «velstandsnivå» og derav energi konsum vil øke. En faktor som ikke med det første gjør olje erstattelige - da med forbehold om ingen banebrytende teknologiske fremskritt som gjør petroleum rudimentær.

OPEC har tidligere flushet markedet med olje. Nå har ikke jeg studert alle tilfellene, men 2020 husker sikkert de fleste. Samtidig spekuleres det i at Saudi flushet markedet i 2014, etter bestilling fra USA, for å ramme Russland under Krim. Situasjonen er i dag annerledes. OPEC og OPEC pluss utøver større disiplin i samvirket, samtidig som USA har mistet noe av «grepet» rundt Saudi.

Oppsummert så tenker jeg at en oljepris som er moderat høy, den OPEC gir uttrykk for, støtter deres narrativ. Det er selvsagt er mulighet for en overgang til andre alternativer, men dette må også sees i sammenheng med nevnte avsnitt om befolkningsvekst og velstandsøkning i fremvoksende økonomier, fattige stater, etc.

Fra mitt hold finnes også en grense for hvor lenge vestlige land kan vende blikket bort fra eksempelvis den svært undertrykkende koboltutvinningen i Kongo - en forutsetning for batteri teknologien våres, altså kobolt. På tidspunktet Kobolt får tilsvarende status som bloddiamanter, tror jeg prisen på det som finnes av batterier vil øke betydelig i pris.

2 Likes